Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

CPH Theory is based on generalized the light velocity from energy into mass.

 
 

نقشه برداری از یک کهکشان به کمک یک ابرنواختر

 

 

 

 دانشمندان در تلاشند تا با کمک نور ابرنواختری که چندی پیش در یکی از کهکشان های نزدیک رخ داد، نقشه ای سه بعدی از آن کهکشان تهیه کنند.

 

در ماه ژانویه، اخترشناسان سراسیمه به سراغ تلسکوپ های خود شتافتند تا 2014J (یا SN 2014J)، نزدیک ترین ابرنواختری که در ۲۷ سال گذشته رخ داده بود، و فوران نور آن را ببینند

 

 

ابرنواختر 2014J در کهکشان ام۸۲ یا کهکشان سیگار. جای ابرنواختر با پیکان سفید نشان داده شده

 

اکنون آرلین کراتس از دانشگاه کلمبیا در نیویرک سیتی در حال رصد پژواک نور این انفجار ستاره ای در فضای پیرامون کهکشان میزبانش هستند، کهکشان مسیه ۸۲ یا ام۸۲ که به نام کهکشان سیگار نیز شناخته می شود.
 

 

 ابرنواختر SN 1987A در مرکز این حلقه‌ها قرار دارد. این انفجار بیش از دو دهه قبل رخ داد ولی نور آن هنوز و همچنان در حال تابش بازتابش از روی غبار محیطست. این دو حلقه هم پژواک های همان ابرنواختر پرقدرتند. این پژواکها به نظر می رسد با گذشت زمان، دارند رو به بیرون از مرکز گسترش می یابند. این تصویر از دو عکس که یکی در سال ۱۹۸۷ و دیگری بعدا گرفته شده پدید آمده است.(منبع)

 

ما معمولا پژواک (اکو) را تنها در ارتباط با "صدا" می شناسیم، ولی موج‌های دیگر هم پژواک دارند- برای نمونه، پژواک های رادیویی که پایه ی کارکرد رادارها هستند. نوری که ابرنواخترها تولید می کنند در همه ی جهت ها می تابد. این نور با برخورد به غبار موجود در فضای پیرامون، از روی آن ها باز می‌تابد و بر می گردد و دوباره باز می تابد. با اندازه گیری زمان های متفاوتی که طول می کشد تا این پژواک های نور به زمین برسند، می توان نقشه ای از غبار درون ام۸۲ که خود ۱۱.۴ میلیون سال نوری از زمین دور است تهیه کرد.

حجم بزرگی از بیشتر کهکشان ها با گرد و غبار پر شده، و پژوهشگران با نقشه‌برداری از این گرد و غبار می توانند ساختار کهکشان ها را به گونه ی ژرف تر و دقیق تری بشناسند. کراتس برای دیدن نمای پژواک های نوری در آسمان، از تلسکوپ فضایی هابل کمک گرفته. وی می گوید: "نقشه ی سه بعدی واقعا باجزییاتی داریم که برخی از کهکشان های دوردست را هم پوشش می دهد، در حالی که واقعا هیچ راه دیگری برای ساخت چنین نقشه ای وجود ندارد."

به طور معمول، دیدن پژواک های نور کار دشواری است زیرا بیشتر ابرنواخترها بسیار از زمین دورند. ولی ابرنواختر 2014J پس از ابرنواختر سال ۱۹۸۷ در ابر بزرگ ماژلان، دومین ابرنواختر نزدیکی است که تاکنون دیده شده. استفن فوسه از کالج دانشگاهی لندن می گوید: "همیشه انتظار آن را داشتیم که ام۸۲ بتواند هدف خوبی برای جستجوی پژواک های نور باشد." فوسه که نخستین کسی بود که این ابرنواختر را دید می افزاید: "بی شک چنین کاری برای پژوهش محیط های غباری مهم و ارزشمند است."

در ویدیوی زیر، پژواک های نور یک ستاره به نام V838 تکشاخ که در سال ۲۰۰۲ به دلایلی ناشناخته دچار فوران و افزایش ناگهانی نور شد را می بینید. در این جا می توانید درباره ی این رویداد بخوانید: * ویدیویی از پژواک های نور یک ستاره

 

 



 

بازبرد: arxiv.org/abs/1409.8671
 

در همین زمینه: * ستاره شناسان یک فوران نادر کیهانی را با "تاخیر" تماشا کردند

واژه نامه:
supernova - 3D map - galaxy - 2014J - Arlin Crotts - M82 - Cigar Galaxy - echo - radar - Earth - Large Magellanic Cloud - Stephen Fossey

منبع: newscientist
برگردان: یک ستاره در هفت آسمان

 

نقل از یک ستاره در هفت آسمان

 

عطف به عتف - نگاهی به پژوهش و ISI در ایران

 

امید عمومی - نامه به ریاست جمهوری

 

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آخرین مقالات

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

 

 

 

 

 

سی پی اچ در ژورنالها


LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی


آرشیو

آخرین مقالات

اخبار

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟

 

 

  

 

HOME    ENGLISH   FEED BACK   CONTACT US   PERSIAN 

free hit counters

Copyright © 2004 CPH Theory . All rights reserved.