English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

پر طاووس و بلورهاي فوتونيکي

 

 

 


 

استفاده از پر طاووس در ساخت بلورهاي فوتونيکي

 

 

 

پر طاووس با داشتن حفره‌هاي بسيار ريز نوري(که نور را به مجموعه‌اي از رنگ‌هاي آبي ، سبز ، قرمز و زرد تبديل مي‌کنند)، نمونة بارزي از يک بلور فوتونيکي طبيعي محسوبمي‌شود؛ اما با توجه به گران با توجه به الگوي محدود ساختارهاي فوتونيكي و گران بودن آنها، آيا مي‌توان از آن به‌عنوان بلوک‌هاي سازندة دستگاه‌هاي اپتوالکترونيکي آينده استفاده نمود؟

اين سؤالي است که جمعي از محققان چيني به سرپرستي هويلان سو سعي کرده‌اند تا جوابي براي آن بيابند. به اين منظور آنها نانوذراتي از جنس اکسيد روي را داخل بخشي از پر طاووس تعبيه کردند و به اين ترتيب ابزاري قابل کنترلي براي تنظيم تابش‌هاي نوري ايجاد شد.

نانوذرات اکسيد روي با قرار گرفتن در معرض تابش پرتوهاي فرابنفشي كه طول موجشان 360 نانومتر است، نوعاً به ترتيب دو نور بنفش و سبز با طول موج‌هاي 420 و 550 نانومتر از خود ساطع مي‌کنند که تطابق خوبي با نمونة پر طاووس داشته، مي‌تواند نور تابشي را در محدودة مرئي نگه دارد. با اين حال مشکل موجود در اين شيوه چگونگي قرار دادن اين نانوذرات در ساختار پر طاووس بود.

دانشمندان چيني براي حل اين مشکل بخشي از پر طاووس را در محلولي از واکنشگرها خيس کردند. با اين کار لايه‌هاي کراتين داخلي و خارجي پر طاووس عملاً منجر به ايجاد ناحيه‌هايي براي تشکيل نانوذرات اکسيد روي شدند. تصاوير SEM اين محققاننشان‌دهندة ايجاد لايه‌اي از نانوذرات اکسيد روي به ضخامت 5/8 تا 5/13 نانومتر روي اين پر بود.

اين محققان با آزمايش اين نمونه دريافتند که ترکيب به ‌دست‌آمده، هنگامي که در معرض تابش نور 360 نانومتري قرار مي‌گيرد، طيف تابشي گسترده‌اي بين 500 تا 650 نانومتر از خود نشان مي‌دهد؛ اين در حالي است که پيک تابشي تکه پر اوليه قبل از اين فرايند، بين 400 تا 450 نانومتر بود.

به عقيدة اين دانشمندان با الهام از اسرار طبيعت مي‌توان نانوساختارهاي زيادي باقابليت‌هاي فراوان ايجاد كرد. آنها هم‌اکنون به‌منظور يافتن نمونه‌هايي مشابه با اين نانوساختارها براي استفاده در کاتاليزورهاي نوري( فوتوکاتاليزورها ) حسگرهاي گازي، سراميک‌هاي قابل انعطاف و فناوري نيمه‌رسانا، ساير مواد زيستي طبيعي از قبيلغشاي پوستة تخم مرغ، الياف پشم و ساختار بال پروانه‌ها را بررسي مي‌كنند.

 

 

گفتني است نتايج اين بررسي‌ها در نشرية Nanotechnology منتشر شده‌است.

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013