English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

بازتاب هاي سفر اولين روزه دار به فضا

 

 


 

 

 

روز چهارشنبه 18/7/86 موشک روسي سايوز سه فضانورد و از جمله يک فضانورد مسلمان اهل مالزي را از پايگاه فضايي بايکونور قزاقستان به مقصد ايستگاه فضايي بين المللي پرتاب کرد.

«پگي ويتسون» فضانورد امريکايي از دانشگاه يووا، «يوري مالنچنکو» فضانورد روسي و «شيخ مظفر شکور» اولين فضانورد مالزيايي سه مسافر اين موشک بودند. «شکور» نيز همانند آرمسترانگ در سفر به ماه سفر خود به فضا را گامي کوچک براي خود و گامي بزرگ براي کشورش توصيف کرد.

اين فضاپيماي روسي دو روز در راه بود و روز جمعه 20/7/86 به ايستگاه فضايي بين المللي رسيد. قرار است وي ده روز را در ايستگاه بين المللي فضايي سپري کند و 27 مهر به همراه دو فضانورد روس مستقر در ايستگاه به زمين برگردد، اما دو فضانوردي که هم اکنون همراه «شکور» به فضا رفته اند به مدت شش ماه در ايستگاه فضايي اقامت خواهند کرد. طرح اعزام يک فضانورد مالزيايي به فضا بخشي از يک قرارداد يک ميليارد دلاري مالزي با روسيه در سال 2003 است که طي آن مالزي 18 جنگنده سوخوي 30 از روسيه خريده است.
 

روزه در فضا

نکته يي که در مورد سفر «شکور» به فضا جالب است آنکه وي اولين مسلماني است که در ماه مبارک رمضان به فضا سفر کرده است، به همين دليل برخي رسانه ها به اشتباه وي را اولين مسلمان فضانورد معرفي کرده اند. اين در حالي است که پيش از وي مسلماناني از کشورهاي ايران (انوشه انصاري)، عربستان (سلطان بن سلمان بن عبدالعزيز آل سعود)، افغانستان (عبدالاحد مومند)، سوريه (محمد فارض) و... نيز به فضا رفته اند. به اين ترتيب وي نهمين فضانورد مسلمان است، اما نکته جالب آنکه وي اولين مسلماني است که زمان سفر وي به فضا با ماه مبارک رمضان مقارن شده است.

وي به عنوان يک مسلمان تصميم دارد تمام آداب و مناسک اسلامي را در فضا به جاي آورد، اما اگر به خاطر آوريم که لازمه يک نماز مقبول داشتن طهارت و وضو و ايستادن رو به قبله است، به دشواري نماز خواندن در فضا پي مي بريم. در حالي که مسلمانان در هر روز پنج بار نماز مي خوانند، در ايستگاه فضايي هر 90 دقيقه يک بار خورشيد طلوع و غروب مي کند و بدين ترتيب فرد در هر 24 ساعت 6 بار شاهد طلوع خورشيد است. يافتن جهت صحيح قبله نيز دشواري ديگري است. 

سلطان بن سلمان فضانورد عربستاني هنگامي که خاطرات فضايي خود را به ياد مي آورد، مي گويد هر چند سعي کرده است در فضا نماز بخواند اما نتوانسته است به طرف مکه بايستد يا کاملاً روي زمين زانو بزند.

به دليل همين دشواري ها بود که علماي اسلامي کشور مالزي پيش از سفر وي به فضا کتابي با عنوان «راهنماي مسلمانان در فضا» منتشر کرده اند. موضوع اين کتاب «راهنمايي هايي در مورد انجام آداب اسلامي در ايستگاه بين المللي فضايي» است و به فضانوردان مسلمان آموزش مي دهد که چگونه در فضا وضو بگيرند، محل مکه را در زمان نماز پيدا کنند، چگونه اوقات نماز خواندن را تعيين کنند يا چگونه در فضا روزه بگيرند. وزير امور ديني مالزي مي گويد، هدف از تدوين اين دستورالعمل ها آن است که فضانوردان در مورد چگونگي انجام فرايض ديني در فضا هيچ گونه نگراني نداشته باشند و توجه خود را کاملاً روي ماموريت خود متمرکز کنند.

اين کتاب راهنماي 18 صفحه يي به زبان هاي انگليسي، روسي، عربي و چند زبان ديگر نيز ترجمه مي شود تا فضانوردان مسلماني که در آينده به فضا مي روند نيز بتوانند از آن استفاده کنند.

وي با استفاده از يک برنامه کامپيوتري مکان قبله را مي يابد و علماي اسلامي به او گفته اند براي روزه گرفتن در فضا، زمان طلوع و غروب خورشيد در بايکونور قزاقستان (محل آغاز پرواز) را ملاک خود قرار دهد.

در عين حال وي مختار است که در فضا روزه بگيرد يا روزه گرفتن را به زمان ديگري موکول کند. با توجه به اينکه روز شنبه در مالزي عيدفطر بود، وي هنگام سفر به فضا مقداري کباب مالزيايي و شيريني با خود به فضا برد تا ديگر همراهانش را در جشن خود شريک کند.
 

بازتاب سفر در رسانه هاي مالزي

با نزديک شدن زمان پرتاب، تب فضا سراسر مالزي را مبتلا کرد و ميليون ها مالزيايي اين پرتاب را به طور زنده از تلويزيون هاي اين کشور تماشا کردند.

با آغاز سفر اين فضانورد مالزيايي، رسانه هاي اين کشور از شکور به عنوان «اسطوره ملي» و از اين واقعه به عنوان «رويدادي ماندگار» در تاريخ مالزي ياد کردند.

شيخ مظفر پيش از سوار شدن به فضاپيماي سايوز گفت؛ به روياي جاودانه تمام شهروندان مالزي (سفر به فضا) دست يافته ام.

نخست وزير مالزي نيز ضمن ابراز خرسندي از اعزام موفقيت آميز نخستين مالزيايي به فضا اين موضوع را «افتخار ملي» و مايه «تقويت اعتماد به نفس» در نسل جوان به ويژه دانش آموزان اين کشور ذکر کرد. وي همچنين از «ماهاتير محمد» نخست وزير سابق مالزي براي اين ابتکار و طراحي برنامه مربوط به اعزام نخستين فضانورد مالزيايي به فضا قدرداني کرد.

وزير علوم مالزي نيز گفت هدف از اين برنامه فضايي ترغيب جوانان مالزي است. نخست وزير مالزي نيز برنامه هاي عادي خود را لغو کرده و وقايع را از تلويزيون مالزي دنبال کرد.

خبرگزاري ايرنا نيز از روزنامه «استار» چاپ مالزي گزارش داد که مفتي ايالت «پرليس» گفته است سفر شيخ مظفر شکور به عنوان يک مسلمان، عامل مهمي در بهبود تصوير اسلام در جهان کنوني است. علاوه بر بازتاب هاي داخلي اين سفر انعکاس هاي بين المللي نيز داشته است، از جمله «نور سلطان نظر بايف» رئيس جمهور قزاقستان آغاز موفقيت آميز سفر فضايي نخستين فضانورد مالزيايي را راهي براي تقويت و توسعه مناسبات مالزي- قزاقستان ارزيابي کرد.

گفتني است «شيخ مظفر شکور» يک پزشک ارتوپد 36 ساله است که از بين يک فهرست يازده هزار نفري براي سفر به فضا انتخاب شده است.

علاوه بر اين، اين سفر از جنبه ديگر نيز مورد توجه است زيرا براي نخستين بار يک زن فرماندهي ايستگاه بين المللي فضايي را برعهده مي گيرد. «پگي ويتسون» که دومين بار است به ايستگاه فضايي سفر مي کند، اولين فرمانده زن ايستگاه محسوب مي شود.

 

 

نقل از روزانه

 

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013