English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

مصاحبه با انوشه انصاری

 

 

 


 

 

انوشه انصاري در سفر هيجان‌انگيز خود به فضا پرچم ايران و آمريكا را همزمان بر بازو دارد.

 

 

 

1)ما در هفته ی جهانی هوا و فضا قرار داریم و برای اینکه بتوانیم موضوع نجوم را بین مردم رواج بدهیم چه راه هایی را پیشنهاد می کنید؟

 من فکر می کنم  باید مسئله ی نجوم را یک مقدار از مسئله ی علمی بودن آن جدا کنیم و بتوانیم مباحث مهم نجوم را به صورت فیلم یا داستان طوری بیان کنیم که همه بتوانند به آن علاقه مند شوند و حالتی تفریحی هم داشته باشد .باید به صورت داستانی باشد که به آن کنجکاو شوند و بخواهند درباره ی آن بیش تر بدانند واین کار را می شود خیلی راحت انجام داد:  برای کودکان از طریق نمایش کارتون ها وفیلم هایی که برایشان جالب است وبرای افراد بزرگ تر از طریق فیلم و داستان هایی که متناسب با سنشان است.واین که نجوم مبحث جالبی است و کنجکاوی فرد را زیاد می کند وفقط باید آن را طوری بیان کنیم که مردم نسبت به آن کنجکاو و علاقه مند شوند.

در حال حاضر ممکن است افرادی فکر کنند که مبحث نجوم خیلی سخت است و علاقه ای ندارند که راجع به آن چیزی بشنوند ولی همین را می توانیم با استفاده ازلغت های راحت طوری بیان کنیم که درک و فهمش برای همه راحت باشد.

 

2)آیا می توانیم به آینده ی فضا و نجوم در بین مردم امیدوار باشیم؟

 صد در صد. از زمان های قدیم نجوم علمی مورد توجه و علا قه ی مردم بوده است و نجوم فقط یک مسئله ی جزئی نیست که یک قسمت کوچکی از زندگی ما باشد! مبحثی است که تمام زندگی انسان ها را در برمی گیرد چه از نظر فلسفی و چه از نظر علمی و برای همین فکر می کنم این چیزی است که همه به صورت فطری به آن علاقه مند هستند وبه جای اینکه از فرمول های سخت فیزیکی استفاده شود باید آن را طوری بشکافیم که همه بتوانند این مبحث را بهتر درک کننددر این صورت علاقه مردم به این مبحث خیلی بیش تر می شودو می توانند ارتباط بیش تری با آن برقرار کنند ودر ضمن طور دیگری که می توانیم آن را بیان کنیم این است که نشان بدهیم ارزشش چیست؟ نجوم و تحقیقات فضایی چه اهمییتی دارند؟ و همین طور چگونه تکنولوژی های آینده ی فضایی به بشریت خدمت می کنند؟ و چگونه باعث بهتر زندگی کردن انسان ها می شود؟

 

3)در سال 2003 شما به همراه برادرهمسرتان جایزه ی 10 میلیون دلاری "انصاری اکس پرایز"را بنیان نهادید لطفا کمی راجع به آن توضیح بدهید.

انصاری  اکس پرایز یک جایزه ی 10 میلیون دلاری بود که هر کسی از هر جای دنیا سفینه ی فضایی بسازد که آن سفینه بتواند حدودا تا 100 کیلومتری زمین پرواز کند و با موفقیت به زمین بر گردد و در عرض کمتر از دو هفته این سفر را دوباره انجام بدهد. بدون اینکه بیش تر از 10 درصد وزن این سفینه تغییر کند. و دلیل اینکه چنین مسابقه ای را بر گزار کرده بودیم این بود که بتوانیم مردم دنیا را تشویق کنیم راهی پیدا کنند برای سفر به فضا که این راه خرج کمی داشته باشد برای اینکه بزرگ ترین مشکل استفاده از تکنولوژی های فضایی و منابع فضا مخارج زیاد آن هاست و یکی دیگر از قوانینی که در این جایزه داشتیم این بود که هر گروهی که تصمیم دارد وارد این مسابقه شود نمی تواند هیچ رابطه ی دولتی داشته باشد یعنی نمی تواند هزینه ی کارهایی که انجام میدهد را از دولت بگیرد زیرا ما تصمیم داشتیم گروه ها به صورت شخصی این کار را انجام دهند و نشان دهند که توانایی انجام این کار را بدون کمک دولتی دارند و در سال 2004 فردی موفق به دریافت این جایزه شد و در حال حاضر شرکتی دارد این سفینه را به صورت بزرگ تری تولید می  کند وبین سال 2010و 2011 مردم می توانند بلیط بخرند و به یک سفر کوتاه فضایی بروند.

 

4)سال پیش خانم آیرین شیوایی اولین بانوی ایرانی بودند که به قطب جنوب سفر کردند و حامی ایشان شما بودید؛انگیزه شما از این کار چه بود و آیا دلیل خاصی برای انتخاب او داشتید؟

 ما مسابقه ای برای کسانی که دوست داشتند به این سفر بروند برگزار کردیم؛خانم شیوایی و6نفر دیگر از به مرحله نهایی رسیدند.از آن ها خواستیم مقاله ای بنویسند که چرا به این سفر می روند ؛چه بهره برداری ای از این سفر خواهند کرد و چگونه تجربیات خود را به دیگران باز گو می کنند.سپس با تمام آنها مصاحبه کردیم و به نظر ما برنامه ای که خانم شیوایی داشتند از بقیه بهتر بود.از دلایل مهمی که در انتخاب او نقش داشت،این بود که به علت نوشتن مقالات مختلف برنامه های خوبی داشتند که بتوانند از این سفر استفاده کنند و تمام چیزهایی را که می آموزند با جوانانی که از طریق مجله نجوم یا طرق مختلف تجربه یشان را نشان دهند یا تقسیم کنند.

 

5)باز هم به این کار ادامه میدهید که حامی علاقمندان نجوم شوید؟

 بله؛برای کمک به علاقمندان به نجوم ،برنامه های مختلفی داریم .مسابقاتی برگزار می کنیم و اشخاصی را انتخاب می کنیم .در حال حاضر بانوی دیگری را انتخاب کردیم که در برنامه ای تابستانی که یک دانشگاه گذاشته بود، شرکت کردند.

 

6)و در آخر پیغام شما برای علاقمندان فضا ونجوم چیست؟

 تنها پیام من این است که مسئله نجوم مبحث مهمی است. چرا که فکر می کنم کلید راز وجود ما در فضا از این طریق به دست می آید. پس باید به تحقیقات ادامه دهند، سعی کنند ، از قوه تخیلشان استفاده کنند و به چیزهای غیر قابل تصور فکر کنند. چرا که نجوم علمی است که آنچه در موردش می دانیم ممکن است اشتباه باشد. یعنی هر چه بیشتر راجع به آن می دانیم تازه پی میبریم که به چه اندازه از آن نا آگاهیم. به همین دلیل یکی از جالب ترین مباحثی است که شخصا با این که سال هاست از دانشگاه و مدرسه خارج شده ام ولی آنقدر علاقمند هستم که به دانشگاه بازگشتم  تا فوق لیسانسم رادر این رشته بگیرم.به همین دلیل پیشنهاد می کنم که به تحقیقات خود ادامه دهند و از قوه تخیلشان استفاده کنند واز این بیم نداشته باشند که اگر با یک تئوری جدید بیایند، چون بر ضد تئوری دیگری است، کسی آن را باور ندارد.در حال حاضر نجوم مبحثی است که چیز هایی که ما می دانیم خیلی جدید است وهر چه بیشتر از آن در یابیم می فهمیم، هنوز از خیلی چیزها نا آگاهیم. برای همه آن ها امیدوارم که در این مرحله موفق باشند و من بی صبرانه منتظرم در مقالات بخوانم که چگونه جوانان ایرانی در این زمینه به کشف های جدیدی دست می یابند.

 

درباره انوشه انصاری بیشتر بدانید :

انوشه انصاری در سال 1346 خورشيدي، در ایران به دنيا آمد. تا سن 16 سالگي در وطن زيست و سپس به همراه خانواده‌اش به ايالات متحده آمريكا هجرت كرد. سالهاي پاياني دبيرستان را در آن كشور گذراند و سپس براي اخذ مدرك كارشناسي در رشته مهندس الكترونيك و علوم كامپيوتر وارد دانشگاه جرج ميسون شد. انوشه بعد از پايان موفقيت‌آميز دوره ليسانس براي كسب مدرك فوق‌ليسانس خود وارد دانشگاه جرج واشنگتن شد و مطالعات خود را در اين دانشگاه ادامه داد. پس از اخذ مدرك كارشناسي ارشد در رشته مهندسي الكترونيك، انوشه براي كار به سراغ شركتهايي چون MCI و COMSAT رفت و پروژه‌هاي موفقيت‌آميزي را در آن شركتها به سرانجام رساند. او چندين مقاله و دو پاتنت براي كار روي "عملگرهاي اتوماتيك" و "گره‌هاي يك شبكه‌ بيسيم" دارد.او در حال حاضر مشغول طي كردن دوره‌اي در دانشگاه سوئين‌بورن مي‌باشد تا بتواند دومين مدرك كارشناسي ارشد خود را در رشته ستاره‌شناسي دريافت كند.
در سال 1994 ميلادي مطابق با 1372 خورشيدي، انوشه به همراه همسرش حميد و برادر همسرش امير انصاري شركتي به نام تله‌كام تكنولوژي (
TTI) را در تگزاس پايه‌گذاري كردند.

اين شركت تأمين‌كننده تجهيزات مورد نياز شبكه‌هاي كامپيوتري بود. اين شركت در سال 2000 توسط سونوز نتورك خريداري شد. انوشه انصاري در سال 2000 جايزه  نخست كارآفريني ملي ايالات متحده آمريكا را به دست آورد. در سال 2001 مجله فورچيون انوشه را در ليست تاجران موفق ثبت كرد

پس از فروش كمپاني TTI  انوشه و همسرش شركت ديگري به نام پرودي(Prodea) را پايه‌گذاري كردند. انوشه مدير عامل و رئيس اين شركت است.  اين شركت با مشاركت شركت ماجراجوييهاي فضايي و آژانس فضايي فدراسيون روسيه، طرحي را جهت ايجاد ناوگاني از فضاپيماهاي تجاري براي اعزام گردشگران به ارتفاعات زيرمداري در دست اجرا دارد. "كاشف ماجراجوي فضا" نام مناسبي براي اين كشتي فضايي به نظر مي‌رسد كه قرار است قادر به حمل 5 مسافر به ارتفاعات زيرمداري باشد تا مسافران خوشبخت بتوانند گردي سياره زمين و سياهي فضا را براي دقايقي نظاره‌گر باشند. اين فضاپيما قرار است با يك هواپيماي مخصوص تا ارتفاعي بالا برده شود و سپس براي دستيابي به ارتفاعات بيشتر از هواپيما جدا شده و موتورهاي قدرتمند خود را روشن نمايد. اين هواپيما از فرودگاهي كه به احتمال زياد در رأس‌الخيمه واقع در كشور امارات متحده عربي ساخته مي‌شود، پرواز خواهد كرد

انوشه از دوران نوجواني به فضانوردي علاقمند بود و رؤياي سفر به فضا را در سر مي‌پروراند. علاقه فراوان او سرانجام زماني به بار نشست كه فعاليتهاي اقتصادي انوشه و همسرش ثروت فراواني براي آنها به بار آورده بود. در سال 2004 ميلادي مطابق با 1383خورشيدي، خانواده انصاري (انوشه و برادر همسرش، امير انصاري) 10 ميليون دلار جايزه براي نخستين پرواز فضايي غير‌دولتي اختصاص دادند. اين سفر مي‌بايستي توسط يك فضاپيماي قابل بازيابي انجام مي‌شد كه قادر باشد حداقل سه نفر را به ارتفاعي بيش از

100 كيلومتر از سطح متوسط زمين (خط كارمن) رسانده و مجدداً به زمين بازگرداند. فضاپيما بايد طوري طراحي مي‌شد كه در طي دو هفته بعد از نخستين پرواز موفقيت‌آميز، قادر به تكرار آن باشد. «جايزه انصاري ايكس» در نهايت به  فضاپيماي كوچك «اسپيس شيپ وان»  با طراحي خلاقانه برت روتان تعلق گرفت

اما همچنان رؤياي سفر به فضا ذهن بانوي فعال و ناآرام ايراني را به خود مشغول كرده بود. فعاليتهاي فضايي اخير به هيچ‌وجه او را آرام نمي‌كرد و اشتياق ديدن زمين از فضا او را به سويي رهنمون كرد كه اكنون تيتر نخست خبرهاي فضايي دنيا را به خود اختصاص داده است. انوشه انصاري سرانجام دل به دريا زد و براي سفري هيجان‌انگيز به ايستگاه بين‌المللي فضايي ثبت‌نام كرد.

اين سفر كه با كپسول فضايي سايوز تي‌ام‌آ صورت گرفت حدود 20 ميليون دلار هزينه در بر داشت. ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵ (۸ مه ۲۰۰۶)، سازمان فضایی روسیه به طور رسمی اعلام کرد که انوشه انصاری بعنوان اولین زن گردشگر فضایی در يكي از پروازهاي فضاپیمای سایوز كه براي  بهار 1386 برنامه‌ريزي شده بود، به مدار زمین سفر خواهد کرد

 

 

سرنشينان كپسول فضايي سايوز TMA-9. به ترتيب از چپ به راست :
  
.  انوشه انصاري، گردشگر فضايي
  
.  ميخائيل تيورين، فضانورد روسي
  
.  مايكل لوپز، فضانورد آمريكايي

 

 

وی اولین فضانورد ایرانی، اولين بانوي گردشگر فضايي و چهارمين توريست فضايي دنيا شد. انوشه انصاري در شرايطي راهي فضا مي‌شود كه طي چهل و پنج سال گذشته سفر به فضا تنها در انحصار شوروي سابق (روسيه)، آمريكا و به تازگي چين بوده است. تاكنون بيش از 440 نفر طي نزديك به 1000 مأموريت فضايي از مرزهاي فضا عبور كرده‌اند كه نزديك به 380 نفر آنها از اتباع آمريكا و شوروي سابق و بقيه از شهروندان كشورهايي همچون چكسلواكي، آلمان، ژاپن، بلغارستان، افغانستان، برزيل، انگليس، كوبا، مجارستان، هند، مغولستان، لهستان، روماني، اسلواكي، آفريقاي جنوبي، اسپانيا، سوئيس، سوريه، بلژيك، اتريش، فرانسه، مكزيك، هلند، عربستان سعودي، رژيم اشغالگر قدس و مكزيك بوده‌اند كه توسط فضاپيماهاي آمريكايي يا روسي امكان سفر به فضا را يافته‌اند.

اولين گردشگر فضايي يك ميليونر آمريكايي به نام دنيس تيتو بود كه در سال 2001نخستين بشري شد كه با پول خود به فضا سفر كرد. بعد از او مارك شاتلورتس در سال 2002 و گرگ السون در سال 2005 به ترتيب عنوان دومين و سومين توريست فضايي را از آن خود كردند. اولسن نيز مانند انوموتو به دلايل پزشكي از سفر انجام شده در ژوئن 2004 بازمانده بود ولي سرانجام در سال 2005 به آرزوي خود براي نگريستن به زمين از فضا جامه عمل پوشاند. قبل از اولسن، يك خواننده آمريكايي به نام لانس باس كانديداي سفر به فضا بود كه به دليل امتناع از انجام تمرينات سخت و فشرده قبل از پرواز از ليست گردشگران فضايي حذف گرديد.

 

 

براي مطالعه بيشتر مراجعه فرماييد به :


    
 ...  وب‌سايت شخصي انوشه انصاري


     ... Prodea Systems


     ... Space Adventures


     ... فرودگاه فضايي، تحقق يك رؤيا

 

مصاحبه کنندگان : مریم لاله و سمن قدیمی

 

ویرایش صدا : محسن بختیار

 

نقل از پارس اسکای

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013