Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

CPH Theory is based on generalized the light velocity from energy into mass.

 
 

از دید نظری، کهکشان راه شیری می تواند تونلی در فضازمان باشد

 

 

 

 

بر پایه ی تازه ترین شواهد و نظریه ها، کهکشان ما می تواند یک  "کرمچاله "ی غول پیکر باشد
بر پایه ی تازه ترین شواهد و نظریه ها، کهکشان ما می تواند یک کرمچاله ی بزرگ - یا اگر فیلم میان ستاره ای (Interstellar) را دیده باشید، یک تونل در فضازمان- باشد؛ و اگر چنین چیزی درست باشد، این کرمچاله   "پایدار و گذرپذیر " خواهد بود.

این پنداشت یا فرضیه ایست که در پژوهشنامه ای که در Annals of Physics انتشار یافته مطرح شده است. این پژوهشنامه دستاورد یک همکاری میان پژوهشگران هند، ایتالیا و آمریکای شمالی به رهبری مدرسه ی بین المللی پژوهش های پیشرفته (سیسا، SISSA) در تریست است و دانشمندان را به بازاندیشی درباره ی ماده ی تاریک بر می انگیزاند.

پائولو سالوچی، اخترفیزیکدان پژوهشکده ی سیسا و کارشناس ماده ی تاریک می گوید:  "اگر ما برای توضیح کیهان نقشه ی ماده ی تاریک درون کهکشان راه شیری را با تازه ترین مدل های مهبانگ در هم بیامیزیم و وجود تونل های فضا-زمان را هم در نظر بگیریم نتیجه خواهیم گرفت که کهکشان ما به راستی می تواند یکی از این تونل ها را داشته باشد، و این تونل می تواند حتی به بزرگی خود کهکشان باشد. "

وی می افزاید:  "ولی باز هم هست، ما حتی می توانیم از درون این تونل بگذریم زیرا بر پایه ی برآوردها و محاسبه های ما، این تونل می تواند گذرپذیر هم باشد. درست مانند چیزی که در فیلم  "میان ستاره ای " دیده ایم. " سالوچی یکی از نویسندگان پژوهشنامه ای در این باره است که برای انتشار در آنالز آو فیزیکز پذیرفته شده.

 

برداشت هنری از یک کرمچاله

 

اگرچه تونل های فضا-زمان (یا کرمچاله ها، یا پل های انیشتین-پنروز) مدت چندانی نیست که محبوبیت همگانی یافته اند آن هم به لطف فیلم علمی-تخیلی کریستوفر نولان، ولی سال های بسیاریست که در کانون توجه اخترفیزیکدانان جای دارند. سالوچی به شوخی می گوید:  "کاری که ما می کوشیدیم در پژوهش هایمان انجام دهیم حل همان معادله ای بود که اخترفیزیکدان  "مورفی " در این فیلم رویش کار می کرد. روشن است که ما از مدت ها پیش از ساخته شدن فیلم این کار را می کردیم. این در واقع یک مساله ی بی نهایت جالب برای پژوهش های ماده ی تاریک است. "

 

سالوچی در ادامه می گوید:  "ما به هیچ روی ادعا نمی کنیم کهکشانمان یک کرمچاله است، بلکه تنها می گوییم که بر پایه ی مدل های نظری، می تواند چنین باشد. " آیا هرگز کسی می تواند آن را در عمل بیازماید؟  "ما در اصل می توانیم آن را با مقایسه ی دو کهکشان بیازماییم -کهکشان خودمان و یک کهکشان بسیار نزدیک، مانند ابر ماژلان. ولی حتی انجام چنین مقایسه ای هم هنوز بسیار دور از توانمان است. "

این اخترشناسان برای دستیابی به این نتایج معادله های نسبیت عام را با یک نقشه ی بسیار دقیق و پرجزییات از پراکندگی ماده ی تاریک در کهکشان راه شیری ترکیب کردند. سالوچی درین باره توضیح می دهد:  "این نقشه ای بود که در پی انجام یک پژوهش در سال ۲۰۱۳ به دست آورده بودیم. از پنداشت های علمی-تخیلی که بگذریم، پژوهش ما از آن رو جالب است که برداشت پیچیده تری از ماده ی تاریک را ارایه می کند. "

چنان چه سالوچی می گوید، دانشمندان دیرزمانیست که در تلاشند تا ماده ی تاریک را با در نظر گرفتن وجود یک ذره ی ویژه به نام نوترالینو توصیف کنند که تاکنون نه در فضا و نه در سرن (CERN) شناسایی نشده. ولی نظریه های دیگری هم هستند که بر پایه ی ذرات ارایه نشده اند:  "و شاید اکنون زمان آن فرا رسیده که دانشمندان این موضوع را هم  "جدی " بگیرند. ماده ی تاریک چه بسا  "بُعدی دیگر " باشد، شاید حتی یک سامانه ی بزرگ ترابری کهکشانی. در هر صورت، ما به راستی باید پرسش از خودمان درباره ی چیستی آن را بیاغازیم. "

از دیگر دانشمندان شرکت کننده در این پژوهش می توان از فاروق رحمان (نویسنده ی نخست) از دانشگاه جاداوپور هند و یک گروه از پژوهشگران هند و آمریکای شمالی یاد کرد.

در ویدیوی کوتاه زیر، شبیه سازی یک کرمچاله را ببینید:

 

 


 

 

واژه نامه:
galaxy - wormhole - space-time tunnel - Interstellar - Annals of Physics - SISSA - dark matter - Milky Way - Big Bang - Paolo Salucci - International School for Advanced Studies - Einstein-Penrose bridge - Christopher Nolan - sci-fi - Murph - Magellanic Cloud - neutralino - CERN - dimension - Farook Rahaman

منبع: sciencedaily
برگردان: یک ستاره در هفت آسمان

 

نقل از یک ستاره در هفت آسمان

 

عطف به عتف - نگاهی به پژوهش و ISI در ایران

 

امید عمومی - نامه به ریاست جمهوری

 

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آخرین مقالات

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

 

 

 

 

 

سی پی اچ در ژورنالها


LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی


آرشیو

آخرین مقالات

اخبار

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟

 

 

  

 

HOME    ENGLISH   FEED BACK   CONTACT US   PERSIAN 

free hit counters

Copyright © 2004 CPH Theory . All rights reserved.