English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

انوشه انصاری و فعاليتهایش در فضا

 

 

 


 

نخستين زن ايراني كيهان‌گرد فعاليتهاي خود را در فضا تشريح كرد 

 

 

 

 

"انوشه انصاري" نخستين زن ايراني كيهان‌گرد و دو فضانورد ايستگاه فضايي بين‌المللي روز دوشنبه در يك ارتباط مستقيم با خبرنگاران در مركز هدايت پروازهاي فضايي روسيه، امور مربوط به ماموريت فضايي را تشريح كردند.

به گزارش مركز هدايت پروازهاي فضايي روسيه دراين كنفرانس مطبوعاتي فضايي، خبرنگاران خبرگزاريهاي ايتارتاس، اينترفكس، ريانووستي، شبكه‌هاي تلويزيوني اول و دوم و "روسيه امروز"، راديو صداي روسيه و چند رسانه خبري آمريكايي شركت داشتند.

خانم انصاري حال خود را رضايتبخش توصيف كرد و افزود بتدريج با وضعيت دشوار اقامت در فضا عادت مي‌كند.

كيهان‌گرد ايراني گفت: از دو روز پيش از طريق شبكه اينترنت و با كمك دوستان خود اطلاعات مربوط به اين سفر فضايي و فعاليتهاي تحقيقاتي خود را در اختيار علاقمندان در سراسر جهان قرار داده و سعي مي‌كند بطور غيرمستقيم به سوالهاي مختلف پاسخ دهد.

وي گفت: سخت مشغول انجام آزمايش‌هاي علمي هستم و اميدوارم تا پايان اين ماموريت فضايي،آنها را به انجام برسانم.

قرار است اين زن ايراني دو آزمايش علمي براي آژانس فضايي اروپا و يك آزمايش براي شركت فضايي "انرگيا" روسيه انجام دهد.

"ميخاييل تيورين" فضانورد روس و فرمانده ايستگاه با تاكيد بر مهارت‌هاي حرفه‌اي بالاي انصاري گفت: ما از همان آغاز سفر با وي مثل يكي از خدمه ايستگاه و نه كيهان‌گرد رفتار كرديم.

تيورين گفت: انصاري با دقت و حوصله وظايف محوله را انجام مي‌دهد.

انصاری روز 29 ماه سپتامبر جاری (هفتم مهر ماه) پس از ده روز اقامت در فضا به اتفاق دو فضانورد روس و آمريكايي با فضاپيماي "سايوز.تي.ام.آي ساعت هشت به زمين بازمي‌گردد.

 روسيه با داشتن امكانات گسترده فضايي هر از چندگاهي علاقمندان به سفرهاي فضايي را در ازاي 20 ميليون دلار به ايستگاه فضايي بين‌المللي واقع در مدار زمين اعزام مي‌كند.

نخستين بار پنج سال پيش "دنيس تيتو" سرمايه دار آمريكايي از اين فرصت استفاده كرد و پس از آن دو نفر ديگر بعنوان گردشگر به فضا سفر كردند.

 

گروه علمی نابغه های ایران

ایستگاه فضایی ISS بر فراز ایران

تصاویری از حرکت ایستگاه فضایی بین المللی از فراز ایران که هم اینک حامل انوشه انصاری و چند فضانورد دیگر است.

 

این عکس توسط دوربین Canon EOS 30D و تلسکوپ Meade LX90 8" @ f/10 سوار بر سه پایه  Losmandy G11 with Gemini Go-To  با نوردهی 1/320  و حسیاست 800 از آسمان تهران به همراه پردازش تصویر با نرم افزار فتوشاپ سی اس و توسط شهریار داوودیان گرفته شده.

 

 

این عکس توسط دوربین Canon EOS 20D و Wide Lens 18-55mm و سوار بر سه پایه عکاسی از آسمان تهران به همراه پردازش نرم افزاری تصویر و توسط ایلیا تیموری گرفته شده.

 

 

زندگی در ایستگاه فضایی از زبان انوشه انصاری

انوشه انصاری : خيلي‌ها مي‌خواهند بدانند چگونه در فضا حمام مي‌كنيم؟ چگونه دندان‌هايمان را مسواك مي‌كنيم؟ چگونه موهايمان را مي‌شوييم؟

 

 

 

 

خوب دوستان بايد اعتراف كنم كه رعايت بهداشت در فضا كار چندان ساده‌اي نيست. اينجا دوش و يا شير‌آبي كه آب زلال از آن جريان داشته باشد، يافت نمي‌شود. آب در اينجا به جاي اينكه جريان يابد، شناور مي‌شود. اين موضوع از شست‌ و شو يك صحنه جنگي تمام عيار مي‌سازد. خوب پس لابد مي‌پرسيد

آنهايي كه آن بالا و در فضا اقامت دارند براي شست و شوي خود چه مي‌كنند؟ مخصوصاً فضانورداني كه برای حدود شش ماه در ایستگاه مستقر می شوند. آنها راه حلی مبتکرانه برای این کار دارند.

ما در اينجا حوله‌هاي مرطوب، ليف‌هاي نم دار و حوله‌هاي خشكي داريم كه از آنها براي تميز كردن بدنمان استفاده مي‌كنيم.افراد معمولاً روزي يك حوله مرطوب و چندين حوله خشك براي اين منظور به كار مي‌برند. هر كسي يك بسته بهداشتي مخصوص به خود دارد كه در آن مسواك، ابزار ريش‌تراشي، كرم و ساير مايحتاج مورد نياز تعبيه شده است. من بسته ديك را گرفته‌ام كه در آن ريش‌تراش و كرمهاي مختلف مخصوص ريش‌تراشي موجود است اما لوازم آرايشي در آن پيدا نمي‌شود!!!

مسواك زدن در فضا خود لطيفه‌اي ديگر است. شما نمي‌توانيد پس از پايان مسواك زدن دهان خود را با آب بشوييد و در انتها آب داخل دهانتان را بيرون بريزيد. در اينجا بايد در انتهاي مسواك زدن هر آنچه در دهانتان است را قورت دهيد (اوه خداي من). فضانوردان به اين كار اثر نعناي تازه مي‌گويند.

هيجان‌انگيزترين تجربه در ايستگاه بين‌المللي فضايي - شايد من آن را يك تجربه مي‌دانم - شستشوي موهاي سر فضانوردان است. حالا من مي‌فهمم چرا فضانوردان موهاي خود را كوتاه مي‌كنند. ابتدا بايد يك كيسه حاوي آب را روي سرتان بگذاريد و بعد از اينكه گوي‌هاي كوچك آب دور و بر سر شما آرام گرفتند با استفاده از شامپوي خشك و بسيار با ملايمت موهايتان را بشوييد. با كوچكترين حركت حساب‌نشده‌اي قطرات گوي مانند اب به همه طرف پراكنده مي‌شوند. من از اين تجربه خود فيلمي گرفته‌ام كه به محض بازگشت به زمين در اختيار شما قرار خواهم داد.

آب در اينجا بسيار با ارزش است و دائماً بازيابي مي‌شود. هيچ چيز مرطوبي دور ريخته نمي‌شود مگر اينكه در هوا تبخير شود. يك واحد هدايت و جمع‌آوري رطوبت موجود در هوا دائماً بخار آب موجود در هوا را جمع‌آوري و پالايش مي‌كند تا مجدداً مورد استفاده قرار گيرد. اين موضوع حتي لباسهاي ورزشي فضانوردان را بعد از تمرينات ورزشي نيز شامل مي‌شود. يك بار فضانوردي به من گفته بود كه "فضانوردان خيلي به هم نزديك هستند و مانند خواهران و برادران يكديگر مي‌باشند. آنقدر نزديك و صميمي كه عرق يكديگر را نيز مي‌نوشند." حالا من معني واقعي اين حرف را مي‌فهمم.

اينجا در ايستگاه بين‌المللي فضايي تجهيزات ورزشي زيادي وجود دارند. براي مثال يك چرخ افقي كه بايد به زحمت آن را چرخاند و دوچرخه ثابتي كه چشم‌انداز بسيار بديعي به زمين دارد، در بخش روسي ايستگاه مستقر است. پاره‌اي تجهيزات مقاومتي و يك دوچرخه ثابت ديگر نيز در بخش آمريكايي ايستگاه فضايي موجود است.

فضانوردان  و كيهان‌نوردان هر روزه و گاهي اوقات دو بار در روز به تمرينات ورزشي مي‌پردازند تا از اثرات مخرب بي‌وزني بر ماهيچه‌ها و استخوانهاي خود بكاهند. شايد شما ندانيد كه اگر انساني براي مدتي طولاني در شرايط بي‌وزني اقامت كند، از آنجا كه براي جابجا شدن و يا جابجا كردن لوازم به نيروي زيادي احتياج ندارد، ماهيچه‌هاي او شروع به آب رفتن و چروك خوردن مي‌كنند. وزني وجود ندارد و بنابراين شما براي جا به جا كردن احتياج به صرف انرژي نداريد. همچنين بدن شروع به دفع كلسيم مي‌كند و فضانوردان به پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند.

يك ضرب‌المثل قديمي مي‌گويد كه شما نمي‌توانيد هم كيكتان را نگه داريد و هم آن را بخوريد. من فكر مي‌كنم براي رسيدن به تمام زيباييها و هيجانات يك سفر فضايي بايد بهاي آن را نيز پرداخت كرد. مطمئناً يكي از شما كه مشغول خواندن اين مقاله هستيد، زيست‌شناس و يا پزشكي مي‌باشيد كه با مطالعه و بررسي قادر به كاهش چنين اثراتي بر بدن انسان هستيد. در آن صورت ما مي‌توانيم به سفرهاي فضايي اينده خود به مريخ و يا ساير سيارات منظومه شمسي اميدوار باشيم و دامنه تحقيقات خود را به خارج از مرزهاي منظومه خورشيدي بكشيم.

 

برگرفته از سایت http://www.spacescience.ir/ و وبلاگ انوشه انصاری http://spaceblog.xprize.org/

تصاویر بیشتر از ایستگاه فضایی http://www.flickr.com/photos/spaceexplorer

سایت انوشه انصاری : http://www.anoushehansari.com/persian  صفحه ویژه سفر انوشه انصاری در سایت پارس اسکای : http://www.parssky.com/news/ansari

 

 

محمد رحيمي

 

نقل از پارس اسکای

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013