English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

استریو در راه رسیدن به خورشید

 

 

 


 

فضا پیمای STEREO گردش هایی به دور ماه انجام داد تا برای مطالعه ی خورشید آماده شود

 

ماهواره ی دو قلوی STEREO  که به وسیله ی مرکز پرواز های فضایی  گدارد  در    ناسا کنترل می شود یک سری مانور های پیچیده را در مدارش به انجام رساند تا در مکان اصلی خود قرار گیرد.این فضا پیما اولین تصاویر سه بعدی خورشید را تا  فروردین سال آتی تهیه خواهد نمود.فضا پیما و نحوه قرار گیری در مانور های مداریش به دور ماه دارد به وسیله ی مهندسان دانشگاه  جان هاپکینز  و در آزمایشگاه فیزیک کاربردی(APL) این دانشگاه طراحی شده است. Ron Denissenمدیر پروژه ی  STEREO در این آزمایشگاه می گوید:این اولین پروژه ای است که از گرانش ماه برای قرار دهی دو سفینه که به وسیله ی یک راکت پرتاب شده اند در مدارشان استفاده می شود.

 

 

در اولین هفته های پرتاب مهندسان APL هر  دو سفینه را درسری A  از 4 مدار بسیار بیضوی دور زمین  هدایت کردند تا به کمک گرانش ماه بتوانند در مدار اصلی خود قرار گیرند.در 15 دسامبر 2006   رصدگر  A 7340 از  کیلومتری سطح ماه عبور کرد تا از مدار زمین خارج شود و در مداری جلو تر از زمین  قرار گیرد.و رصد گر B  نیز با عبور از 11776 کیلومتری سطح ماه سرعت مداری اش افزایش یافت و در 21 Jan با عبور از 8818 کیلومتری از سطح ماه در مداری پشت زمین قرار گرفت.

دو رصدگر استریو به همان نحوی که دو چشم ما با فاصله ی کمی که از هم دارند می توانند اختلاف زاویه ی دید عمقی را بوجود آورند . تصاویر شبه اینه ی این دو سفینه به ان ها این امکان را می دهد تا بتوانند تصاویر سه بعدی و اندازه گیری های ذرات از خورشید را  تهیه کنند .درابتدای دسامبر  هنگام بررسی های سفینه پس از پرتاب دانشمندان توانستند منظره ی  نزدیکی از فعالیت های شدید خورشیدی را به کمک اولین عکس هایی که رصد گر A می فرستاد مشاهده کنند.

هنگامی که پوشش تلسکوپ تصویر برداری فرا بنفش رصد گر A به نام SECCHI در 4 DEC 2006  برداشته شد این دستگاه از منطقه ی بسیار فعال در خورشید به نام AR903  که در ماه گذشته زبانه های خورشیدی شدیدی ایجاد می کر د عکس برداری نمود.SECCHI(Sun-Earth Connection Coronal and Heliospheric Investigation)  یا بررسی ارتباط هاله ی خورشیدی و هلیوسفری زمین- خورشید وسیله ی عکس بردارای است که در هر دو سفینه رصدگر قرار دارد  و به وسیله ی آزمایشگاه تحقیقات دریایی آمریکا(NRL) در واشینگتن طراحی شده است. چند روز بعد در طی دوره ای از فعالیت های غیر طبیعی خورشید رصد گر A  به وسیله ی یکی از دو طیف نگار نور سفید  SECCHI  برای هاله های خورشید عکس هایی از شراره ی خورشیدی تهیه نمود.

شراره های  خورشید ابر های عظیمی از مواد در حالت پلاسما هستند که از اتمسفر خورشید به سمت فضا پرتاب می شوند و از عظیم ترین انفجارات درون منظومه ی شمسی اند. انرژی ان ها می تواند برابر با یک میلیارد مگا تن بمب هسته ای با شد.هنگامی که با سرعتی نزدیک 1.6 میلیون km به اتمسفر  زمین بر خورد می کنند هاله های بسیار تماشایی در مناطق قطبی زمین ایجاد می کنند همچنین به طوفان های مغناطیسی شدیدی منجر می شوند که ذرات پر انرژی این شراره ها می تواند باعث قطع برق اشکال در ارتباطات ماهواره ای و آسیب به فضانوردان شود.

هر سفینه STEREO  بیش از 10 وسیله مختلف حمل می کند.هنگامی که اطلاعات آن با داده های رصد خانه ها ترکیب شود به دانشمندان اجازه خواهد داد تا تشکیل و خارج شدن انرژی مغناطیسی از خورشید و مدار شراره های خورشید که در میدان زمین قرار می گیرند را در حالت سه بعدیبررسی کنند.STEREO  سومین کاوش گر برنامه ی زمین- خورشید  ناسا است.

برگرفته از سایت انجمن اختروش ایران http://www.akhtarvash.com/

 

 

میلاد اکرام نیا

 

 

نقل از پارس اسکای

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013