English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

اخبار مهم از سرن در مورد مهم ترین آزمایش تاریخ 

 

 

 


از بین رفتن هلیوم مایع در
 
LHC

19 سپتامبر 2008

 

طبق گفته Physicsworld: برخورد دهنده عظیم هادرون (LHC) نزدیک به یک تن از هلیوم مایع خود را پس از صدمه ناخواسته ای که در هدایت عظیم مغناطیسی آن رخ داد، از دست داد.

بر اساس متن منتشر شده هماهنگ کننده LHC : در ساعت 11:27 به وقت اروپای مرکزی خاموشی وسیعی در بخشهای 3 و 4 بوقوع پیوست. خاموشی زمانی رخ داد که هلیوم بسیار سیال در هنگام فعالیت، دمایش به بیش از 1.9 درجه کلوین رسید، علت این امر می تواند به عنوان مثال انحراف باریکه پروتون از مسیر خود باشد.
بر طبق این گزارش، آتش
 نشان ها به آن قسمت تونل اعزام شدند. همچنین گفته می شود، خلا این قسمت از لوله پرتو از بین رفته است.

یک منبع در CERN می گوید: خاموشی  منجر به از دست رفتن یک تن هلیوم مایع بسیار سیال – نزدیک به 1% کل ان در LHC – شده است.

بر طبق پیامی که در وب سایت این آزمایشگاه وجود دارد: در زمان ماموریت قسمت پایانی LHC (بخشهای 3 و 4) از 5 مرحله عملیات، در ساعت 12:05 امروز، حادثه منجر به نفوذ مقدار زیادی هلیوم در تونل شد. اطلاعات بیشتری هنوز در دسترس نیست. تحقیقات تا پس از پایان هفته ادامه دارد و به محض امکان انتشار اطلاعات، منتشر خواهد شد.

بر طبق گزارشات پیرامون وضعیت LHC در برخی وب سایتها، دمای آن پایین آمده، این امر بیان کننده این است که تکنیسین ها توانسته اند هلیوم از دست رفته را جایگزین نمایند.

این مشکلات برای تیم عملیاتی، که هفته گذشته زمانی که باریکه پروتون در هر دو سمت ماشین 27 کیلومتری تزریق شد و موفقیت بزرگی در رسانه ها بدست اوردند، بسیار ناراحت کننده خواهد بود.



مترجم: محمد علی عاشوری
 


منبع: 
www.pszine.net

www.pszine.org

 

منبع خبر: PhysicsWorld

 

برخورد دهنده اتم CERN به مانع الکتریکی برخورد کرد

بر طبق گفته سازمان تحقیقات اتمی اروپا موسوم به CERN:  بزرگترین برخورد دهنده ذرات، یک هفته پس از شروع کار، به علت مشکلات الکتریکی متوقف شد.

بر اساس اطلاعیه روز پنج شنبه مرکز تحقیقات اتمی اروپا موسوم به :چهارشنبه بزرگترین برخورد دهنده ذرات جهان CERN پس از یک هفته از شروع کار خود به علت اشکالات الکتریکی متوقف شد.

این توقف به علت مشکل در سیستم خنک کننده اهنربای فوق قوی، که برای که برای راندن باریکه ذرات به دور تونل مدور 27 کیلومتری شتاب دهنده هادرون طراحی شده بود، رخ داد.

بر طبق گفته سخنگوی CERN به AFP: LHC هنوز در فاز عملیاتی خود قرار دارد، این دستگاه بسیار پیچیده می باشد و چنین توقف هایی برای ان امری کاملا طبیعی است.

او می افزاید: فعالیت دستگاه چهارشنبه متوقف شده است، اما به نظر می رسد در اواخر روز پنج شنبه به کار خود ادامه دهد.

ساخت LHC نزدیک به 20 سال به طول انجامیده و تا کنون در حدود 5.46 میلیارد دلار برای آن هزینه شده است، که  یکی از هزینه برترین و پیچیده ترین آزمایشاتی است که تا کنون انجام گرفته است.

وظیفه اصلی آن حل مشکلات بزرگی نظیر پیرامون مسائل بنیادی ماده، مانند اینکه چگونه ذرات حجیم میشوند، و یا چگونه باعث بروز بیگ بنگ (انفجار بزرگ) که موجب شکل گیری جهان ما در 13.7 میلیارد سال پیش شده اند، است.

ضربه های متقابل چرخشی باریکه ها، که متشکل از ریسمانهای پروتون است، به دور تونل چرخیده و سپس در چهار ازمایشگاه به یکدیگر برخورد می کنند.

اشآار سازهایی که روی دیوارهای تونل  پوشیده شده اند، رد ذرات زیر اتمی که در اثر برخورد، به بیرون پرتاب شده اند - که نشانه وجود ذرات جدید هستند – را می گیرند.

در روز 10 سپتامبر ابتدا انجام تست برای باریکه ای که در جهت حرکت عقربه های ساعت حرکت می کرد و سپس باریکه ای که در جهت پاد ساعتگرد حرکت می کرد، انجام شد. طول مدت تست تجهیزات LHC  معین شده است و برای اولین برخورد نیاز به مدت زمان چندین هفته نیست.

آهنرباهای هدایت کننده در تونل LHC   را در دمایی برابر منفی 271 درجه سلسیس (منفی 456.25 درجه فارنهایت)، که نزدیک به دمای صفر مطلق است و از اعماق فضاهای خارجی نیز سردتر است، نگاه می دارند.

در این میزان دما، الکتریسیته بر مقاومت غلبه می کند، به علاوه انجام این کار بسیار ساده تر، و تأمین انرژی آهنربای الکتریکی در این حالت ارزان تر می باشد. 
 


مترجم: محمد علی عاشوری


منبع: 
www.pszine.net

www.pszine.org

 

منبع خبر: PHYORG.com

 

CERN: برخورد دهنده اتم به مدت دو ماه خاموش می شود

بر طبق گفته سخنگوی مرکز تحقیقات اتمی اروپا CERN: قدرتمند ترین برخورد دهنده جهان، موسوم به LHC، برای تعمیرات یکی از بخشهای ان به مدت دو ماه خاموش می شود.به علت نفوذ هلیوم، بزرگترین برخورد دهنده اتمی که تنها چند روز پیش در میان هیاهوی طرفداران برای کشف راز جهان شروع به فعالیت کرده بود به مدت دو ماه خاموش می شود.

به گفته جیمز گیلیز سخنگوی مرکز تحقیقات اتمی اروپا CERN به AFP: در انجام تست مشکلی پیش آمد ه و یکی از بخش های ماشین نیاز به تعمیر دارد،.

بر طبق اعلامیه های CERN، بعدازظهر جمعه به علت نفوذ هلیوم به داخل تونل، این مشکل بوجود آمد.

بر اساس تحقیقات اولیه اعلام شد که علت این مشکل، اشکال در ارتباط الکتریکی میان دو آهنربا است، که احتمالا در اثر جریان شدید منجر به بروز مشکلات مکانیکی شده است.

بر اساس اعلام این مرکز، هیچ خطری برای مردم وجود ندارد و دلایل احتمالی بروز این مشکلات در حال بررسی هستند.

اقای گیلیز می گوید: در حال حاضر افراد داخل تونل هستند و به محض امکان همه چیز به روز خواهد شد.

برخورد دهنده عظیم هادرون LHC روز 10 سپتامبر در میان شادی فیزیکدانان از موفقیت در تست قسمت ساعتگرد ریسمان پروتون و سپس باریکه پاد ساعتگرد و آماده شدن برای اولین برخورد شروع به کار کرد.

اما LHC یک هفته بعد به علت مشکلات الکتریکی که در سیستم خنک کننده که برای آهنرباهای فوق قوی که ذرات را در طول تونل 27 کیلیومتری LHC به حرکت در می آورند، طراحی شده بود، متوقف شد.

سیستم خنک کننده دارای اهمیت زیادی است؛ چرا که آهنربای حرکت دهنده در تونل LHC در دمای پایین منفی 271 درجه سلسیوس فعالیت می کند  که نزدیک به دمای صفر مطلق می باشد.

در این میزان دما، الکتریسیته بر مقاومت غلبه می کند، به علاوه انجام این کار بسیار ساده تر، و تأمین انرژی اهنربای الکتریکی در این حالت ارزان تر می باشد. 
روز جمعه 
LHC دوباره فعالیت خود را از سر گرفت، اما بروز مشکلات باعث شد تا دوباره عملیات به تعویق بیافتد. به علت تاخیرات احتمالی بیشتر اولین برخود، در حالی که بخشی که مشکل در آن بروز کرده، باید در فرم دمایی خود برای تعمیرات باشد، LHC حداقل باید به مدت دو ماه در حال تعلیق بماند.

ساخت LHC نزدیک به 20 سال به طول انجامیده و تا کنون در حدود 5.46 میلیارد دلار برای ان هزینه شده است، که  یکی از هزینه برترین و پیچیده ترین ازمایشاتی است که تا کنون انجام گرفته است.

وظیفه اصلی ان حل مشکلات بزرگی که پیرامون مسائل بنیادی ماده، مانند اینکه چگونه ذرات حجیم میشوند، و یا چگونه باعث بروز بیگ بنگ (انفجار بزرگ) که موجب شکل گیری جهان ما در 13.7 میلیارد سال پیش شده اند.

 ظربه های متقابل چرخشی باریکه ها، که متشکل از ریسمانهای پروتون است، به دور تونل چرخیده و سپس در چهار ازمایشگاه به یکدیگر برخورد می کنند.

در مدت 10 – 15 سالی که LHC فعالیت خواهد کرد، انبوه اطلاعات از این برخورد ها به دست فیزیکدانهای جهان خواهد رسید.

جام مقدس که در جستجوی جز تئوریزه شده اش، بوزون هیگز که توضیح خواهد داد چگونه ذرات حجیم می شوند می گردد. هیگز به علت اینکه دانشمندان اعتقاد دارند همه جا وجود دارد اما تا کنون هیچ فردی به ان دسترسی نداشته است، به ذرات خدا شهرت پیدا کرده است.



مترجم: محمد علی عاشوری


منبع: www.pszine.net

www.pszine.org

 

منبع خبر: PHYORG.com

 

نقل از هوپا

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013