English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

مروري بر ماموريت هاي فضايي سال ۲۰۰۷

 

 

 


سال ۲۰۰۷ ميلادي با چندين ماموريت فضايي از طرف ناسا و اسا آغاز شد.

 

ماموريت سپيده دم ( Dawn )  

 

زمان پرتاب : ژوئن 2007
هدف : مدارگرد سياركي

 

 

 

" سپيده دم" بخشي از مجموعه ماموريت هاي "اكتشاف" ( Discovery) ناسا است. اين فضاپيما به سوي دو سيارك سرس (Ceres) و وستا (Vesta) ، دو تا از بزرگترين سياركهاي منظمه شمسي، خواهد رفت. هر يك از اين دو سيارك فرآيند تكاملي بسيار متفاوتي داشتند كه در چند ميليون سال اوليه پيدايش منظومه شمسي شكل گرفته است.  سپيده دم با رصد هر دو آنها با ابزار هاي يكسان، در حقيقت به مطالعه و بررسي منظومه شمسي روزهاي آغازين مي پردازد و ويژگي هاي هر سيارك را نيز مورد بررسي قرار مي دهد.

همچنين اين فضاپيما با خود تراشه اي را حمل مي كند كه 360،000 نفر نام خود را در آن ثبت كرده اند تا به روي يكي از سياركهاي منظومه شمسي بفرستند.

 

ماموريت ققنوس (Phoenix) 

 

زمان پرتاب: آگوست 2007

هدف: جستجوي آب در عرضهاي شمالي مريخ

 

 

ماموريت ققنوس اولين ماموريت از برنامه جديد ناسا براي فرستادن فضاپيماهاي كوچك و كم هزينه است. نام اين ماموريت، كه به نام پرنده اي افسانه اي است كه پس از نابودي، حيات ِ دوباره مي گيرد، به اين دليل انتخاب شده است كه اين فضاپيما قرار است از سطح نشيني استفاده كند كه ماموريت شكست خورده Mars Surveyor Lander قرار بود از آن استفاده كند.

در ادامه جستجوي آب در مريخ، بهترين مكان براي بررسي، قطب ها هستند. ققنوس در بخش قطب شمال مريخ فرود خواهد آمد و در آنجا با بازوي روبوتيك خود لايه هاي يخ را تاعمق تقريبا نيم متر حفاري مي كند؛ اين لايه ها لايه هايي هستند كه به دليل تغييرات آب و هوايي فصلي ممكن است حاوي تركيبات آلي باشند كه براي شكل گرفتن حيات ضروري اند.

همچنين براي به روز كردن اطلاعات جوي و هواشناسي در مريخ، اين فضاپيما جو مريخ را تا ارتفاع 20 كيلومتري مورد بررسي قرار خواهد داد.

 

 

ماموريت رصدخانه هرشل ( Herschel)

 

زمان پرتاب: سال 2007

هدف: رصد در طول موج فروسرخ دور

 

 

رصدخانه هرشل يك تلسكوپ فضايي است كه كيهان را در طول موج فروسرخ دور رصد خواهد كرد. قرار است اين رصدخانه علاوه بر اجرام نزديك از نظر زمان و مكان، اطلاعات جديدي را از ستارگان و كهكشان هاي دوردست و اوليه عالم نيز به ما بدهد. همچنين نگاه ويژه اي نيز بر منظومه شمسي خواهد داشت.

طول موج فروسرخ دور، طول موجي است كه چشمهاي انسان قادر به ديدن آن نيست و براي اخترشناسان اهميت بسياري دارد، زيرا بخش زيادي از كيهان در اين طول موج تابش مي كند؛ مانند بخش هايي كه به دليل دماي بسيار كم نمي توانند در طول موج هاي مرئي يا پرتو X تابش كنند، اما در دمايي حتي كمتر از سردترين نقطه زمين، همچنان مي توانند در طول موج فروسرخ دور تابش كنند.

اين ماموريت را سازمان فضايي اروپا (اسا) ترتيب داده است و 10 كشور، از جمله آمريكا، در طراحي و ساخت اين رصدخانه همكاري داشته اند. انتظار مي رود اين تلسكوپ حداقل تا 3 سال داده هاي مناسبي براي ما بفرستد

 

ماموريت پلانك (Plank)

 

زمان پرتاب : سال 2007

هدف : نقشه برداري از تابش ريزموج زمينه كيهان

 

 

فضاپيماي پلانك ِ سازمان فضايي اروپا، در ادامه ماموريت هاي COBE و MAP، به مطالعه ساختار تابش ريزموج زمينه كيهان، كه بازمانده كيهان آغازين است، مي پردازد. اين فضاپيما از ساختارهاي بزرگ مقياس نقشه برداري خواهد كرد.

ماموريت برنامه ريزي شده پلانك، دوبار نقشه برداري كامل از آسمان در طي 15 ماه است، اما انتظار مي رود تا 5 سال قادر به گرفتن داده باشد.

داده هاي پلانك بر بسياري از موضوع هاي مطرح در اخترفيزيك و كيهان شناسي، مانند نظريه هاي كيهان اوليه و ساختار كيهان، تاثير خواهد گذاشت.

پلانك و هرشل در 3 ماه اول 2007م. با يك موشك پرتاب خواهند شد. پس از پرتاب از هم جدا مي شوند و در دو مدار مختلف دور نقطه لاگرانژي 2 زمين-خورشيد قرار مي گيرند.

 

منبع مجله نجوم : http://www.nojum.ir/news/articles/288


© Nojum Magazine

 

 

 

آيرين شيوايي
 

نقل از هوپا

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013