English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

 نانو لوله‌هاي کربني داغترين موضوع در فيزيک

 

 

 


نانولوله‌هاي کربني داغ‌ترين بحث در رشته فيزيک است. با توجه به روش جديد رتبه بندي محبوبيت رشته‌هاي مختلف علوم، نانولوله‌هاي کربني در رتبه اول، نانوسيم‌ها در رديف دوم و در ادامه نقاط کوانتومي، فولرين‌ها، مقاومت‌هاي مغناطيسي بزرگ (GMR) تئوري M  و محاسبات کوانتومي را داريم.

اين رتبه بندي توسط Micheal Bank  در موسسه Max Plank  آلمان در رشته فيزيک جامد انجام شد. او فکر کرد که فهرست ارايه شده مي‌تواند روش سريع و آساني براي مشخص کردن با اهميت ترين موضوعات در حوزه علم فيزيک باشد و همچنين دانشجويان دکترا مي‌توانند در انتخاب موضوع پايان نامه از اين فهرست کمک بگيرند.

شاخص جديد که به " شاخص Hirsch   معروف است، سال گذشته توسط Jorge Hirsch  در دانشگاه کاليفرنيا در سن دياگو به عنوان سنجشي براي کارآيي يک محقق ارايه شد. شاخص h  از تعداد دفعاتي که به مقالات هر محقق استناد شده است به دست مي‌آيد. مثلاً دانشمندي که شاخص h  او 10 باشد يعني10 مقاله منتشر کرده است، که حداقل10 بار به آنها استناد شده است. با اين تعريف بهترين محققان کساني هستند که بالاترين شاخص H  را دارند.
 

Bank  با استفاده از همين روش شاخص h-b را مطرح مي‌کند و از آن براي مشخص کردن موضوعات و ترکيبات خاصي که در خلاصه مقالات آمده استفاده مي‌کند. موضوع يا ترکيب خاصي که در شاخص h-b  شماره 10 را دارد به اين معناست که حداقل 10 مقاله در ارتباط با اين موضوع ارايه شده که به هر يک حداقل 10 بار استناد شده است. از آنجا که برخي موضوعات تقدم زماني به بعضي ديگر دارند، Bank شاخص h-b  را بر تعداد سال‌هايي که در مورد آن موضوع يا ترکيب، مقاله‌هايي منتشر شده تقسيم کرد. اين تقسيم نتيجه را به عددي مانند m ، نرمال مي‌کند که اهميت يک موضوع خاص را نشان مي‌دهد و اينکه چه تعدادي از محققان در حال حاضر، در آن زمينه کار مي‌کنند.

شاخص h-b مانند شاخص اصلي h ، از طريق جستجو در سايت ISI  که يک پايگاه داده شناخته شده است محاسبه مي‌شود که اين محاسبات چند ثانيه بيشتر طول نمي‌کشد. براي اين کار جستجوي موضوعي بر روي رشته‌هاي مختلف در اين پايگاه داده انجام شده ، سپس نتايج براساس دفعات استناد به هر مقاله مرتب مي‌شود.

 Bank  مي‌گويد:" اين تنها روش مقايسه ترکيبات مختلف در فيزيک جامد و يا حتي به طور کلي عنوان‌هاي مطرح در علم فيزيک است."

Bank  در دو جدول مختلف، موضوعات گوناگون را با توجه به عدد m  و شاخص  h-b ليست کرده است. در اين ليست C60 در بالاي جدول ترکيبات شيميايي با عدد   5.2 ,m  و نيتريد گاليم با عدد  2.12, m  در رديف دوم قرار دارد.

در ليست داغ‌ترين موضوعات، نانولوله‌هاي کربني با m  معادل 12.85در بالاترين سطر قرار دارد. در ادامه نانوسيم‌ها، نقاط کوانتومي‌، مقاومت‌هاي مغناطيسي بزرگ‌،‌ تئوري M  و محاسبات کوانتومي قرار دارند که عدد m  آنها به ترتيب برابر 8.75 ،7.84، 7.78 ،6.82 ،6.58 و5.21 مي‌باشد.

Bank  مي‌گويد اگر عدد m  موضوعي بيشتر از 3 باشد به اين معناست که آن موضوع بحث داغ روز است. به علاوه عدد m بزرگ که داراي‌ شاخص  h-b  بزرگ نيز باشد (بزرگتر از 100)، نشان دهنده اين است که موضوع هم در گذشته و هم در حال مورد بحث و توجه بوده است. به عنوان مثال از اين دسته مي‌توان به سيليکون حفره‌اي و عدسي‌ها اشاره نماييم. بالاخره موضوعاتي با عدد m کوچک و شاخص h-b بزرگ نشان دهنده عناويني است که سالهاي زيادي مورد بحث بوده ولي امروزه توجه کمتري به آن مي‌شود مانند پروسکي‌تهاو سيليکون‌هاي حفره‌اي.

Bank  مي‌گويد که شاخص جديد مي‌تواند کمک زيادي به دانشجويان دکترا در انتخاب حوزه مورد تحقيقشان کند. همچنين اين دسته‌بندي مي‌تواند معيار مناسبي براي مقايسه بين رشته‌هاي مختلف براي تخصيص بودجه و کمک هزينه تحصيلي باشد. اگرچه او تذکر مي‌دهد که شاخص پيشنهادي او نمي‌تواند به عنوان تنها روش دسترسي به اهميت موضوعات خاص در نظر گرفته شود.

 

 

 

ایران نانو

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013