English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

مدارس ايرانيان خارج از کشور

 

 

 


گفتگو با رئيس دفتر مدارس ايرانيان خارج از کشور

 

 

با اشاره به ساختار دفتر مدارس ايراني خارج از کشور، درباره فعاليتهاي اين دفتر توضيح دهيد.
* دفتر مدارس خارج از کشور کار تعليم و تربيت و آموزش و پرورش فرزندان ايرانيان مقيم در خارج از کشور را به عهده دارد. مي دانيد که ما بحمدالله، هموطنان زيادي در کشورهاي مختلف دنيا در خارج از کشور داريم که به کار و تحصيل مشغول هستند. 

آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران خود را نسبت به فرزندان عزيزان هموطن مسئول مي داند يعني به دنبال اين هست که کار تعليم و تربيت فرزندان آنها به خوبي انجام شود. از آن طرف، هموطنان ما نسبت به ميهن شان احساس فراواني دارند که يقيقا" اين موضوع براي شما هم روشن و مسجل هست. اين را تاريخ فرهنگ کشور ما در طول تاريخ هم نشان داده است. براي مثال، ما ايرانياني را در کشورهاي مختلف دنيا داريم که سالهاي زيادي است که از مام ميهن دور هستند اما احساس آنها اين است که فرزندانشان نسبت به فرهنگ، زبان و ادب فارسي و ساير مسائل فرهنگي کشور ما اطلاعات آشنايي خوبي داشته باشند. اخيرا" با يک دکتر متخصص در يکي از پژوهشگاههاي بزرگ امريکا آشنا شدم. او مي گفت که با همسرش براي يک ماه به ايران آمدند و به اين نتيجه رسيدند که فرزندشان را در کلاسهاي مدارس ايران ثبت نام کنند تا فارسي را در اين مدارس ياد بگيرد و از فرهنگ ما دور نماند. ما مشابه اين موارد زياد داريم و اين احساس و دلبستگي، وظيفه ما را در تعليم و تربيت و آموزش و پرورش فرزندان سنگين تر مي کند. به همين دليل در سياست جديد وزارت آموزش و پرورش اعلام شده، هر کجا هموطني يا هموطناني از ما درخواست کردند که براي فرزندانشان مدرسه تمام وقت و يا پاره وقت داير کنيم، اين کار را انجام خواهيم داد و اين موضوع از سياستهاي جديد دولت جمهوري اسلامي است چنانکه در جلسه اي که چند ماه پيش با رياست رئيس جمهور محترم تحت عنوان "شوراي عالي ايرانيان" تشکيل شد بر اين مسائل بسيار تاکيد شد. اگر تمامي اين مواردي را که به آن اشاره کردم را کنار هم بگذاريد به خوبي درمي يابيد که وظايف و مسئوليتهاي دفتر مدارس ايرانيان خارج از کشور، حفظ و گسترش زبان و ادب فارسي، فرهنگ و فرهنگ ديني کشور ما هست. بايد يادآور شوم که هم اکنون در 103 شهر از 80 کشور جهان، ما 120 مدرسه با تعداد متفاوتي از دانش آموزان داريم براي مثال مامدرسه اي داريم با جمعيت 5 نفر دانش آموز و مدرسه اي هم داريم با جمعيت 2100 نفر دانش آموز که همه ايراني هستند. بعضي اوقات نيز از بعضي از مليتها کساني هستند که علاقه مندند فرزاندشان در مدارس ما درس بخوانند که آنها را هم به صورت موردي داريم.

 

_ آيا مدارس ايراني در خارج از کشور همانند مدارس ايراني در داخل کشور از نظر دوره هاي آموزشي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه مطابقت دارد؟

 

* ما دو شيوه کار در مدارس داريم يکي با عنوان مدارس تمام وقت و ديگري با عنوان مدارس پاره وقت. در مدارس تمام وقت عينا" برنامه هاي داخل کشور از جهت برنامه ريزي، زمان بندي، ميزان ساعات و محتواي تحصيلي دنبال مي شود. شيوه آموزش پاره وقت نيز داريم. ايرانيان زيادي را داريم که فرزندانشان در مدارس خارجي در کشورهاي مختلف درس مي خوانند. از طرفي شوراي عالي آموزش و پرورش مصوبه اي در مجموعه قانونگذاري خود دارد که بر اساس آن ما مي توانيم مدارس پاره وقت داير کنيم. يعني دانش آموز ايراني که در مدارس خارجي درس مي خواند، در روزهايي که به آن مدرسه نمي رود و عمدتا" روزهاي تعطيلي هست، به مدرسه اي که ما داير کرده ايم، مي رود و در آنجا دروس ادبيات فارسي، علوم اجتماعي و ديني و قرآن را که در پايه هاي مختلف دوره ابتدايي، راهنمايي و متوسطه بين 9 تا 13 واحد هستند، مي خواند و بدين ترتيب از فرهنگ و ادب فارسي دور نمي ماند و او علاوه بر مدرک خارجي، يک مدرک ايراني هم دريافت مي کند و اين به خاطر آن است که او در اين مدارس دروس علمي مثل رياضيات، فيزيک، شيمي و يا حرفه و فن را هم مي گذراند. بنابراين ما با اين دو شيوه کار را در آنجا انجام مي دهيم. 

 

_ در اين مدارس فقط فرزندان ايرانيان تحصيل مي کنند يا فرزندان خارجيان علاقمند به فرهنگ و تمدن ايراني نيز تحصيل مي کنند؟ 
* از نوع دوم هم در اين مدارس داريم اما تعدادشان خيلي کم هست البته اخيرا" از بعضي از کشورها درخواست داشته ايم که فرزندانشان علاوه بر آنکه سيستم آموزش و پرورش کشور خود را فرامي گيرند، زبان و ادبيات فارسي هم بياموزند و ما هم اميدواريم اين کار وسعت بگيرد و در اين راستا بتوانيم مدارس بين الملل زبان و فرهنگ و ادب فارسي تاسيس کنيم که در اين رابطه در حال حاضر در مرحله تمهيد مقدمات هستيم. 

_چقدر در تاسيس مدارس بين المللي در خارج از کشور اميدوار هستيد؟ 
*البته کار بسيار سختي است. چون متاسفانه نه بخش دولتي ما در اين زمينه تجربه دارد و بخش خصوصي هم متاسفانه وارد اين کار نشده است. همين جا از فرصت استفاده کنم و اعلام کنم که حتما" بخش خصوصي بايد وارد اين قضيه بشود و البته ما هم کمک کنيم که انجام بشود. به هر حال اميدوار هستم که ما اين طلسم را بشکنيم و اين کار را انجام بدهيم و به ياري خداوند متعال انجام هم خواهيم داد. اميدوار هستم در مهرماه يا آستانه شروع سال تحصيلي بعدي ما بتوانيم حداقل در دو سه کشور چنين مدرسه اي را داير کنيم.

_ در يک نگاه آماري بفرماييد در حال حاضر چه تعداد معلم در مدارس ايراني خارج از کشور مشغول به کار هستند؟ 
*ما سه نوع معلم در کشورها داريم. يکي معلم اعزامي، ديگري معلم تبعه و همچنين معلم محلي يا بومي. 
معلمين اعزامي از طريق يک کنکور دو مرحله اي در داخل کشور انتخاب و اعزام مي شوند و خوشبختانه اقبال به اين موضوع هم خيلي زياد است چون پرسنل آموزش و پرورش، پرسنل زيادي است. شما اطلاع داريد ما حدود يک ميليون نفر پرسنل آموزش و پرورش داريم به طوري که امسال وقتي براي انتخاب معلمين اعزامي خود در فاصله خدمتي 10 تا 25 سال کنکور برگزار کرديم، 22 هزار نفر شرکت کننده داشتيم که از اين تعداد ما نزديک به 600 نفر را انتخاب کرديم. 

_ امتحان معلمان اعزامي را به صورت علمي برگزار مي کنيد يا گزينشي؟ 

 

*مشابه بسياري از دانشگاهها دو مرحله اي برگزار مي شود. يعني هم علمي که به صورت آزمون کتبي است و هم به صورت سنجش و آزمون حضوري که در اين مرحله، وضعيت حرفه اي و شخصيتي اشخاص بررسي مي شود. برگزاري اين آزمون بيشتر از آن جهت است که معلم علاوه بر اينکه از جهت علمي و حرفه اي بايد توانمند باشد، لازم است از جهت شخصيتي هم توانايي انجام کار را داشته باشد. در اين رابطه مثال ساده اي عرض مي کنم. ما در اعزام معلمين نمي توانيم معلمي را که لهجه غليط محلي دارد به خارج از کشور اعزام کنيم چون بچه هاي ايراني که مدتي است از زبان و فرهنگ ما دور مانده اند وقتي با چنين معلمي مواجه مي شوند، نمي توانند زبان فارسي را آنطور که بايد و شايد فراگيرند بنابراين معلمي که فرستاده مي شود بايد زبانش، يک زبان فارسي معيار باشد چون او مي خواهد فرهنگ ايراني و اسلامي را به فرزندان منتقل کند و اگر غير از اين باشد اين وظيفه به درستي انجام نمي شود. از طرفي ما نمي توانيم معلمي را که داراي خانواده پرجمعيت است به هر کشوري مثل پاريس، لندن، آلمان و ... اعزام کنيم چون مي دانيم اعزام چنين معلمي کلي مسئله و مشکل بهمراه دارد . بنابراين توجه به همه اين مسائل در انتخاب معلمان اعزامي موثر است اگر چه برخي از افراد نمي توانند با اين معيارها کنار آيند اما اين وظيفه ماست که به اين مسائل توجه کنيم. ما هر ساله حدود 300 نفر معلم را از طريق آزمون، انتخاب و براي مدت دو سال و در صورت تمديد براي سه سال اعزام مي کنيم. درباره معلمان تبعه نيز بايد بگويم ما ايرانيان زيادي را در کشورهاي مختلف داريم که در در مشاغل مختلف اعم از دولتي و غير دولتي مشغول به کارند و همسران آنها معلم هستند. اينها به ما درخواست مي دهند که به عنوان معلم در مدارس ايراني خارج از کشور با ما همکاري کنند، ما بررسي مي کنيم و چنانچه توانايي داشته باشند آنها را تحت عنوان معلم تبعه به کار مي گيريم و اگر چه تعداد اين معلمان در سالهاي مختلف، متفاوت است اما به طور متوسط حدود 600 نفر معلم تبعي را ساليانه در مدارس خود به کار مي گيريم. دسته سوم معلمين مدارس ايراني خارج از کشور، معلمين محلي يا بومي هستند. در کشورهاي با جمعيت دانش آموز زياد مثل حوزه خليج فارس، ما از فارغ التحصيلان مدارس خود که توانايي لازم را دارند، به عنوان معلمان اين مدارس استفاده مي کنيم از طرفي چون در ترکيب اين نوع مدارس، ما ساير کارکنان را هم داريم،از اين دسته از افراد استفاده مي کنيم. در حال حاضر در 120 مدرسه ايراني خارج از کشور تعداد معلمان ما در انواع مختلف اعزامي، تبعي و بومي در حدود 1650 نفر هستند. 

_ يکي از انتقاداتي که به کار مدارس ايراني خارج از کشور وارد است، کمبود تعداد اين مدارس است. در حال حاضر تعداد متقاضيان اين مدارس زياد است و به نظر مي رسد که بايد تعداد بيشتري از اين مدارس تاسيس شود و امکانات بيشتري در اختيار آنها گذاشته شود.حتي درباره مدارسي که هم اکنون موجود است به نظر مي رسد که کلاسها بايد از نظر آموزشي تجهيز شوند و کتابخانه هايي بايد داير شوند که با داشتن کتابها و منابع فراوان بتوانند نيازهاي مطالعاتي دانش آموزان را برآورده کنند. در حال حاضر بيشتر اين مدارس از نظر تعميراتي مشکلات فراواني دارند و بسيار فرسوده اند. با توجه به اين مسائل، شما چه راهکاري را در نظر گرفته ايد براي آنکه تعداد مدارس را افزايش دهيد و چرا دربرابر آسيب هايي که تا به امروز بر اين مدارس وارد آمده هيچگونه اقدامي براي رفع آن صورت نگرفته است؟ 

 

*به مطلب خوبي اشاره کرديد. بايد بگويم يکي از دلايل اصلي اين مشکلات اين بوده که ما تا به امروز يک سياست و يک راهبرد کلي نسبت به مدارس خارج از کشور نداشتيم اما خوشبختانه از اولين کارهاي وضعيت جديد وزارت آموزش و پرورش مخصوصا" نظر خود وزير محترم بر اين بوده است که ما اهداف، اصول و سياستهاي حاکم بر مدارس خارج از کشور را تعيين کنيم و در اين زمينه، ماهها همکاران ما وقت گذاشتند و در شورايي در آموزش و پرورش تحت عنوان شوراي راهبردي وزارت آموزش و پرورش که رياست آن با خود وزير محترم آموزش و پرورش هست ما برنامه اي را باعنوان " اهداف، اصول و سياستهاي حاکم بر مدارس ايراني در خارج از کشور" تصويب کرديم تا به واسطه آن سر و ساماني به وضعيت مدارس کنوني در خارج از کشور بدهيم. انشاءالله با اجراي اين برنامه بتوانيم تعداد مدارس را افزايش دهيم. ناگفته نماند که پيش از اين نيز چنين اهدافي دنبال مي شد اما چون اين اهداف مکتوب و مدون نبود، در زمانهاي مختلف شدت و ضعف پيدا کرده است. مثلا" زماني، نظر بر اين بوده که کار اين مدارس را وزارت امور خارجه انجام بدهد، زماني ديگر نظر بر اين بوده بخش خصوصي انجام بدهد يعني متولي آن خيلي مشخص نبوده و به همين خاطر هم ضعف هايي که شما به آن اشاره کرديد درباره اين مدارس وجود داشته است. ضمن آنکه در طي 10 تا 12 ساله اخير، ما متاسفانه هيچگونه بودجه عمراني و تعميراتي در مجموعه اعتبارات آموزش و پرورش نداشتيم. من اميدوار هستم با تصويب مجموعه اهداف، اصول و سياستهاي حاکم بر مدارس ايراني خارج از کشور اين کار سامان بگيرد و در اين زمينه هم رايزني هايي با کميته آموزش و پرورش و کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي داشته ايم که اتفاقا" بسيار هم با ما همکاري داشته اند و در همين جا بايد از آقاي دکتر عباسي؛ رئيس محترم کميته آموزش و پرورش تشکر کنم که نگاههاي بلند خوبي را داشتند و از ما خواستند به وضعيت اين مدارس رسيدگي کنيم و همينطور از وزارت امور خارجه و سازمان محترم مديريت و برنامه ريزي کشور مي خواهم که بخش عمراني را هم دراصل بودجه آموزش و پرورش در نظر بگيرند. 

 

_ يعني از سازمان مديريت و برنامه ريزي مي خواهيد که در سال آينده بودجه اي را براي بخش عمراني مدارس ايراني خارج از کشور لحاظ کند چون به امسال که ديگر نرسيد. 

 

*اگر چه نرسيده است ولي ما از همين الان پيگير هستيم تا اين کار را انجام دهيم به طوري که در طي چند ماهه اخير در کشوري که بيشترين جمعيت دانش آموزي را داريم، امارات متحده عربي شهر دبي، بزرگترين پروژه خود را که يک پروژه 12 ميليارد توماني هست، شروع کرديم و اميدوار هستيم تا پيش از پايان سال اين پروژه جديد افتتاح شود. در بعضي از کشورهاي ديگر هم براي گرفتن زمين رايزني کرديم تا در زمينه تاسيس مدارس جديد اقداماتي را بعمل آوريم. اميدوار هستم در همين چند ماهه باقي مانده از سال مالي هم کمکهايي را دريافت کنيم تا بتوانيم در اين زمينه کارهايي را به انجام برسانيم. در همين جا لازم است به هموطنان داخلي و به خصوص هموطنان خارج از کشور يک مطلب اساسي را يادآور بشوم و آن اينست که معمولا" پرداختهاي ما در خارج از کشور به ارز خارجي است بنابراين کار آموزش و پرورش در خارج از کشور به نسبت داخل بسيار هزينه بردار است يعني سرانه دانش آموز بسيار بسيار بيشتر از داخل کشور است از طرفي مي دانيد که جمعيت دانش آموزي و جمعيت فرهنگي کشور ما، يک جمعيت وسيعي است گر چه در سالهاي اخير ما کاهش جمعيت داشتيم اما به لحاظ مشکلاتي که از قبل از انقلاب داشتيم و بنده در آن دوران در سه استان محروم خدمت مي کردم بايد بگويم که ما در آن زمان ما استانهايي داشتيم که پوشش تحصيلي آنها بسيار پايين بود به طوري که زير 40 درصد بود، بنابراين همه اين مشکلات بايد بعد از انقلاب حل مي شد و الان هم اطلاع داريد که اين نوع مشکلات را آموزش و پرورش دارد، و همين باعث مي شود که وزارت آموزش و پرورش و مجموعه دولت به تنهايي نتواند جوابگوي نيازها در خارج از کشور باشند، بنابراين من اميدوار هستم که در کنار اعتبارات دولتي ما بتوانيم از کمک خيرين خارج از کشور هم برخوردار باشيم کما اينکه برخوردار هم هستيم هم اکنون در مدارس خارج از کشور بخشي از نيازهاي ما را خانواده ها تامين مي کنند که اين نيازها به عنوان کارهاي فوق برنامه اي در مدارس انجام مي شود منتهي اميدوار هستيم که اين شدت و قوت بيشتري بگيرد و ما بتوانيم آن کسري هاي مانده خود را درکشورهاي مختلف به کمک هموطنان عزيز جبران بکنيم. ما اين مقوله را مدتي است که آغاز کرده ايم و خوشبختانه در اين زمينه مجموعه اي از هيات محترم دولت بسيار با ما همکاري داشته اند به طوري که لازم است حتما" يادآوري کنم که جناب آقاي اشعري، مشاور محترم رئيس جمهور قويا" يار ما هستند يا آقاي الهام؛ سخنگوي دولت بسيار پيگير و کمک کار ما هستند. خوشبختانه در حال حاضر در مجموعه دولت درباره سر و سامان دادن وضعيت مدارس ايراني خارج از کشور با نگاههاي مثبت و خوبي روبه رو هستيم و من اميدوارم که انشاء الله بتوانيم مدارس خود را در خارج از کشور به لحاظ مکاني به وضعيت مطلوبي برسانيم و در اين زمينه کارهايي را شروع کرده ايم. تا رسيدن به ايده آلها يک راه طولاني در پيش داريم که اميدوار هستم با اين پيگيريها از طريق امکانات دولتي و همچنين از طريق کمک هاي هموطنان عزيز مردمي بتوانيم آن مشکلات گذشته را برطرف کنيم. 
 

_به نظر شما چه تعداد مدرسه بايد به مدارس فعلي اضافه شود؟ 

 

*ما وضعيت مان در خارج از کشور با داخل کشور بسيار متفاوت است مثلا" ما در لبنان دو مدرسه استيجاري داشتيم و در اين کشور به دنبال آن بوديم که زمين بگيريم و مدرسه داير کنيم اما مسائل جديدي که در لبنان ايجاد شد وضعيت ترکيب دانش آموزي ما را به هم ريخت در خيلي از کشورهاي ديگر هم اين مسائل وجود دارد اينست که من مي توانم به صورت کلي عرض کنم که نيمي از مدارس ما در کشورهاي مختلف نياز به بازيابي دارند و نياز به تهيه مکان جديد دارند که اگر طرح ايجاد مدرسه بين الملل را که عرض کردم بتوانيم انجام بدهيم آنوقت کار ما وسعت مي گيرد و لازم است که در کشورهاي جديد برويم واين کار را انجام بدهيم اگر ما هر سال در ده کشور که وضعيتشان هم از جهت تعداد دانش آموز هم از جهت ترکيب و هم از جهت هزينه ها با يکديگر متفاوت است، بتوانيم مدرسه تاسيس کنيم يعني ساختمان بسازيم اين به ما کمک مي کند که در يک دوره 5 ساله بتوانيم وضعيتمان را نو و جديد کنيم .
 

_ انتقادي ديگري که بر کار مدارس خارج از کشور وارد است درباره وضعيت پرداخت دستمزد کارکنان و مستخدمان مدارس خارج از کشور است، اينکه وزارت آموزش و پرورش مانند ساير وزارتخانه ها درخصوص پرداخت دستمزد کارکنان خود براساس مصوبه هيات دولت عمل نکرده و پرسنل اين مدارس از حقوق کمتري برخوردارند، براي رفع اين مشکل آيا فکري کرده ايد و برنامه اي در دست انجام داريد؟ 

 

* اين مشکل هم ناشي از هزينه هاي بالاي مدارس ما در خارج از کشور و تعداد پرسنل ما در خارج از کشور بود. هيچکدام از سازمانهاي دولتي به اندازه آموزش و پرورش پرسنل ندارند از آن طرف مي دانيد که اعتبارات آموزش و پرورش جوابگو نيست بر اين اساس متاسفانه در سالهاي گذشته تا سقف 80 درصد مصوبه هيات دولت به کارکنان دولت تعلق مي گرفت که ما هم قرار است به ياري خداوند متعال تمهيداتي را فراهم کنيم و احکامي را صادر کنيم که عينا" اين مصوبه اجرا بشود و پرسنل آموزش و پرورش هم مشابه ساير کارکنان دولت کاملا" از آن حقوق مختلف قانوني خود برخوردار شوند. 

 

_يکي از مسائلي که درباره برخي از کارکنان دولتي مامور به خدمت مانند سفرا يا رايزنهاي فرهنگي وجود دارد، اينست که آنها در طي دوران ماموريت دو سال يا سه ساله خود، فرزندانشان را براي تحصيل به مدارس خارجي مي فرستند و از ثبت نام آنها در مدارس ايراني خارج از کشور سرباز مي زنند که اين شايد به دليل کمبود مدارس ايراني و عدم کيفيت آموزشي در اين نوع مدارس باشد، در حالي که به نظر مي رسد آنها به عنوان نمايندگان و مسئولان فرهنگي ايران بايد از قوانين کشور خود تبعيت کنند اما گاها" اينطور نيست در اين باره چه صحبتي داريد؟ 

 

* متاسفانه تعداد قليلي از ماموران دولت هستند که اين کار را انجام مي دهند و اين کار هم وجاهت قانوني ندارد. در مصوبه هيات دولت آمده در هر کجا که مدارس ايراني هست کارکنان دولت حق ندارند فرزندانشان را به مدارس خارجي بفرستند بنابراين هر کجا اين کار را کردند، خلاف قانون انجام دادند. انشاء الله با گسترده کردن مدارسمان و بالا بردن کيفيت هايشان فضايي را ايجاد مي کنيم که اين موارد غير قانوني که شما بدان اشاره شد، ديگر اتفاق نيافتد. از فرصت استفاده مي کنم و به يک نکته که مربوط به تجربه دوران معلمي بنده است اشاره مي کنم و آن اينست که عده اي از اين کارکنان که براي سه تا چهار سال مامور مي شوند و فرزندانشان را به مدرسه خارجي مي سپارند، وقتي که با پايان مدت ماموريت به کشور خود برمي گردند، بايد فرزندان خود را براي ادامه تحصيل به مدارس ايران بفرستند که بخشي از آنها در مدارس تطبيقي که در تهران هست، ادامه تحصيل مي دهند. به تجربه ثابت شده که اين تعداد از دانش آموزان دچار دوگانگي فرهنگي و ضربه روحي رواني مي شوند به طوري که والدين آنها هم متوجه اين موضوع مي شوند. ممکن است يک ايراني مقيم در خارج از کشور بتواند فرزند خود را به مدرسه خارجي بفرستد و آن فرزند هم تا انتهاي دوران تحصيل بتواند در آن مدارس درس خوانده و فارغ التحصيل شود بدون آنکه دچار دوگانگي فرهنگي و تعارض شخصيتي شود اما کارکنان دولت چون بعد از اتمام ماموريت خود بايد به ايران بازگردند و نمي توانند فرزندانشان را در آن کشورها بگذارند، وقتي که به ايران برمي گردند، ناخواسته گرفتاري هاي فراواني را براي فرزندان خود به وجود مي آورند به عبارتي اوليايي که بر خلاف مصوبه دولت عمل مي کنند در واقع به فرزندان خود لطمات فرهنگي، علمي و روحي رواني وارد مي کنند به همين خاطر است که همواره ما بر اين موضوع تاکيد داريم که آنها حتما" متوجه اينگونه مسائل باشند. ممکن بود 30 سال يا 40 سال قبل که ما در کشور خود دانشگاههاي فراوان و توانمند نداشتيم، اين اتفاقات به وجود مي آمد و يا همينطور در ساليان پيش ممکن بود که هزينه تحصيلات خارج از کشور خيلي خيلي پايين تر بود اما امروزه هم بحمدالله در داخل کشور دانشگاههاي خوب و فراوان داريم و هم هزينه ها در خارج از کشور واقعا" سرسام آور است اينست که اين اتفاق تقريبا" دارد رنگ مي بازد و انشاء الله آن مصوبه دقيقا" اجرا خواهد شد. 

 

_ در حال حاضر در ايران چه نوع مدارسي زير نظر اداره مدارس ايرانيان خارج از کشور فعاليت مي کند؟ 
* ما خود را درباره تعليم و تربيت و آموزش و پرورش همه هموطنان عزيز متعهد و مسئول مي دانيم. طبعا" عده اي از ايرانيان که فرزندانشان در مدارس خارجي تحصيل مي کنند، اينها بعد از مدتي تصميم مي گيرند که به ايران برگردند در چنين شرايطي يکي از مسائل آنها ادامه تحصيل فرزندانشان در داخل کشور است و اينکه چکار کنند که فرزندانشان لطمه نبينند. در اين زمينه آموزش و پرورش پيش بيني هاي لازم را کرده است به طوري که دو نوع مدرسه در تهران داير کرده است يکي مدرسه بين الملل و ديگري مدرسه تطبيقي. در واقع مدرسه بين الملل براي ايرانياني است که بسيار موقت به داخل کشور مي آيند و فرزندانشان را با خود مي آورند. اين دسته از دانش آموزان مي توانند به طور موقت در مدرسه بين الملل که زبان آن زبان انگليسي است، درس خوانده و ادامه تحصيل دهند و بعد از مدتي هم به همراه والدين خود به کشور محل زندگيشان بازگردند. سيستم اين مدرسه يک سيستم بين المللي کاملا" پذيرفته شده است و ديپلم بين الملل هم ارائه مي دهد. در اين مدارس علاوه بر اين نوع ايرانيان که تعاريف و قوانين خاص خود را دارند، الان در دو مجتمع بين الملل دخترانه و پسرانه که ما در همه دوره هاي تحصيلي در تهران داريم علاوه بر ايرانيان از 17 مليت خارجي هم در اين مجتمع ها با اين سيستم تحصيل مي کنند. 

 

_ چه تعداد دانش آموز دختر و پسر در اين مجتمع ها تحصيل مي کنند؟ 

 

*رويهمرفته حدود 600 نفر دانش آموز دختر و پسر در همه پايه هاي تحصيلي _ آمادگي، ابتدايي، راهنمايي و متوسطه _اين دو مجتمع تحصيل مي کنند. از اين تعداد 300 نفر مربوط به دانش آموز دختر در مجتمع دخترانه و حدود 300 نفر مربوط به دانش آموز پسر در مجتمع پسرانه هستند. يکي ديگر از مدارس ما، مدارس تطبيقي است. ما اين مدارس را براي ايرانياني که پس از سالها زندگي در خارج از کشور قصد دارند به کشور بازگردند اما فرزندان آنها در خارج از کشور درس خوانده و فارسي را نمي دانند، داير کرده ايم تا اين دسته از دانش آموزان بتوانند در اين نوع مدارس ادامه تحصيل دهند به اينصورت که ابتدا مدارک آنها ارزيابي مي شود و پس از آن وارد سيستم تطبيقي شده و به تدريج زبان آموزي مي شود يعني فارسي را همزمان با آموزش ساير دروس مانند علوم، رياضي و ... فرا مي گيرد به عبارتي آهسته آهسته زبان فارسي را مي آموزد بدون آنکه از ساير دروس عقب بماند و اينگونه وارد سيستم آموزش و پرورش ما مي شود. مدارس تطبيقي هم در قالب دو مجتمع دخترانه و پسرانه براي هر سه دوره تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه تاسيس و داير شده است.

 

_ در يک نگاه مقايسه اي وضعيت فضاهاي آموزشي مجتمع هاي تطبيقي و بين المللي در ايران را با مدارس ايراني خارج از کشور چطور ارزيابي مي کنيد؟ 

 

*خوشبختانه مجتمع هاي بين المللي و تطبيقي از فضاهاي آموزشي بسيار وسيع و خوبي برخوردارند. درباره اين مدارس ما مي توانيم از مردم کمک بگيريم و اين کمکها لازم هم هست چون ما بخشي از نيروهاي انساني اين مدارس را از نيروهاي غير آموزش و پرورش تامين مي کنيم يعني از همکاري استادان دانشگاه بهره مي گيريم و اين به خاطر آنست که در مجتمع هاي بين المللي همه دروس به زبان انگليسي و در مجتمع هاي تطبيقي نيز به زبان فارسي و هم به زبان انگليسي تدريس مي شوند بنابراين براي آن دسته از دانش آموزاني که زبان فارسي را نمي دانند بايد استادي باشد که بتواند از طريق زبان انگليسي، زبان فارسي را به آنها آموزش دهد، به همين خاطر اين مجتمع ها نيز اگر چه در ايران هستند اما از هزينه هاي بالايي برخوردارند که عمدتا" خود ما آنها را تامين مي کنيم و البته از مردم هم کمک مي گيريم. اما درباره سوال شما بايد بگويم که مجتمع هاي بين الملل و تطبيقي ما در تهران نه تنها به لحاظ کيفيت، فضا و امکانات از مدارس ايراني در خارج از کشور بهتر هستند بلکه با بهترين مدارس خارجي هم علي القول والديني که بچه هايشان در انگليس، فرانسه، آمريکا و کانادا تحصيل کردند، رقابت کرده و حتي مناسب ترند. در نگاههاي تازه اي که به اين مجتمع ها داشته ايم، قرار است که آنها را به صورت فضاهاي کاملا" ممتاز در بياوريم و تمام نيازهاي تکنولوژيکي شان را برآورده کنيم که در اين زمينه کارهايي را نيز آغاز کرده ايم و هدف ما از اين کار آنست که اين مجتمع ها را به عنوان الگوهاي آن مدرسه بين الملل که بدان اشاره کردم قصد داريم در برخي از کشورها داير کنيم، در نظر بگيريم. 
 

_ قصد داريد مدارس بين المللي را بيشتر در کدام کشورها تاسيس کنيد؟ 

 

*اجازه بدهيد که وارد اين موضوع نشوم چون اين کار تدبير خود را مي طلبد و ممکن است از آن طرف کساني باشند که نخواهند فرهنگ و ادب کشور ما توسعه يابد و مانع شوند بنابراين اجازه بدهيد در حال حاضر از کشوري نام نبرم. 
 

_ هم اکنون دفتر امور مدارس خارج از کشور چه کارهايي را در دست انجام دارد؟ 

 

* اين دفتر علاوه بر وظايفي که بدان اشاره شد، دو وظيفه ديگر بر عهده دارد که يکي از آنها نظارت بر تاسيس و اجراي برنامه هاي مدارس خارجي در داخل ايران است. ما در حال حاضر 19 مدرسه خارجي در داخل کشور داريم که اين مدارس هم اکنون در حال فعاليتند. آنها مجوز خود را از آموزش و پرورش دريافت مي کنند تا بتوانند به فعاليتهاي خود ادامه دهند به عبارتي کار نظارت بر اجراي برنامه ها و جهت دهي و پشتيباني از اينگونه مدارس به عهده اين دفتر هست. هم اکنون 13 مدرسه خارجي مانند مدرسه آلمان ها، مدرسه انگليس ها، مدرسه فرانسوي ها، مدرسه ايتاليايي ها،مدرسه هندي ها، پاکستاني ها و امثال اينها در تهران و 6 تعداد از مدارس خارجي نيز در شهر قم مستقر هستند. وظيفه ديگر دفتر امور مدارس خارج از کشور، ارزشيابي مدارک تحصيلي دانش آموزان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از کشور است. همانطور که قبلا" هم اشاره کردم تعداد زيادي از دانش آموزان ايراني وجود دارند که در مدارس خارجي درس مي خوانند. آنها وقتي که مي خواهند به ايران بازگردند از آنجا که توسط خانواده خود با زبان فارسي آشنا شده و آن را آموزش ديده اند، نيازي ندارند که براي ادامه تحصيل به مجتمع بين المللي و يا مجتمع تطبيقي بروند بنابراين مدارک اين دسته از دانش آموزان از طريق کميسيوني در اين دفتر ارزشيابي و معادل سازي مي شود و پس از آن، آنها به ادارات آموزش و پرورش مورد تقاضاي خود معرفي شده و در آنجا به ادامه تحصيل مي پردازند. اين نيز در کنار آن مجتمع هاي بين المللي و تطبيقي به عنوان راهکار ديگري است که مي تواند ادامه تحصيل فرزندان هموطنان عزيز را که در ساير کشورها تحصيل مي کرده اند، تسهيل کند. راهکار ديگري است در کنار آن مجتمع هاي بين المللي و تطبيقي که تسهيل کند ادامه تحصيل بچه هاي هموطنان عزيزي را که در ساير کشورها تحصيل مي کردند. 
 

_ در پايان اگر صحبتي داريد ... 

 

* نکته خاصي براي گفتن ندارم فقط اميدوار هستم که خداوند متعال به ما کمک کند و به ما همت بدهد تا امکانات فراهم بشود. حتي مردمي که توان دارند کمک کنند تا ما انشاء الله مدارسمان را سر و سامان بدهيم و با برنامه ريزي بهتر بتوانيم کوشش خود را براي دانش آموز ان ايراني در خارج از کشور وسيعتر کنيم و تکليفمان را نسبت به حفظ و توسعه و گسترش فرهنگ و ادب فارسي و ديني مان به ياري خداوند متعال به خوبي انجام دهيم.

 

 

نقل از سایت انجمن دوستداران ایران

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013