English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

یازدهم سپتامبر، آزمايش اثبات ذرات هيگز

 

 

 


"پتر هیگز" فیزیکدان انگلیسی: شتابدهنده ال.اچ.سی. وجود ذرات هیگز را ثابت خواهد کرد

 

 

"پتر هیگز" فیزیکدان انگلیسی و پدر ذرات بنیادی "هیگز- بوزون" معتقد است که شتابدهنده جدید "ال.اچ.سی" که قرار است يازده سپتامبر مصادف با 20 شهریور آزمایشات خود را آغاز کند، وجود "ذرات هیگز" را ثابت خواهد کرد.
به گزارش سرويس بين الملل تابناك،هیگز می گوید: شتابدهنده عظیم "ال.اچ.سی" احتمالا قادر است بسیار زود شواهد و اطلاعاتی در رابطه با ذرات هیگز کشف و پیدا کند.

"ذرات هیگز" و همچنین "میدان هیگز" قرار است کیفیت پیدایش جرم در ذرات بنیادی ابراتمی را تشریح کنند. در حالیکه این تئوری امروزه به عنوان رکن اصلی فیزیک نوین قلمداد می شود اما این تئوری از 40 سال پیش تاکنون از طریق یک آزمایش ثابت نشده است.

هیگز با توجه به شروع آزمایشات شتابدهنده "ال.اچ.سی." در مرکز سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای موسوم به "سی.ای.آر.ان." و یا " سرن" در ژنو می گوید، از زمان شروع این آزمایشات حداقل 2 سال طول خواهد کشید تا واقعا نتایج قانع کننده ای کسب شود.
این فیزیکدان مشهور جهانی افزود، دلیل این امر مدت زمان زیادی است که برای ارزیابی داده ها نیاز است.

هیگز 79 ساله که در ادینبورگ زندگی می کند، در دهه 1960 میلادی موجودیت ذرات هیگز را بطور تئوری پیش بینی کرد. کارشناسان و متخصصین احتمال می دهند که در صورتیکه آزمایشات واقعا این ذرات را ثابت کنند، "پتر هیگز" مطمئنا یکی از نامزدهای کسب جایزه نوبل فیزیک خواهد بود.
"رولف دیتر هویر" فیزیکدان آلمانی که قرار است از سال آینده ( 2009) ریاست سازمان اروپایی "سرن" را به عهده بگیرد نیز اخیرا تاکید کرد، تمرکز ویژه آزمایشات شتابدهنده " ال.اچ.سی." بر روی " ذرات هیگز" است.
هویر در پاسخ به اینکه آیا سازمان سرن با کشف ذرات هیگز مستحق دریافت جایزه نوبل خواهد شد؟ گفت، با چنین کشفی، مطمئنا آقای " پتر هیگز" مستحق دریافت جایزه نوبل خواهد بود.

این فیزیکدان مشهور جهان افزود، ما در فیزیک ذرات یک اصل ریاضی داریم که تاثیر متقابل بین ذرات را تشریح می کند. این اصل در مورد ذرات بدون جرم بسیار مطلوب صدق می کند اما ما در این میان می دانیم که ذرات جرم دارند و "مکانیسم هیگز" تشریح می کند که ذرات چگونه می توانند دارای یک جرم شوند.
این فیزیکدان آلمانی گفت، مکانیسم هیگز تاثیر متقابل ذرات با "میدان هیگز" را تشریح می کند. این میدان از طریق تاثیر متقابل با خود مجددا ذراتی موسوم به " ذرات هیگز" تولید می کند. در صورتیکه ذرات هیگز را کشف کنیم، می دانیم که مکانیسم هیگز وجود دارد و بدین ترتیب توضیح مدل استاندارد برای جرم ذرات بنیادی را در اختیار داریم. 
هویر در پاسخ به اینکه آیا وجود ذرات هیگز را صرفا باور دارد و یا اینکه نسبت به وجود چنین ذراتی مطمئن است؟ گفت، من اعتقاد دارم که ذرات هیگز وجود دارند اما بطور قطع نمی دانم. من ابتدا زمانی این امر را قطعی می دانم که این ذرات را کشف و پیدا کنم.
این فیزیکدان افزود، من صرفا همین قدر می دانم که یک "چیزی" باید وجود داشته باشد که همان تاثیر و مکانیسم ذرات هیگز را دارد. باید توضیحی وجود داشته باشد که چرا ذرات بنیادی یک جرم دارند. هویر گفت، در صورت عدم کشف و پیدا کردن ذرات هیگز، باید یک چیز دیگری وجود داشته باشد و این امر بسیار جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

هویر گفت، پژوهشگران هم اکنون بر روی ذرات هیگز تمرکز کرده اند، ما می دانیم که "چیز تازه ای" وجود دارد اما کیفیت و خصوصیت آن را نمی دانیم. در صورتیکه چیز دیگری غیر از ذرات هیگز وجود داشته باشد، باید خصوصیاتی شبیه به این ذرات داشته باشد. 
هویر که از سال 2005 میلادی مدیر پژوهشی شتابدهنده آلمانی " دی.ای.اس.دبلیو." در هامبورگ است، همچنین گفت، ما هنوز قادر به تشریح و توضیح کیفیت 95 درصد از انرژی و ماده در کیهان و کائنات نیستیم. 

هویر با تاکید بر اینکه فیزیکدانان در آغاز سومین هزاره هنوز نمی دانند که 95 درصد از جهان و کیهان از چه ساخته شده است افزود: بشر در دهه های گذشته موفقیت های جالب و شگفت آوری در بخش فیزیک ذرات داشته و کیفیت ماده در محیط اطراف خود را تشریح کرده ایم.

این متخصص فیزیک ذرات گفت، اما ماده ای را که ما به این نحو می شناسیم، صرفا 5 درصد از کیهان و گیتی را تشکیل می دهد و ما 95 درصد از عالم وجود و جهان هستی را نمی شناسیم.
هویر پیرامون تفاوت پیچیدگی آزمایشات شتابدهنده های "ال.اچ.سی." و "ال.ای.پی." گفت، هدف از آزمایشات " ال.ای.پی."، برخورد دادن و اصابت "الکترون" ها با ضد ذرات یا "پوزیترون" ها بود. الکترون ها و پوزیترون ها، ذرات نقطه مانند هستند.

این فیزیکدان افزود، هدف ما هم اکنون در آزمایشات شتابدهنده " ا ل.اچ.سی."، برخورد دادن و اصابت "پروتون" ها با " پروتون" ها است. پروتون ها ذرات نقطه مانند نیستند بلکه از توده ای از کوارک و گلئون تشکیل شده اند.

هویر گفت، هدف ما در آزمایشات، برخوردادن توده ای از کوارک و گلئون با توده ای از کوارک و گلئون را برخورد دهیم. اما از قبل نمی دانیم که آیا یک کوارک با یک کوارک ، یک کوارک با یک گلئون و یا یک گلئون با یک گلئون واکنش از خود نشان خواهند داد.
این متخصص آزمایشات شتابدهنده جدید " ال.اچ.سی." را بسیار پیچیده تر از آزمایشات شتابدهنده "ال.ای.پی." توصیف کرد و افزود، برخورد دادن و درک پروتون، بسیار سخت تر از اصابت و برخوردادن ذرات نقطه مانند ( الکترون و پوزیترون) است.

 

 

مترجم: مرتضی جوادیان 


منابع: نشریه آلمانی دی سایت 3 سپتامبر 2008 و سایت جهان فیزیک

 

 

نقل از تابناک

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013