English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

مهاجرين مطرح

 

 

 


 


 

 

خانواده مقدم، آموزگاران ذاتی

با وجود آنکه تلفنی با آقای احمد مقدم صحبت می کردم، اما به وضوح می توانستم از لحن صدایش، نيم لبخند هميشگی و مسری ايشان را در ذهنم مجسم کنم. به همين دليل، من هم برای تکميل اين مقاله، با لبخندی خارج از کنترل به پرس و جو ادامه دادم.

مدت ها بود که در فکر نگارش مطلبی درباره اين خانواده گرم، سختکوش، متين و نيکو کار بودم. خانواده ای که همچون آئينه ای شفاف، منعکس کننده زندگی گروه قابل توجهی از مهاجران ايرانی و افغانی در آمريکا می باشد.

چندين سال است که با خانواده مقدم آشنايی دارم و بعدها دريافتم که آشنايی من با اقوام آقای مقدم بيش از آن بود که فکر می کردم. برادر ايشان، محمود مقدم که از استادان بنام رياضيات در مدارس مطرح تهران بودند، اين درس مهم و اساسی را به روش "خاص" خود به من و همدوره ای هایم تعليم دادند.

پلی بر چالش های دانش آموزان در دستيابی به آينده ای موفق تر بودن، ارزشی بيش از درآمدهای کلان دارد.

بيش از ده سال پيش، در ابتدای شروع (کوتاه مدت!) فعاليت های اجتماعی ام در جامعه ايرانی مستقر در شهر واشنگتن و حومه، با دختر ارشد اين خانواده، آذيتا مقدم آشنايی پيدا کردم. 

آذيتا يکی ازبنيان گزاران و فعالان نهاد اجتماعی - فرهنگی "خانه ايران" در حومه واشنگتن بود.

در آن زمان، فعاليت های خستگی ناپذير او در جمع آوری هزينه معالجه دو هموطن مبتلا به سرطان خون، از نمونه های بارز روحيه خيرخواهانه خانواده مقدم، و از دلايل اوليه کشش و تمايل  من به آشنائی با آنها بود. پس از گذشت يک دهه پرفراز و نشيب و شناخت بيشتر اين خانواده، می بينم که غريزه اوليه من به جا بوده و روحيه دست و دلباز آنها همچنان حامی و ياور نيازمندان است.

مرکز آموزشی ای اس ام  در سال ١٩٩٢ پس از ثبت نام و اخذ گواهی نامه تدريس، در ناحيه راکويل در ايالت مری لند، و زير سايه دانشگاه معتبر و ايالتی "مری لند" شروع به کار کرد. رياست اين موسسه برعهده خانم انسی مقدم می باشد که در طول هفته به همراه همسر خود از بامداد تا شامگاه اين مرکز را اداره می کنند.

خانم مقدم - که همچون محوری استوار تضمين کننده وحدت اين خانواده می باشد-، در دوران پيش از انقلاب و چندی پس از آن، معلم کلاس های اول و دوم دبستان بودند و آقای مقدم با افتخار گوشزد می کند که ايشان در مدارس مناطق جنوب پايتخت مشغول به تدريس بود و با پشتوانه خاص خود، بچه های بی بضاعت و نيازمند را تعليم می داد.

آقای مقدم نيز در دوران پيش از انقلاب در کنار مشاغلی چون مديريت در کارخانه های سيمان و  تهيه آلومينيوم (کسبه خصوصی)، به مدت هشت سال مدير بخش مهندسی هتل هيلتون تهران، و سپس رئيس کارخانه توشيبا در شهر رشت و نهايتاً نايب رئيس اين کارخانه در سرتاسر ايران بودند.

از آقای مقدم می پرسم: "چطور شد که به فکر شروع يک مرکز آموزشی افتاديد؟" در جواب می گويد: "همان طور که گفتم، همسرم سابقه تدريس و علاقه بسياری به ادامه همان مسير داشت. پسرمان حامد نيز در دوران دانشگاه به دليل استعدادی که در رياضيات نشان داده بود، به عنوان استادیار مشغول به کار شد و همچنين برای کمک در امرار معاش، برای همدوره های خود کلاس های خصوصی به راه انداخت. حامد بعد از ظهرها با استفاده از اتاق های دانشگاه، به گروه های   ٨-١٠نفره درس می داد و  این کار، حدود شش سال به طور نيم وقت ادامه یافت. بنابراين تاسيس چنين مرکزی برای ما عملی طبيعی به نظر می رسيد."

خانم مقدم در تایید گفته های همسر خود می گويد: "در سال های ابتدايی مهاجرت به آمريکا، بنا به پيشنهاد يکی از دوستان خانوادگی، در سان دياگو در ايالت کاليفرنيا کار خريد و فروش اتوموبيل براه انداختيم که دلبستگی به آن حقيقتاً برای خانواده ما امکان ناپذير بود. البته پسرمان حامد که در آن زمان فوق ليسانس خود را در مهندسی برق تمام کرده بود، برای کمک به خانواده مدرک مکانيکی اتوموبيل را نيز، در حالی اخذ کرد که برای همگی ما روشن بود که قلباً راضی به اين کار نيست."

 

 

 

 

مشکل اوليه ما پيدا کردن مکانی برای دفاتر و برقراری کلاس هايمان بود.

خانم مقدم در ادامه توضيح می دهد: "شکی نيست که به طور کلی درآمد چندانی در حرفه تعليم و تربيت وجود ندارد. اما واقعاً این نظریه که به شاگردان در يادگيری بهتر دروس کمک کرده و پلی بر چالش های آنها در دستيابی به آينده ای موفق تر باشيم، ارزشی بيش از درآمدهای کلان دارد."

پس از يک گردهمايی خانوادگی (يکی ديگر از خصوصيات قابل توجه وابستگی و نزديکی اين جمع، این است که برای اتخاذ تصميمات مهم گردهم آمده و به مشورت می پردازند)، تصميم بر این شد که تغییر شغل داده شود. بنابراین خانواده با جدايی دوستانه از شريک خود، همگی در ايالت مری لند مستقر شده و اقدام به تاسيس مرکزی آموزشی نمودند.

آقای مقدم با مروری بر قدم های اوليه می گويد: "مشکل اوليه ما پيدا کردن مکانی  برای دفاتر و برقراری کلاس هايمان بود. لزوم نزديکی اين مکان به دانشگاه برای تسهيل رفت و آمد دانشجويان نيز از مسائلی بود که می بايست در نظر می گرفتيم. مطمئن نيستم که مشکل يافتن مکان چه بود، اما حدس می زنم به خارجی بودن ما مربوط می شود. چون از نظر اعتباری، به خاطر مالکيت فروشگاه اتوموبيل در سان دياگو، مشکلی نبود. به هرحال پس از جستجوی بسيار و بحث و گفتگوی  فراوان، مالک ساختمانی را راضی کرديم تا فضايی مناسب در نزديکی دانشگاه در اختيار ما بگذارد."

در سال ١٩٩٢، مرکز آموزشی ای اس ام با مالکيت اقليتی ملی (ايرانی) و جنسی (خانم انسی مقدم) شروع به کار کرد. در آغاز کار فقط کلاس های رياضی در اين مرکز تدريس می شد که گهگاهی نيز آذيتا (ليسانس مهندسی برق) در کنار شغل اصلی و تمام وقت خود در شرکت "هيوليت پاکرد"، در تدريس اين کلاس ها کمک می کرد. به تدريج دروس فيزيک، شيمی، حسابداری، اقتصاد و آمار نيز به ترکيب کلاس های اين مرکز افروده شد.

موفقيت شاگردان مرکز آموزشی ای اس ام در ارتقاء نمرات خود در امتحانات دانشگاهی، اسم اين مرکز را زبانزد دانشجويان کرد تا حدی که اين مرکز از ايالاتی ديگر همچون نيويورک و نيوجرسی نيز متقاضی می پذيرفت و هر ترمی نزديک به هزار و پانصد شاگرد داشت.

اما در سال ۱۹۹۷، تعداد دانشجويان اين موسسه به مقدار چشمگيری کاهش يافت. آقای مقدم در رابطه با اين نوسان غيرمنتظره، می گويد: "پس از تحقيقات اوليه در این مورد ، دريافتيم که دانشگاه مری لند بدون صدور اعلاميه، حد متوسط معدل متقاضيان برای ثبت نام را افزايش داده است. مشتريان ما اکثراً شاگردانی بودند با معدل متوسط يا کم، و به همين دليل و برای افزايش اين نمرات به مرکز ما مراجعه می کردند. اما با تغيير در سياست و قبول کانديداهای معدل بالای حد متوسط ملی، موسسه ما نيز با کاهش مراجعين روبرو شد. به همين دليل کلاس های موسسه را به سوی تدريس فناوری اطلاعاتی (آی تی) متمرکز کرديم. تا مدتی نيز کارمان بسيارخوب پيش می رفت تا اينکه استادان دانشگاه مری لند دست به شکايت و مانع تراشی زدند و چون ما برای تدريس شاگردانشان به آنها باج نمی داديم (البته کسی رسماً چنين تقاضايی نکرده بود)، می گفتند که اگر موسسه ما به اين خوبی به شاگردان درس می دهد، پس آنها چکاره اند."

مطمئن نيستم که مشکل يافتن مکان چه بود، اما حدس می زنم به خارجی بودن ما مربوط می شود.

به گفته آقای مقدم، مشکل ديگر اين مرکز پس از حملات يازده سپتامبر بروز کرد. او می گوید: "از زمان شروع تدريس کلاس های آی تی تا يازده سپتامبر کارمان بسيار موفق بود و حتی برای تدريس با دستگاه های دولتی آمريکا که توجهشان به اين فناوری دو چندان شده بود، قرارداد های کم حجمی بستيم. اما پس از حملات يازده سپتامبر، به خاطر مليتمان و افزايش رقابت سازمان های بزرگ برای دستيابی به بودجه کلانی که دولت آمريکا در اين راستا در نظر گرفته بود، حجم کارمان دوباره کاهش يافت."

برای بسياری از اقليتهای آمريکا، چنين مشکلات و چالش هایی وجود دارد. شايد که اين مشکلات برای خانواده مقدم بيش از ديگران باشد، چرا که کاری را بر دوش گرفته اند که ارزش معنوی آن بر ارزش مالی برتری دارد. با وجود اين سختی ها، اين مرکز آموزشی همچنان به راه خود ادامه می دهد.

 مرکز آموزشی ای اس ام موفق شد پس از دريافت اعتبار برابری با واحد های دانشگاهی و به رسميت شناخته شدن توسط سازمان آموزش و پرورش ايالت مری لند، اجازه صدور درخواست برای شاگردان خارجی به منظور تحصيل در دوره های محدود را نيز، از دولت آمريکا دريافت کند و شاگردان خارجی را از اقصی نقاط دنيا بپذيرد.

در هر حال، با شناختی که از اين خانواده مصمم، گرم، يکپارچه، خيرخواه و خيرانديش دارم، می دانم که بزرگترين موفقيت آنها، در زيست و وجودشان است. با آقای مقدم و نيم لبخند هميشگی و مسری ايشان خداحافظی می کنم و به انتظار تصحيح چندی از جملاتم توسط آذيتا مقدم (مبصر خانواده) می نشينم.         
     

 

برای اطلاعات بيشتر درباره اين مرکز به تارنمای ذيل رجوع نماييد:


http://www.asmed.com/

 

     
واشنگتون پریزم


 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013