English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

سوزن پلاسمايى

 

 

 


سوزن پلاسمايي


مترجم: فرشيد كريمي
 


    اكثر ما نهايت تلاش خود را مي كنيم تا به هر شكل ممكن از مته دندانپزشك دوري كنيم. در نگاه اول، ممكن است فرو كردن يك زبانه از شعله پلاسما به درون دهان به عنوان يك نوآوري در دندانپزشكي متعارف تلقي نشود. اما سوزن پلاسمايي -كه در زمان استفاده خنك و بدون درد است- مي تواند همان راه حل و پاسخي باشد كه ما انتظار آن را مي كشيديم. 
    «اوا استافلز» كه ابداع كننده اين سوزن و فيزيكدان دانشگاه فناوري ايندهاون هلند است، مي گويد: «مي توان از اين سوزن براي برداشتن نسج سرطاني نيز استفاده كرد.» اين ايده زماني در ذهن وي شكل گرفت كه در حال كار بر روي پلاسماهاي كم فشار بود. اين نوع پلاسماها در خلأ ايجاد مي شوند. براي اينكه بتوان از پلاسما بر روي افراد استفاده كرد، وي و همكارانش يك سوزن پلاسمايي را ابداع كردند كه مي تواند در هوا عمل كند. «اوا» توضيح مي دهد: «اين سوزن يك سيم ۵۰ ميلي متري از جنس تنگستن است كه درون يك تيوب كوارتزي كه از گاز پر شده قرار مي گيرد. با عبور دادن يك ولتاژ از ميان اين سوزن، يك جرقه پلاسمايي كوچك در نوك سوزن ايجاد مي شود.» او و همكارانش با استفاده از اين سوزن و با فرستادن گاز هليوم و هوا به درون تيوب، يك پلاسماي اكسيد نيتريكي توليد كردند. هليوم باعث مي شود كه پلاسما به طور موثر از هوا و به صورت كم انرژي توليد شود. اين فرآيند كاربردهاي پزشكي خواهد داشت زيرا بدن از اكسيد نيتريك براي مقابله با عفونت و التهاب استفاده مي كند.

اين تيم دريافت زماني كه پلاسماي اكسيد نيتريك با استفاده از مقدار انرژي پائين توليد مي شود و مدت زمان استفاده از آن كوتاه باشد، مي تواند باكتري ها را از بين ببرد بدون آنكه به سلول هاي زنده آسيب برساند. اكسيد نيتريك در پيام رساني سلولي نيز دخالت دارد. بنابراين مي توان از آن براي مرگ برنامه ريزي شده سلول ها استفاده كرد. اين تيم توانست با به كار بردن پلاسماي پرانرژي تر در مدت زمان طولاني تر، سلول هاي زنده خاصي را هدف قرار دهند و نسج را بدون آنكه به سلول هاي اطراف آنها صدمه برسد، بسوزانند. «اوا» مي گويد: «مي توان از اين سوزن پلاسمايي براي برداشتن تومورها و يا بخش هاي سرطاني پوست استفاده كرد. در واقع، اين يك نوع جراحي بدون ايجاد برش در بدن است.» «بيل گراهام» فيزيكدان پلاسما از دانشگاه كوين در بلفاست نيز در حال ابداع روش هاي درماني با استفاده از پلاسما است و بر اين عقيده است كه كار تيم «اوا» كاربردهاي متعددي خواهد داشت. وي مي گويد: «نوآوري واقعي در مورد سوزن پلاسمايي اين است كه مي توان آن را در محيط هاي داراي هوا مورد استفاده قرار داد. اين باعث مي شود كه بتوان از آن در قلمروهاي جديد، مانند دهان و برخي نقاط خاص در بدن، استفاده كرد.» وي در ادامه مي افزايد: «سوزن موردنظر، علاوه بر دندانپزشكي، در باز كردن عروق نيز كاربرد خواهد داشت.» تيم «اوا» همچنين در حال كار بر روي روشي هستند تا يك نوع پلاسما را ايجاد كنند كه بتوان آن را از طريق يك سوند (catheter، لوله باريكي كه براي خارج كردن برخي مايعات از بدن مورد استفاده قرار مي گيرد) به درون رگ هاي خوني بفرستند.

اين تيم عقيده دارد كه ممكن است روزي بتوان از پلاسمادرماني براي باز كردن رگ هاي مسدودشده استفاده كرد. ولي كاربرد آن در بخش دندانپزشكي خيلي زودتر عملي خواهد شد تا بدين ترتيب بيماران از شر «مته» ترس آور دندانپزشك خلاص شوند. «اوا» به شوخي مي گويد: «اميدوارم كه تا آن زمان من دچار دندان درد نشوم.» 
    www.newscientist.com،Jul.2006
    
    
     / مترجم: فرشيد كريمي

 

      شرق

 

     نقل از پارس اسکای 

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013