Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

CPH Theory is based on generalized the light velocity from energy into mass.

 
 

اثرات بالقوه مخرب جایزه نوبل فیزیک امسال برای محیط زیست

 

 

 

حشرات و فیزیک‌دانان کمیته نوبل هر دو از لامپ‌های ال‌ای‌دی خوششان می‌آید! البته این عشق به ال‌ای‌دی می‌تواند به تخریب برخی از زیست‌بوم‌های حشرات منجر شود.

 

 

مجید جویا: انسان‌ها عاشق لامپ‌های ال‌ای‌دی شده‌اند و در این عشق تا آنجا جلو رفته‌اند که حتی جایزه نوبل فیزیک امسال را هم به پیشگامان این حوزه داده‌اند. با توجه به بازدهی الکتریکی بالا و عمر طولانی‌شان، این دیودهای ساتع کننده نور هر روز بیشتر به‌عنوان منبع روشنایی به کار برده می‌شوند و کارشناسان ادعا می‌کنند که آن‌ها می‌توانند مجموع مصرف جهانی برق و مواد اولیه را برای تأمین روشنایی کاهش دهند.

به گزارش پاپ ساینس، به نظر می‌رسد که محبوبیت ال‌ای‌دی حتی از آدمیان هم فراتر رفته است، ولی این الزاماً خبر خوبی نیست. به استناد تحقیق جدیدی که در Journal Ecological Applications منتشر شده، بندپایان پرنده (مثلاً شب‌پره‌ها و بیدها) خیلی بیشتر از انواع سنتی روشنایی بیرونی جلب لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌شوند. این علاقه شاید تبعات منفی درازمدتی بر خیلی از زیست‌بوم‌ها داشته باشد.

به گفته یکی از نویسندگان این مقاله، راز عشق شب‌پره‌ها به ال‌ای‌دی در رنگ دیود نهفته است. می‌دانیم که حشرات به نور زرد یا سفید کشیده می‌شوند، ولی علاقه آن‌ها به رنگ آبی حتی از این هم بیشتر است. بسیاری از ال‌ای‌دی‌های سفید در حقیقت ال‌ای‌دی‌های آبی با روکش زرد فسفری است و نور سفید آنها عملا ترکیب نور آبی و زرد است. بااین‌حال، حشرات گیرنده‌های نوری خاصی دارند که می‌تواند نور آبی را در میان نور سفید خروجی ال‌ای‌دی تشخیص دهد.

برای دیدن این‌که آیا این امر بر رفتار حشرات تأثیر می‌گذارد یا خیر، پژوهشگران کاغذهای چسبناکی را کنار لامپ‌های ال‌ای‌دی سفید و لامپ‌های سنتی زردرنگ بخار سدیم چسباندند. در طول زمان، انواع و اقسام بید، پشه و دیگر حشرات پرنده روی کاغذ به دام افتادند و مسلماً تعداد قربانیان لامپ سفید خیلی بیشتر از لامپ زرد بود. در حقیقت، تعداد حشرات چسبیده به کاغذهای چسبناک کنار لامپ‌های ال‌ای‌دی، 48 درصد بیش از حشرات چسبیده به رقیب بخار سدیمی این لامپ‌ها بود.

ال‌ای‌دی‌ها می‌توانند حشرات بیشتری را جذب مناطق شهری کنند، در نتیجه در زنجیره‌های طبیعی غذا اختلال ایجاد می‌کنند و منجر به هجوم بیشتر انواع آفات و گسترش بیشتر انواع حشرات مهاجمی مانند بید کولی می‌شوند. نتیجه این‌که شاید، لامپ‌های محبوب و دوست‌دار محیط‌زیست ال‌ای‌دی، چندان هم دوست‌دار محیط‌زیست نباشند.

پژوهشگران درخواستی برای عدم استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی ندارند، ولی تأکید می‌کنند که باید همکاری سازنده‌ای بین اکولوژیست‌ها و مهندسان برق صورت گیرد تا راهی برای کاهش اثرات زیست‌محیطی لامپ‌های ال.ای.دی آینده پیدا شود.

 

نقل از خبر آنلاین

 

عطف به عتف - نگاهی به پژوهش و ISI در ایران

 

امید عمومی - نامه به ریاست جمهوری

 

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آخرین مقالات

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

 

 

 

 

 

سی پی اچ در ژورنالها


LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی


آرشیو

آخرین مقالات

اخبار

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟

 

 

  

 

HOME    ENGLISH   FEED BACK   CONTACT US   PERSIAN 

free hit counters

Copyright © 2004 CPH Theory . All rights reserved.