English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

مروری بر خبر های نجومی در سال 2006

 

 

 


در 12 ماه میلادی گذشته خبر های نجومی متفاوت و پر اهمیتی از سراسر جهان منتشر شد که بسیاری از این خبرها علاوه بر دانشمندان و منجمان آماتور توجه بسیاری از مردم را نیز به خود جلب کرد.

 

 

شاید بتوان گفت داغ ترین خبرهای نجومی در سال میلادی گذشته مربوط به پلوتو بوده ، در اواسط سال 2006 قمر های این سیاره که در سال 2005 توسط هابل کشف شده بود نام گذاری شد ،نیکس و هیدرا نام هایی بود که برای این دو قمر انتخاب شد  ،  پلوتو در سال گذشته با رای انجمن بین المللی نجوم  ( IAU ) از جمع سیارات منظومه شمسی خارج شد اما  هنوز  در کانون توجه بسیاری از منجمان قرار دارد . فضا پیمای New Horizons در 19 ژانویه به سمت پلوتو پرتاب شد و تا سال 2015 به این سیاره می رسد تا پرده از رازهای پلوتو و دیگر اجرام کمربند کویپر بردارد.

 

 

 

از سیارات خبر ساز دیگر سال گذشته می توان به مریخ اشاره کرد جایی که مدارگرد هایی مانند مدار گرد شناسایی مریخ و مارس اکسپرس به هم پیوستند تا تصاویر شگفت انگیزی را به زمین مخابره کنند  و  کاوشگرهای جان سخت روح و فرصت برای ارسال داده های خود به زمین با هم مسابقه گذاشته اند .اما مهم ترین خبر مریخ مربوط به چندین هفته ی پیش می شود ، هنگامی که دانشمندان با مشاهده ی تصاویر ارسالی از  مدارگرد Mars Global Surveyor متوجه تغییراتی در سطح مریخ شدند که به احتمال بسیار زیاد حاکی از جریان داشتن آب مایع بر روی مریخ است (خبر های مربوط به این اکتشاف حدودا یک ماه دیرتر منتشر شد ) .

مشتری در سال 2006 صاحب لکه ی قرمز دیگری شد و دنباله دار Schwassmann-Wachmann 3 نیز در جلوی دید تلسکوپ های زمینی تکه تکه شد . فضاپیمای کاسینی اطلاعات حیرت آوری را از سطح تیتان،  و همچنین حلقه های زحل به زمین مخابره کرد و کاوشگر Stardust نیز پس از ماه ها قرار گرفتن در فضای میان سیاره ای در این سال به زمین بازگشت .

نخستین ماهواره کشور ما نیز  سه ماه پس از پرتاب در اوایل سال 2006 با موفقیت در مدار قرار گرفت سینا در حال حاضر با ارسال اطلاعات برای نهادهایی نظیر سازمان محیط زیست ، ناجا ، وزارت كشور ، سازمان هواشناسی و هواپیمایی كشور،اطلاعات خوبی را در اختیار این نهاد ها قرار میدهد .  

اما مهمترین خبر نجومی در روی زمین شاید مربوط به زلزله ی هاوایی باشد که باعث لرزش رصد خانه ی بزرگ هاوایی شد اما خوشبختانه رصد خانه آسیبی جدی ندید .

 

 

 

 

محسن بختیار

 

نقل از پارس اسکای

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013