Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

CPH Theory is based on generalized the light velocity from energy into mass.

 
 

کرمچاله ها ؛ تونل هایی در فضازمان که سیاهچاله ها را به هم می پیوندند.

 

 

 

شاید پیامد ویژگی شگفت آوری باشند که به نام "درهم تنیدگی" یا "هم پیچی" شناخته می شود. این بازتعریف کرمچاله ها می تواند راه حلی باشد برای یک پارادوکس مهم که می گوید: اگر کسی به درون یک سیاهچاله بیفتد، احتمالا به جای این که خُرد و له شود، می سوزد.

این که چه تابلوی هشداری باید بیرون یک سیاهچاله باشد، واقعا یک مشکل روزمره نیست. ولی برای فیزیکدانان نظری، این نمایانگر یک ناسازگاری میان مکانیک کوانتوم و نسبیت عام است. یافتن پاسخ این معما می تواند به نظریه ی کوانتومی گرانش که دانشمندان به دنبالش هستند بیانجامد.

 

 


نسبیت می گوید که اگر کسی به درون یک سیاهچاله بیفتد، به خاطر چیزی که به نام "ماکارونی شدن" یا "اثر ماکارونی" شناخته می‌شود، خواهد مُرد: در اثر نیروی شدید و فزاینده ی (رو به فزونی) گرانش، کم کم کش می آید.

ولی سال گذشته، هنگامی که جوزف پولچینسکی از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا به همراه همکارانش سرگرم کاوش پیامدهای کوانتومی سیاهچاله ها بودند، به یک مشکل برخوردند. سیاهچاله ها از راه چیزی که به نام تابش هاوکینگ شناخته می شود، فوتون هایی می گسیلند، و این فوتون ها با درون سیاهچاله و همچنین با یکدیگر "در هم تنیده اند". این یکی از قانون‌های کوانتوم را می شکند: قانونی که می گوید ذرات نمی توانند همزمان با دو چیز درهم بتنند (در هم تنیدگی داشته باشند).

پولچینسکی به منظور حفظ تک‌همسری کوانتومی، سال گذشته نشان داد که در هم تنیدگی سیاهچاله-فوتون فرو می پاشد. این باعث می شد یک دیوار انرژی در افق رویداد سیاهچاله پدید آید که نسبیت را نقض می کند، زیرا اگر کسی به درون سیاهچاله بیفتد به جای ماکارونی شدن، خواهد سوخت. اینجاست که پارادوکس دیوار آتش سیاهچاله پیش می آید.

راه حل های ممکن فراوانست ولی اکنون دو فیزیکدان بزرگ، خوان مالداسنا از بنیاد پژوهش های پیشرفته در پرینستون، و لنارد ساسکیند از دانشگاه استانفورد کالیفرنیا، با یکی از بی پرواترین نظریه هایی که تاکنون بیان شده به میدان آمده اند: گونه ی نوینی از کرمچاله که وجودش به معنای آنست که نیازی به شکستگی درهم تنیدگی از همان آغاز نیست.

نخست، مالداسنا و ساسکیند نشان دادند که این تونل های فضازمان (که معمولا با ریاضیات نسبیت عام توصیف می شوند) اگر دو سیاهچاله در هم تنیده باشند، از نظریه ی کوانتوم هم دریافت می شوند. این مانند آنست که کرمچاله را نمایش فیزیکی درهم تنیدگی بدانیم.

سپس این نظریه را به یک تک سیاهچاله و تابش هاوکینگِ آن گستردند (تعمیم دادند)، که دستاوردش، گونه ی تازه ای از کرمچاله ها بود (تصویر بالا را ببینید). مهم تر از همه، آنان نشان دادند که این کرمچاله، که یک سیاهچاله را به تابش هاوکینگش می پیوندد، مشکلی که درهم تنیدگی معمولی برای تک همسری کوانتومی ایجاد می کند را به وجود نمی آورد. در نتیجه، نیازی به پدید آمدن دیوار آتش نیست و نسبیت برقرار می ماند.

پاتریک هایدن از دانشگاه مک گیل در مونترآل کانادا، اندیشه ی کرمچاله ها از جفت سیاهچاله های درهم تنیده را قانع کننده می داند، ولی می گوید برای سیاهچاله و یک فوتون نیاز به بررسی و کار بیشتر است. در همین حال پولچینسکی خوشبینی احتیاط آمیزی نشان می دهد: "این بی شک به اندیشه های نوینی دامن می زند. ولی هنوز جاهای خالی بسیاری هست که نیاز به پر شدن دارند."

در تعریف تازه ی کرمچاله، هنوز جایی برای دیوار آتش وجود دارد. مالداسنا و ساسکیند هم طرح کلی این را می ریزند که یک بیننده در بیرون از سیاهچاله چگونه می تواند تابش هاوکینگ را دستکاری کند و موج شوکی پدید بیاورد که از راه کرمچاله پایین برود و مانند یک دیوار آتش دیده شود. این به نسبیت هم آسیبی نخواهد رساند زیرا دیوار آتش اختیاری است و پیوند ذاتی با سیاهچاله ندارد (در سرشت سیاهچاله نیست). مالداسنا امیدوار است بتوانیم با بررسی ژرف این گزینه ها، چیزهایی درباره ی گرانش کوانتومی بیاموزیم.

 

newscientist

نقل از یک ستاره در هفت آسمان

 

عطف به عتف - نگاهی به پژوهش و ISI در ایران

 

امید عمومی - نامه به ریاست جمهوری

 

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آخرین مقالات

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

 

 

 

 

 

سی پی اچ در ژورنالها


LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی


آرشیو

آخرین مقالات

اخبار

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟

 

 

  

 

HOME    ENGLISH   FEED BACK   CONTACT US   PERSIAN 

free hit counters

Copyright © 2004 CPH Theory . All rights reserved.