English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

تکنولوژی های رو به پیشرفت در سال 2008

 

 


پیش بینی اینکه کدام فن آوری بیشتر مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت کار ساده ای نیست.

 

 

در سال 2007، چند فن آوری رشدی انفجار مانند داشتند؛ از سایت FaceBook گرفته تا آی- فون و نینتندو Wii. اما در 12 ماه آینده کدام فن آوری ها خبرساز خواهند شد و بیشترین رشد را خواهند داشت؟

برخی از کارشناسان و صاحبنظران پیش بینی خود درباره پنج تکنولوژی که در سال 2008 پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهند کرد را به این شرح ارائه کرده است:
 

1. برنامه های وب بدون نیاز به اینترنت

2. کامپیوترهای فوق سبک

3. تلویزیون های اینترنتی (IPTV)

4. اینترنت بی سیم فراگیر (WIMAX)

5. تلفن اینترنتی موبایل (Mobile VOIP)
 

برنامه های وب بی نیاز از اینترنت

آیا در سال 2008 جهان‌های آن‌لاین‌ و آف‌لاین به هم متصل خواهند شد؟

یکی از نکات منفی برنامه هایی که روی وب اجرا می شوند این است که تنها زمانی می توان از آنها استفاده کرد که به اینترنت متصل باشید. 

هرچند اینترنت موبایل رایج تر شده است، هنوز زمان زیادی مانده تا اینترنت همه جا قابل دسترسی باشد. اما ابزارهایی ایجاد شده اند که مرز جهان های آن لاین و آف لاین را تا اندازه ای شکسته اند و به ویژه در 12 ماه گذشته چندین فن آوری که تاثیر عمده ای بر نحوه استفاده از وب خواهند داشت، رایج تر شده اند. 

شرکت گوگل که به ارائه خدمات جستجو در اینترنت شهرت دارد، برنامه Gears را عرضه کرد، ادوبی (Adobe) نرم افزار Air را به بازار فرستاد و مایکروسافت Silverlight را در اختیار متقاضیان قرار داد. 

همه این فن آوری ها می توانند مطالب منتشر شده روی وب را بصورت آف لاین هم در اختیار کاربر اینترنت قرار دهند. برای مثال ادوبی با نرم افزار خود نشان داد که چگونه می توان قسمت عمده ای از کارهای لازم برای حراج یک کالا روی سایت حراج اینترنتی Ebay را بصورت آف لاین و بدون نیاز به اتصال به اینترنت انجام داد و به محض اینکه کاربر امکان اتصال به اینترنت را پیدا کرد، مجموعه حاضر شده روی سایت Ebay منتشر خواهد شد. 

Silverlight علاوه بر فراهم کردن امکان ساخت و طراحی برنامه های کامپیوتری، نسخه ای مخصوص نیز برای قرار دادن روی سایت های اینترنتی فراهم می کند که می توان از آن به شکل نرم افزارهای وبی استفاده کرد. 

Gears از شرکت گوگل شرایط استفاده از برنامه های وبی را بدون اتصال به اینترنت فراهم می کند، مثلا سازندگان مجموعه برنامه های Zoho که مجموعه ای شبیه به آفیس مایکروسافت را در اختیار قرار می دهد، از Gears استفاده می کنند تا کاربران بتوانند بدون اتصال به اینترنت برنامه های ارائه شده در مجموعه Zoho را بکارگیرند. 
 

کامپیوترهای فوق سبک

Asus EEE بعنوان یک پیشرو در صنعت تولید کامپیوترهای فوق سبک شناخته شده است. در سالهای اخیر چندین دستگاه با هدف پر کردن شکاف میان کامپیوترهای لپ‌تاپ و کامپیوترهای همراه جیبی (PDA) ساخته شده است اما هیچکدام مورد استقبال عموم قرار نگرفتند. 

اما سال 2008 می تواند سالی باشد که در آن بالاخره کامپیوترهای فوق سبک (Ultra Mobile PC) جایگاه خود را پیدا کنند.
اولین از این قبیل دستگاه ها در سال 2006 تولید شد اما به دلیل قیمت بالا و باتری ضعیف، هرگز وارد مرحله تولید انبوه نشد.
اما در اواخر سال 2007 یک مجموعه از محصولات جدید راهی فروشگاه ها شدند. دستگاهی که بیش از دیگران جلب توجه کرد، کامپیوتری بود از شرکت Asus بنام EEE که زیر 200 پوند قیمت، و ابعادی نزدیک به سر رسیدهای گالینگور دارد. 

این تولید کننده تایوانی پیش بینی کرده است در سال 2008 پنج میلیون عدد از این دستگاه را خواهد فروخت. این کامپیوتر از سیستم عامل کدباز لینوکس استفاده می کند و کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد. همچنین برای کاهش وزن، این کامپیوتر بجای هارد دیسک از یک حافظه 4 گیگابایتی استفاده می کند. میزان پایین حافظه این کامپیوتر شاهدی است بر روند جدیدی که در سال 2008 غالب تر خواهد شد.

قدرت و رواج حافظه های Flash به تدریج بیشتر شده است. برای مثال سامسونگ اخیرا تراشه هایی را به نمایش گذاشت که می توان از آن برای ساخت کارتهای حافظه 128 گیگابایتی استفاده کرد. در نتیجه به تدریج فن آوری حافظه، به چالشی برای فن آوری هارد دیسک تبدیل خواهد شد. حتی شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه شرکت اپل در سال 2008 کامپیوترهای بسیار نازکی را روانه بازار خواهد کرد که از کارت حافظه بجای هارد دیسک استفاده خواهند کرد. 
 

تلویزیون اینترنتی (IPTV)

در گذشته تلاش برای ارائه برنامه های تلویزیونی از طریق اینترنت عمدتا بی نتیجه مانده است که دلیل اصلی آن ناکافی بودن سرعت خطوط اینترنت پرسرعت (Broadband) بوده است. اما امروزه بعنوان مثال در بریتانیا بر اساس برآورد سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) بیش از نیمی از خانه ها از اتصال پر سرعت استفاده می کنند که بطور میانگین سرعت آنها به 4 مگابیت در ثانیه می رسد. 

سرعت هم رو به افزایش است. در سال آینده رواج فن آوری +ADSL2 بیشتر خواهد شد که دستیابی به سرعتهایی تا 24 مگابیت در ثانیه را ممکن می سازد. در نتیجه علاوه بر شرکتهای ویرجین میدیا و بریتیش تله کام، شرکتهای دیگری نیز شروع به ارائه خدمات تلویزیون های اینترنتی خواهند کرد. 

همچنین شرکت O2 که بعنوان یک اپراتور موبایل شناخته می شود، پس از آغاز موفقیت آمیز خدمات تلویزیون اینترنتی در جمهوری چک، قصد دارد در سال 2008 ارائه این خدمات در بریتانیا را آغاز کند. تولید کنندگان مطالب تلویزیونی هم تلاشهایی در این زمینه را آغاز کرده اند و از جمله قرار است در بریتانیا، BBC با شبکه های تلویزیونی ITV و کانال 4 این کشور، برنامه ای مشترک برای ارائه برنامه های تلویزیونی بر روی اینترنت و بر اساس درخواست کاربران (On-Demand) را آغاز کنند. شرکتهای فعال در این زمینه رشد سریع ارائه تلویزیون بر روی اینترنت را در سال 2008 پیش بینی می کنند.
 

اینترنت بی سیم فراگیر (WIMAX)

WIMAX یک فن آوری بی سیم است که می تواند اینترنت پر سرعت را بصورت بی سیم و در مناطقی گسترده در اختیار کاربران قرار دهد.  در آمریکا رشد این فن آوری با حمایت شرکتهای عمده ای همچون Sprint و اینتل قابل توجه بوده است.
برخی نواحی در کشورهای در حال توسعه، از جمله شهر آبوجا، پایتخت نیجریه هم تلاشهایی برای بکارگیری این فن آوری انجام داده اند. هرچند این فن آوری در اروپا با اقبال چندانی مواجه نشد اما برخی تحلیلگران بر این باورند که شرایط در سال 2008 تغییر خواهد کرد.

شهر میلتون کینز (در 75 کیلومتری شمال غرب لندن) در بریتانیا مدعی است که اولین سرویس تجاری WIMAX را در این کشور آغاز کرده است. یک سخنگو هدف از این کار را "تبدیل میلتون کینز به اولین شهر تحت پوشش اینترنت بی سیم" خواند. کارشناسان معتقدند اگر شرکتهای بزرگ بتوانند مجوز استفاده از باند فرکانسی لازم را بدست آورند، استفاده از این فن آوری بسیار رایج تر خواهد شد. 
 

تلفن اینترنتی موبایل (Mobile VOIP) 

Skype شناخته شده ترین ارائه کننده خدمات سنتی تلفن اینترنتی است. تلفن اینترنتی یا VOIP یک فن آوری است که به کاربران امکان می دهد با استفاده از اینترنت با قیمتی ارزان تماس تلفنی برقرار کنند. هرچند برخی شرکتها مثل Jajah و Truphone اقدام به ارائه خدمات تلفن اینترنتی بر روی موبایل کرده اند، اما این فن آوری هنوز تازه و در حال رشد است. 
با این حال ممکن است در سال 2008 این فن آوری مورد اقبال قرار گیرد.

در اواخر سال 2007، اپراتور موبایل '3' فروش دستگاه تلفنی را آغاز کرد که به کاربران امکان می داد با استفاده از سرویس Skype اقدام به برقراری تماس تلفنی کنند. شرکت نوکیا هم چهار گوشی ارائه کرده که با آنها می توان از این فن آوری استفاده کرد.

اما با وجود حمایت تولید کننده عمده ای همچون نوکیا، هنوز تردیدهایی هم وجود دارد که سال 2008 سال تلفن اینترنتی موبایل باشد.

 

 

نقل از روزانه

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013