English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

آشنايي با رشته نانوفيزيك در سطح دانشگاهها

 

 

 


 

آشنايي با رشته نانوفيزيك در سطح دانشگاههاي كشور

 

 

 

 

ويژگي مهم علوم و فنون نانو بين رشته‌اي بودن آنها است و همپوشاني زيادي بين انها وجود دارد.

بر اساس گزارش خبرنامه فناوري نانو، اما انچه كه در مورد رشته نانوفيزيك مطرح است مي‌تواند ابتدا به جاي نانوفيزيك به موضوع فيزيك نانوساختارها پرداخت.

بحث مربوط به فيزيك نانوساختارها نه فقط براي دانشجويان و محققان رشته فيزيك بلكه براي تمام كسانيكه به شكلي در حوزه علوم و فنون و كاربردهاي نانوذرات فعاليت مي‌كنند مهم است و نيازمند به مطالعه و اگاهي در خصوص موضوع يزيك هستند.

به طور مثال چنانچه با توجه و اطلاع از اثر اندازه كوانتومي و مباحث مرتبط با آن در خصوص تغيير خواص ذرات نانو ساختار متناسب با اندازه آنها تحقيق شود اين مطالعات قطعا مفيدتر و جامع تر خواهند بود.

همچنين آگاهي از نسبت سطح به حجم در نانوذرات و ويژگي‌هاي فيزيك سطح نانوذرات عامل بسيار مهمي در تجزيه و تحليل مطالعات و پژوهش‌هاي علمي خواهد بود.

گرايش‌هاي رشته نانوفيزيك را مي‌توان به چهار دسته كلي تقسيم كرد: 
توليد و تهيه نانوذرات با روش‌هاي فيزيكي كه شامل روش‌هاي متفاوتي است و همه آنها با استفاده از دستگاه‌ها و تجهيزات فيزيكي تبخير مي‌شوند و لذا از اين منظر نياز به مطالعه دارند.

 

تجزيه و تحليل  CHARACTERIZATION

 

‬نانوذرات كه با استفاده از دستگاه هايي مثل SEM ،TEM ،XRD‬و UV-VIS‪  انجام مي‌شود و در اين روش‌هاي تحزيه و تحليل، عموما از مباني فيزيكي استفاده مي‌شود و محقق ناگزير از فراگيري آنهاست.

 

 

.

 

كاربرد نانوذرات در حوزه فيزيك از جمله در حسگرها، ردياب ها، قطعات و ادوات الكترونيكي، مخابرات، فيبرنوري كه از اين جهت هم نياز به آگاهي هاي اوليه است.

بررسي مباني نظري نانوساختارها، محاسبات، مدلسازي و حتي مباني فلسفي آنها. براي دانشجويان كارشناسي ارشد كه در رشته نانوفيزيك تحصيل مي‌كنند فراگيري سرفصل‌ها و دروسي را كه به طور عام موضوعات گفته شده را در بر مي گيرد ضروري است.

البته متناسب با گرايش خاصي كه براي مقطع دكتري مدنظر دارند بايد يكي يا برخي از موارد را دقيق تر مطالعه و بررسي كنند.

به طور دقيق تر دروس اين رشته را مي‌توان مباني فيزيك كوانتوم و مباحث كوانتومي، فيزيك حالت جامد و مباني بلور شناسي، مباحث مربوط به ميكروسكوپ‌هاي الكتروني به عنوان مهم‌ترين دستگاه‌هاي اندازه‌گيري نانوذرات طبقه بندي كرد.

در حال حاضر دانشگاه كاشان در رشته علوم و فناوري نانو، دانشگاه تربيت مدرس در رشته مهندسي نانومواد، دانشگاه صنعتي سهند تبريز در رشته مهندسي نانومواد،پژوهشگاه مواد و انرژي در رشته مهندسي نانومواد، دانشگاه صنعتي اميركبير در رشته مهندسي نانوشيمي و در رشته مهندسي پليمر نانو در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو مي‌پذيرد.

با توجه به جديد بودن رشته كسانيكه بخواهند با مدرك كارشناسي ارشد مشغول به كار شوند بيشتر در مراكز تحقيقاتي و پژوهشگاه‌ها و پژوهشكده ها به صورت يك محقق مي‌توانند مشغول به فعاليت تحقيقاتي شوند و براي فارغ التحصيلان مقطع دكتري علاوه بر كارهاي تحقيقاتي مي‌توانند تدريس كنند.

البته كاربردي كردن نانوذرات در صنايع مختلف مثل صنعت نفت، كاتاليست ها، پزشكي و مواد به خودي خود نيز مي‌تواند باعث ايجاد اشتغال شود.

 

 

 

گروه علمي نابغه هاي ايران

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013