English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

گوشه هایی از رشته فیزیک مقطع کارشناسی

 

 

 


گوشه هایی از رشته فیزیک مقطع کارشناسی

نویسنده: حسین علیصفایی

 

 

فیزیک یکی از رشته های علوم پایه است. یعنی علمی است که مستقیما با پدیده های عالم سرو کار دارد و بر مبنای آن رشته های دیگری (مانند مهندسی ها) بوجود آمده اند. امروزه علم فیزیک گسترش قابل توجهی پیدا کرده است و در داخل آن گرایش ها و زیر شاخه های مختلفی نیز بوجود آمده اند. در اینجا میخواهم مختصری از فیزیک مقطع کارشناسی بیاورم و آشنایی لازمه را برای کسانی که قصد دارند وارد این رشته شوند فراهم کنم.

 

واحد های درسی

بعد از ورود به دانشگاه هر دانشجو باید با گذراندن واحد های درسی مختلفی به تعداد 135 واحد از این مقطع فارغ التحصیل شود. این دروس در گروه های مختلفی دسته بندی شده اند:

 

*      دروس عمومی

مانند زبان فارسی، متون اسلامی، تربیت بدنی، ربان خارجه و ... که اینها برای هر کسی که وارد دانشگاه میشود تعیین شده است و همه ملزم به گرفتن و گذراندن این واحد ها میباشند.

 

*      دروس پایه

مانند فیزیک1، ریاضی 1، معادلات دیفرانسیل، آزمایشگاه فیزیک و ... این دروس نیز به عنوان پایه فراگیری دانشجویان در ادامه تحصیل در ترم های بعدی در نظر گرفته شده است و دانشجویان میبایست تا حد قابل قبولی به اینها تسلط داشته باشند. معادلات دیفرانسیل و مخصوصاَ ریاضی2 از مهمترین دروس پایه رشته فیزیک هستند. فایمن میگوید:

To those who do not know mathematics it is difficult to get across a real feeling as to the beauty, the deepest beauty, of nature ... If you want to learn about nature, to appreciate nature, it is necessary to understand the language that she speaks in. - Richard Feynman

 

*      دروس تخصصی الزامی

مانند فیزیک نوین، الکترومغناطیس، فیزیک کوانتوم، اپتیک و ... این دروس بدنه اصلی رشته فیزیک را تشکیل میدهند. دانشجویی که علاقه مند به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باشد حتما باید دروس ذکر شده را خوب بلد باشد و مفاهیم متعدد جالب موجود در هر یک را بخوبی درک کرده باشد. آزمونی که برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به عمل میآید از همین دروس گرفته میشود. کوانتوم و الکترومغناطیس دو درس بسیار مهم این گروه هستند.

 I think that I can safely say that nobody understands quantum mechanics. - Richard Feynman

 

*      دروس تخصصی انتخابی

مانند الکترونیک، زبان تخصصی، فیزیک هسته ای، فیزیک حالت جامد، لیزر، پلاسما، نسبیت، ژئوفیزیک، اختر فیزیک، فیزیک ذرات بنیادی و ... اینها دروسی هستند که میتوان از میان آنها با توجه به علاقه خود شخص و دیدگاهی که دانشجو در آن مرحله از زمان به آن رسیده است تعدادی را انتخاب کرد تا برای انتخاب مسیر آینده آماده شود. زبان تخصصی یکی از بهترین انتخاب ها میباشد.

 

*      دروس اختیاری

مانند فسلفه علم، زلزله شناسی، فیزیک فضا، تاریخ علم، آکوستیک و ... این دروس تکمیلی هستند بر دروس گذرانده شده و افزایش سطح اطلاعات دانشجو را سبب میگردند. فلسفه علم یکی از زیباترین دروس این گروه است.

 Science is what you know, philosophy is what you don't know. - Bertrand Russell

 

*      دروس گرایشی

این گروه از دروس برای تعیین گرایش نهایی دانشجو در مقطع کارشناسی است. گرایش های اصلی فیزیک در این مقطع بصورت زیر است:

1-      فیزیک اتمی 2- فیزیک هسته ای 3- فیزیک حالت جامد.

تعیین گرایش با گذراندن سه درس (9 واحد) انجام میگیرد. اتمی: اپتیک کاربردی، اسپکتروسکوپی، روشهای تجربی، تکنیک خلا و ... . هسته ای:  فیزیک راکتور، شتابدهنده ها، رادیوایزوتوپ، آشکارسازی و ... . حالت جامد:  فیزیک لایه های نازک، ابررسانایی، بلور شناسی، الکترونیک2 و ... .

 

شیوه انتخاب واحد در هر ترم تحصیلی خیلی مهم است و دقت فراوانی باید صورت گیرد. هر درس برحسب ماهیتش دارای تعدادی پیش نیاز و یا همنیاز میباشد. مثلا فیزیک1 پیش نیاز فیزیک 2 و3 است و تا زمانیکه فیزیک1 پاس نشده است نمیتوان آن درس های دیگر را اخذ کرد. مثال دیگر درس فیزیک هسته ای است که پیش نیاز آن کوانتوم1 است و همنیاز آن کوانتوم 2. رعایت پیش نیاز و هم نیاز هم باعث میشود تا دانشجو در مسیر برنامه ریزی شده توسط دانشگاه قدم بگذارد و هم اینکه از هدر رفتن وقت که بواسطه انجام خطا در گرفتن واحد ها بوجود میآید جلوگیری میکند.

 

نکته

در کنار گذراندن دروس دانشگاهی، هر دانشجو با صرف قسمتی از وقت خود برای تحقیق و مطالعه های جانبی میتواند به پیشرفت خوبی دست پیدا کند. با توجه به اینکه علم فیزیک هر روز در حال رشد است، آگاهی از روند این رشد و اطلاع از رویداد های مهم علم فیزیک امری به جاست که تلاش و پشتکار موثری میطلبد. توصیه میشود که هر دانشجو در مقطع کارشناسی 20 درصد از وقت مربوطه خود را صرف بروز کردن اطلاعات خود کند. وبسایت ها، وبلاگ ها و مجلات مختلف، بهترین مکان برای این کار هستند.

 

آینده

بعد از اتمام دوره کارشناسی، یک دانشجو چیزهایی یاد گرفته است که تا همان مقطع قابل استفاده هستند. اما اگر بخواهد در گسترش علم کشورش و دنیا سهیم شود باید با مباحث پیشرفته مقاطع بالاتر در کارشناسی ارشد و دکتری نیز آشنا باشد. از طرف دیگر بسیاری از کسانی که وارد فیزیک میشوند یک سوال بسیار اساسی دارند. آینده شغلی؟

جواب من اینست: دانشجویی که خوب ورزیده شده باشد حتما آینده خوبی خواهد داشت. سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، سازمان مخابرات، دانشگاه ها و موسسه های علمی گزینه های خوبی برای اشتغال میباشند.

 

با آرزوی موفقیت برای همه دوستان

 

 

Not only is the universe stranger than we think, it is stranger than we can think.

 Werner Karl Heisenberg

 

نقل از گوشه های فیزیک

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013