English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

سیارات و منظومه شمسی

 

 

 


 

 

 

سیارات چگونه نامگذاری شده اند؟

تمام سیارات به استثنای یکی نام خود را از رب النوع های یونان باستان و افسانه های رومی گرفته اند. به عنوان مثال نام بزرگترین سیاره منظومه شمسی ژوپیتر است که یکی از رب النوع های یونان باستان است.

زمین تنها سیاره ای است که نام خود را از رب النوع ها نگرفته است.

چه فرقی بین اقمار و سیارات وجود دارد؟

سیارات به دور خورشید میچرخند اما اقمار به دور سیارات می چرخند آنها از سیارات  کوچکتر هستند. تمام سیارات به استثنای دو تا از آنها دارای قمر هستند. سیاره زمین و پلوتون (که دیگر در جمع سیارات نیست) یک قمر دارند (ماه قمر زمین است) سیاره مشتری 16 قمر دارد و سیاره های تیر و ونوس هم قمر ندارند.

 

درباره منظومه شمسی چه می دانید؟

منظومه شمسی از خورشید و تمامی اجرامی که در اطراف آن قرار دارند تشکیل شده است. این اجرام عبارتند از: سیارات اقمار آنها خرده سیاره ها شهاب سنگها و ستاره های دنباله دار که در مسیر بخصوصی به دور مدار خورشید می چرخند.

خورشید چون ستاره خیلی بزرگی  است نیروی جاذبه زیادی هم دارد و به وسیله همین نیروی جاذبه اجرام دیگر را در منظومه شمسی نگاه می دارد.

 

 

 

بزرگترین سیاره منظومه شمسی کدام است؟

بزرگترین سیاره منظومه شمسی مشتری است. قطر این سیاره 600/88 مایل است.

 

 

 

کوچکترین سیاره منظومه شمسی کدام است؟

 

پلوتون کوچکترین سیاره منظومه شمسی است. قطر آن 1800 مایل است. این سیاره 4/3 کره ماه است.(شایان ذکر است پلوتون دیگر سیاره نامیده نمیشود و به آن سیارک می گویند)

 

در منظومه شمسی چند سیاره وجود دارد؟

در منظومه شمسی  فعلا8 سیاره وجود دارد و دو تای دیگر در دست بررسی هستند و نزدیکترین آنها به خورشید تیر (عطارد) نام دارد. سیاره بعدی ونوس (زهره) زمین -  مریخ – مشتری (ژوپیتر) – کیوان (زحل) – اورانوس – نپتون و پلوتون (که از شمار سیارات خارج شده ).

 

فرق میان یک سیاره و یک ستاره چیست؟

یک ستاره مثل توپ بزرگی از گاز داغ و مشتعل است. خورشید یک ستاره است. خورشید و ستاره های دیگر از خودشان نور دارند اما سیاره ها از خودشان نوری ندارند. زمین یک سیاره است هنگام شب شما نمی توانید سیاره ها را از ستاره ها تشخیص بدهید. تمام آنها شبیه نقطه های کوچک و روشنی به نظر می رسند زیرا آنها بسیار دور هستند. سیارات از ستاره ها به زمین نزدیک ترند و به همین دلیل شما با یک تلسکوپ بسیار قوی میتوانید آنها را مشاهده کنید. اما ستاره ها آن قدر دور هستند که حتی با تلسکوپهای بسیار قوی هم مانند یک نقطه روشن به نظر می رسند.

 

منظومه شمسی در کجا به پایان میرسد؟

اغلب این طور تصور میشود که در انتهای منظومه شمسی پلوتون قرار دارد. چون پلوتون دورترین فاصله را نسبت به خورشید دارد.

فاصله مدار این سیاره از خورشید 700/3 میلیون مایل است که این فاصله حدودا یک میلیون برابر فاصله اقیانوس آتلانتیک است که بین اروپا و آمریکا قرار دارد.

یک ستاره دنباله دار فاصله منظومه شمسی را در 4 سال نوری طی میکند. این فاصله تقریبا 25 تریلیون است.

 

مدار چیست؟

مدار مسیری است که بعضی از اجسام بر روی آن درفضا حرکت می کنند. سیارات نیز بر روی مدارشان به دور خورشید حرکت می کنند. اقمار نیز بر روی مدارشان به دور سیارات می چرخند.

 

 

 

 

گرم ترین سیاره منظومه شمسی کدام است؟

گرمترین سیاره منظومه شمسی  اغلب فکر میکنند تیر (عطارد) است ولی گرمترین سیاره منظومه شمسی سیاره ونوس(زهره) است که بعد از تیر قرار دارد  دلیل آن هم بخاطر و جود اتمسفر در این سیاره است . اتمسفر تقریبا شبیه پنجره های یک گلخانه عمل می کند و گرما را در سطح خود نگاه می دارد.

حرارت ونوس حدود 900 درجه فارنهایت است که این درجه مناسب ترین درجه برای ذوب کردن فلزاتی مانند قلع  - سرب – و روی است.

 

کدام سیارات بدور خودشان حلقه ای دارند؟

سیارات مشتری – کیوان – نپتون و اورانوس حلقه ای به دور خود دارند. این حلقه ها در واقع کمربندهای نازکی هستند. کیوان(زحل) که ارباب حلقه ها نام دارد این حلقه ها باعث زیبائی این سیاره شده است. کیوان رتبه دوم را در بزرگترین سیاره منظومه شمسی دارد.

 

 

 

سیارات درونی و بیرونی یعنی چه؟

سیارات درونی 4 سیاره نزدیک به خورشید را میگویند که اولی تیر(عطارد) و آخری مریخ است. و سیاراات بیرونی غولهای گازی هستند که اولین آن مشتری و آخرین آنها نپتون است.

 

آیا میدانید خورشید هر چند وقت یکبار در ونوس(زهره) طلوع می کند؟

سیاره ونوس با مقایسه با زمین در هر 243 روز فقط یک بار به دور خودش  میچرخد. اما همین سیاره ظرف 225 روز یکبار به دور خورشید می گردد. بنا براین هر 118 روز یکبار خورشید در این سیاره طلوع میکند.

 

 

 

 

 

آیا سیارات از اقمار خود کوچکتر هستند؟

جواب این سوال منفی است. یک جرم سماوی کوچکتر اغلب دور یک جرم سماوی بزرگتر می چرخد چون جرم سماوی بزرگ دارای نیروی جاذبه بیشتری است. البته تمام اقمار کوچکتر از سیارات نیستند. ماه و شش قمر دیگر سیارات بیرونی از سیارک پلوتون بزرگتر هستند. و این شاید بخاطر آن باشد که پلوتون در زمانهای قدیم خود قمر نپتون  بوده است  و بعد از آن جدا شده و به صورت یک سیارک در آمده است. البته این فقط یک فرضیه است.

 

به کدام سیاره می گویند سیاره سرخ؟

سیاره سرخ همان سیاره مریخ است. سیاره مریخ چهارمین سیاره از سیارات درونی است. وقتی این سیاره به زمین نزدیک شود در آسمان همچون یک ستاره  سرخ دیده میشود. سطح مریخ از خاک و صخره های سرخ رنگ تشکیل شده است و به  همین  دلیل سرخ دیده میشود. حتی آسمان این سیاره هم سرخ است. چون که ذرات سرخ اتمسفر رقیق آن شناور هستند.

 

کدام سیاره سریعتر از سیارات دیگر به دور خود می چرخد؟

سریع ترین سیاره منظومه شمسی بزرگترین سیاره نیز است. این سیاره مشتری است. سرعت گردش این سیاره هر 9 ساعت و 50 دقیقه 5/2 برابر سرعت زمین است. یعنی اگر زمین در 24 ساعت یکبار به دور خودش بچرخد مشتری 5/2 بار چرخیده است. یک نقطه بر روی خط استوا و در مرکز این سیاره با سرعتی بیشتر از 28000 مایل در ساعت می چرخد. این حرکت به قدری سریع است که سیاره مشتری را در وسط متورم کرده است.

 

کدام سیاره می تواند در آب شناور بماند؟

اگر شما قادر بودید سیارات را در میان آبهای پهناور اقیانوسها قرار دهید مشاهده می کردید که اکثر آنها در آب فرو می روند و تنها سیاره کیوان(زحل) که بعد از مشتری بزرگترین سیاره است می توانست در آب شناور بماند. زیرا این سیاره بیشتر از گازها و مایعات تشکیل شده است و چگالی آن سبک تر از آب است و می تواند شناو بماند. سایر سیارات دارای چگالی سنگین تری از چگالی آب بوده و در آب فرو می روند.

 

آیا تمام سیارات و اقمار آنها در یک جهت حرکت می کنند؟

اگر از بالای قطب شمال خورشید به پائین نگاه کنید خواهید دید که تمام سیارات بر خلاف جهت عقربه های ساعت به دور خورشید می چرخند. اقمار نیز در جهت مدار سیاره هایشان که بر خلاف جهت عقربه های ساعت است حرکت می کنند. البته تمام آنها از این  قانون پیروی نمی کنند و بعضی از آنها در جهت عقربه های ساعت حرکت می کنند. سیاره مشتری دو قمر دارد که درست در جهت عکس هم  حرکت می کنند. البته آنها با یکدیگر برخورد نخواهند کرد زیرا فاصله آنها از مشتری به یک اندازه نیست و با هم فرق دارند.

 

آیا در سیارات دیگر حیات و جود دارد؟

در تمام سیارات منظومه شمسی و اقمار آنها بجز زمین هوای قابل تنفس و جود ندارد. این سیارات یا خیلی گر م هستند و یا خیلی سرد  به همین دلیل ما نمی توانیم بر روی آنها زندگی کنیم. گیاهان و جانوران نیز نمی توانند. فضا نوردانی که به کره ماه رفته اند و سفینه فضائی  که سطح مریخ را آزمایش کرده است نشانه ای از حیات در آنجا نیافته اند. به همین دلیل بسیار بعید به نظر می رسد که در سیارات دیگر منظومه شمسی حیات و جود داشته باشد.

 

 

 

آیا سیاره دیگری در آن طرف پلوتون وجود دارد؟

اختر شناسان معتقدند که باز هم سیاره و جود دارد که دو تای آنها در دست بررسی است

 

چه فرقی بین شهاب – تیر شهاب – سنگ شهاب ثاقب و جود دارد؟

شهاب ثاقب شبیه یک ستاره است که ناگهان مانند تیری که از چله کمان رها شده باشد در دل آسمان ظاهر شده یکی دو ثانیه می ماند و بعد ناپدید میشود. در فضا حقیقت شهاب ثاقب یک ستاره نیست بلکه تکه کوچکی از سنگ است که در فضا به اتمسفر زمین برخورد می کند و چون حرکتی بسیار سریع دارد حرارت تولید می کند و دنباله ای نورانی پدید می آورد. قسمتی یا تکه ای از سنگ که در فضا حرکت کند تیر شهاب نامیده می شود. اگر این سنگ در جو بسوزد شهاب یا شهاب ثاقب نامیده می شود بعضی از تیر شهابها آن قدر بزرگ هستند که گرمای آنها پس از سقوط و بر خورد در زمین باقی می ماند و این ها همان شهاب سنگها هستند.

 

 

 

در کجا شهاب سنگها با سقوط خود باعث به وجود آمدن حفره می گردند؟

شهاب سنگها در برخورد با زمین ایجاد حفره می کنند. یکی از این حفره های بزرگ که بر اثر برخورد شهاب سنگ با زمین به وجود آمده است در وینس لو آریزونا وجود دارد. قطر این حفره 4150 فوت است (حدود1265 متر) که حدود 25000 سال قبل ایجاد گردیده هر چند باید گفت بیشتر این حفره ها بر اثر عوامل جوی پر شده و از بین رفته اند و گوئی و جود خارجی نداشته اند. سیاره های ماه تیر و مریخ و اقمار آنان و بیشتر اقمار مشتری پوشیده از این گونه حفره ها است.

 

 

 

 

 

آیا تا به حال سنگ آسمانی کسی را کشته است؟

هیچ کس نمی داند که آیا در زمانها قدیم کسی بر اثر افتادن سنگ آسمانی کشته شده است یا نه؟ احتمال و قوع چنین حادثه ای بسیار کم است. زیرا سنگهای آسمانی بسیار اندک هستند و فاصله افتادن آنها بر روی زمین بسیار زیاد و بنا بر این احتمال بر خورد این سنگها به انسان بسیار ناچیز است.

 

ستاره دنباله دار چیست؟

ستاره دنباله دار از ذرات گرد و غباری که توسط گازهای منجمد و یخ به یکدیگر چسبیده اند تشکیل شده است. اقمار این ستارگان به دور خورشید می گردند و آنها را مانند ماه در آسمان معلق می سازند. هرچند که به نظر نمی رسد یک ستاره دنباله دار با سرعت حرکت کند اما در واقع در میان فضا با همان سرعتی که سیاره به گرد خورشید می چرخند حرکت می کند.

 

آیا ستاره دنباله دار خطرناک هستند؟

ما دلیلی برای ترس از ستاره های دنباله دار نداریم. به عنوان مثال باید گفت که زمین هیچ خطری از میان دم ((دنباله)) ستاره دنباله دار هالی عبور می کند.

 

خرد سیاره چیست؟

خرده سیاره سیارات بسیار کوچکی هستند که همچون سیارات دیگر منظومه شمسی به دور خورشید می چرخند.

بزرگترین خرده سیاره سیرس ceres نام دارد که قطر آن 620 مایل است. در منظومه شمسی هزاران سیاره کوچک و جود دارند که اکثر آنها فقط چند مایل قطر دارند.

آنها بر روی کمربندی بین سیاره های مریخ و مشتری  قرار گرفته و به دور خورشید می چرخند.

 

 

 

 

نقل از گروه علمی نابغه های ایران

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013