English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

احتمال وجود اقیانوسی پنهان در تيتان

 

 

 


احتمال وجود اقیانوسی پنهان در تيتان

براساس داده های تازه که در نشریه "ساینس" منتشر شده تيتان، بزرگترین قمر زحل ممکن است حاوی یک اقیانوس عمیق اما پنهان باشد.  
 

تصاویر راداری توسط فضاپیمای کاسینی-هویگنس تقویت کننده این دیدگاه است که مخزنی از آب به صورت مایع زیر پوسته یخی آن وجود دارد.اگر این موضوع تصدیق شود، بدان معنی است که تيتان دو عدد از عناصر کلیدی برای پیدایش حیات را دارد - یعنی آب و ملکول های ارگانیک.

درحال حاضر سه عدد از اجرام دیگر منظومه شمسی مظنون به داشتن اقیانوس هایی در عمق خود هستند: گانیمید، کالیستو و اروپا هر سه از اقمار مشتری. ماموریت کاسینی-هویگنس یک پروژه مشترک میان آژانس فضایی آمریکا، آژانس فضایی اروپا، و سازمان فضایی ایتالیا است.

زمانی که کاسینی نظارت بر بزرگترین قمر زحل را در سال 2004 آغاز کرد، تصور می شد سطح آن کاملا پوشیده از اقیانوسی از هیدروکربن ها باشد. اما وقتی این فضاپیما رادار خود را برای اولین بار در آن سال به سوی تيتان گرداند، و کاوشگر هویگنس یک سال بعد روی آن فرود آمد، تصویری متفاوت ظاهر شد. معلوم شد که بخش اعظم سطح آن جامد و دارای مشخصات ژئولوژیکی همچون کانال ها، تپه های ماسه ای و گودال های ناشی از برخورد اجرام آسمانی و وصله هایی از "دریاچه های" وسیع است.

 

 

 

 

کاسینی با عبوری تازه از مجاورت تيتان بار دیگر نگاهی گذرا به این مشخصات انداخته است. اما برخلاف انتظار محققان این مشخصه ها در جایی که باید باشند نیستند. داده های تازه توام با مدل های رايانه اي از چگونگی حرکت وضعی تایتان، حاکی از آن است که تغییرات فصلی در گردش وضعی این قمر، تنها در صورتی قابل توضیح است که اقیانوسی مایع زیر پوسته جامد آن وجود داشته باشد.

 

 

دانشمندان مایلند با به پرواز در آوردن بالن های علمی بر فراز تيتان آن را بررسی کنند

 

پژوهشگران تحت نظر دکتر رالف لورنز از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز در آمریکا می گویند پیش بینی های آنها را می توان با گسترش ماموریت کاسینی یا توسط ماموریتی دیگر در آینده محک زد. جان زارنِکی استاد علوم فضا در دانشگاه آزاد بریتانیا که در این مطالعه شرکت نداشته می گوید که انگیزه موجود برای بازگشت به تيتان با یک کاوشگر پیشرفته تر بسیار قوی است. وی گفت که تيتان حاوی دو عنصر مهم تشکیل حیات یعنی آب و ملکول های ارگانیک و احتمالا یک منبع انرژی نیست هست.

تيتان از نظر ابعاد دومین قمر بزرگ در منظومه شمسی است. تنها گانیمید از اقمار مشتری از آن بزرگتر است.رصدهای گذشته نشان داده است که تيتان از بسیاری جهات شبیه به دوره های اولیه زمین است، به خصوص از نظر ترکیب عناصر موجود در اتمسفر آن. تفاوت عمده آن، سرمای بسیار شدید به خاطر دوری از خورشید است. پروفسور زارنِکی گفت: "ما باید با بالون ها و کاوشگرهای خزنده (قابل حرکت بر سطح) به آنجا برگردیم و محیط آن را خوب درک کنیم."

 

 

 

 منبع 

bbc

 از مجموعه

  ایران

 نویسنده

 آسمان پارس

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013