Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

CPH Theory is based on generalized the light velocity from energy into mass.

 
 

کشف​ ۲ ذرۀ بنیادی جدید در سرن!

 

 

 

دانشمندان مرکز شتاب دهنده بزرگ سرن سوئیس بتازگی توانستند ۲ ذره بنیادی جدید را کشف کنند. یکی از آن ذرات دارای خواصی است که پیش از این دیده نشده بود.

 

 

به گزارش جام جم، اتم ها از الکترون و هسته (ترکیب پروتون و نوترون) تشکیل شده اند، علاوه بر پروتون یا نوترون، ذرات دیگری هم وجود دارد و البته خود این ذرات هم به واحدهای کوچک تری تقسیم می شوند، این واحدها "کوارک" نام دارند. در واقع دانشمندان اکنون کوارک ها را کوچک ترین واحد تشکیل دهنده موجود در هستی می دانند. همه ذرات بنیادی موجود از کوارک تشکیل شده اند. با این حال​ کوارک ها ویژگی های خاصی دارند. برای نمونه، هر ذره بنیادی از دو سه کوارک تشکیل شده است. برای نمونه پروتون و نوترون هر کدام از سه کوارک تشکیل شده اند. خلاصه این که کوارک ها را نمی توان به صورت انفرادی یافت.

اما چطور ممکن است که ترکیب دو سه کوارک، به شکل گیری انواع مختلفی از ذرات بنیادی که با هم تفاوت های اساسی دارند بینجامد؟ پاسخ این پرسش، در طبقه بندی کوارک ها نهفته است. کوارک ها در کل به شش دسته اصلی تقسیم می شوند. این شش دسته عبارتند از: بالا، پایین، افسون، بیگانه، سر و ته. هریک از این حالت ها را اصطلاحا یک "طعم" کوارک می نامند. البته این طور نیست که کوارک ها سر و ته داشته باشند! در واقع این نامگذاری فقط برای تمایز قائل شدن بین انواع مختلف کوارک ایجاد شده است. همان طور که گفتیم ترکیب کوارک های مختلف با هم به شکل گیری ذرات بنیادی می انجامد. برای نمونه، ترکیب دو کوارک پایین و یک کوارک بالا، موجب شکل گیری پروتون می شود. ذراتی را که از ترکیب دو کوارک تشکیل شده اند "مزون" می نامند. مطالعه مزون ها دشوار است، زیرا این ذرات به صورت معمول در طبیعت وجود ندارند و عمر بسیار کوتاهی دارند. شاید تنها راه شناسایی آنها، استفاده از شتاب دهنده های ذرات باشد.

دانشمندان برای کشف و شناسایی ذرات بنیادی​ از دستگاه های شتاب دهنده استفاده می کنند. بزرگ ترین شتاب دهنده دنیا در سوئیس قرار دارد. این دستگاه در واقع یک لوله با طول بسیار زیاد است که می تواند با اعمال نیروی الکتریکی یا مغناطیسی، موجب سرعت گرفتن ذرات شود. این سرعت حتی ممکن است به نزدیک سرعت نور هم برسد. به این ترتیب برخی ویژگی هایی که در حالت عادی امکان مشاهده آن وجود ندارد، در شتاب دهنده ها قابل اندازه گیری خواهد بود.

این دو ذره تازه کشف شده -( DS3*(2860 و -( DS1*(2860 نام دارند. گفتنی است جرم این ذرات سه برابر پروتون است. -(DS3*(2860 از نظر فنی دارای اسپینی* برابر با ۳ است و به این ترتیب این نخستین ذره با اسپین ۳ است که در خود کوارک، افسون را نیز دارد. در دیگر مزون ها، کوارک ها به شکلی قرار می گیرند که اسپین کلی ذره کمتر از ۳ شود. همین مساله سبب می شود که مطالعه دقیق ویژگی های این ذرات دشوار شود. اما از آنجا که اسپین ذره-(DS3*(2860برابر با ۳ است، مطالعه خواص آن ساده تر خواهد بود.

اما اصلی ترین کاربرد این ذرات کشف شده را شاید بتوان در کمک آنها به توضیح "نیروی هسته ای قوی" دانست. نیروی هسته ای قوی همان نیرویی است که موجب کنار هم نگه داشتن کوارک ها می شود. دانشمندان با وجود پیشرفت های علمی زیاد، هنوز نتوانسته اند ماهیت این نیرو را به طور دقیق شناسایی کنند و به همین دلیل، کشف این ذرات جدید می توانند به پیشرفت این بخش از فیزیک ذرات بنیادی کمک موثری کند.

*اسپین: همه ذرات داری ویژگی بنام اسپین هستند که مربوط می شود به اینکه ذره از جهت های مختلف به چه شکلی و شمایلی بنظر می رسد.

منبع: newscientist / مترجم: صالح سپهری فر

مشاهدۀ ۲ مقاله: arxiv.org/abs/1407.7574 و arxiv.org/abs/1407.7712

 

نقل از بیگ بنگ

 

عطف به عتف - نگاهی به پژوهش و ISI در ایران

 

امید عمومی - نامه به ریاست جمهوری

 

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آخرین مقالات

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

 

 

 

 

 

سی پی اچ در ژورنالها


LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی


آرشیو

آخرین مقالات

اخبار

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟

 

 

  

 

HOME    ENGLISH   FEED BACK   CONTACT US   PERSIAN 

free hit counters

Copyright © 2004 CPH Theory . All rights reserved.