English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

 مخالفان حمله به ایران هر روز زیادتر می شوند

 

 

 



مخالفان حمله به ایران هر روز زیادتر می شوند
مصاحبه اختصاصی با دکتر داریوش زاهدی

 

 

 

 

دکتر داریوش زاهدی استاد علوم سیاسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا و مولف دو کتاب است، که کتاب انقلاب اسلامی وی در این دانشگاه  تدریس می شود. او در گفتگویی با واشنگتن پریزم به پرسش هایی چون علت درز اطلاعات برنامه حمله آمریکا به ایران و امکان چنین حمله ای، پاسخ داده است. 

طی هفته های گذشته مطبوعات آمریکایی واروپایی مطالبی را درخصوص حمله احتمالی ایالات متحده وحتی انگلیس واسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران منشتر کرده اند. با توجه به پافشاری ایران بر ادامه غنی سازی اورانیوم وهمچنین اصرار مقامات آمریکایی برای توقف این روند وعدم تحمل "ایران هسته ای"، به نظر شما احتمال وقوع چنین رویدادی چقدر است؟

 

 

 

 

فکر می کنم در داخل ارتش، دولت آمریکا وحتی پنتاگون مخالف نسبت به سیاست خارحی آمریکا زیاد است

مهمترین مطلبی که در این زمینه منشتر شده، مقاله مفصل  سیمور هرش در هفته نامه معتبر نیویورکر بود که معمولاً گروه بزرگی برای کنترل مطالب دارند.  فکر می کنم در داخل ارتش،  دولت آمریکا وحتی پنتاگون مخالف نسبت به سیاست خارحی آمریکا زیاد است. این مخالفتها با توجه به جهت گیری های برخی مقامات آمریکا ومشخص شدن آثار زیان باری که ازخود به جای می گذارد، روز به روز بیشتر هم می شود.

در دستگاه اداری (پرزيدنت جرج) بوش، خیلی ها به خاطر اشتباهاتی که در عراق شده، از تصمیمات نو محافظه کاران و شخص (وزير دفاع دونالد) رامسفلد، دل خوشی ندارند و به هیچ وجه نمی خواهند اشتباهات پیش آمده در آنجا، در کشوری مثل ایران هم تکرار شود.

بنابراین مشاهده می کنیم اطلاعاتی از این دست که آمریکا برنامه حمله به ایران دارد، به اشکال مختلف، از پنتاگون به بیرون درز می کند. مسلم است که ایالات متحده حتما - به روال معمول دستگاه های اطلاعاتی وامنیتی خود- در فکر برنامه های احتمالی بوده وخواهد بود.

 

 

 

 

حمله اسرائیل به نیروگاه اتمی عراق نشان داد که صدام حسین پیش از این حمله ، ۵۰۰ نفر را برای تحقیقات هسته ای به کار گرفته بود، اما پس از آن تعداد این افراد را به ٧۰۰۰ نفر رساند.

اما درز چنین اخباری حاکی از آن است که (احتمالاً) بخشی مایل هستند  که در مورد این موضوع بیشتر بحث شود و به مخالفان حمله نظامی به ایران فرصت داده شود که بگویند چرا درحال حاضر چنین کاری احمقانه است. اگر احتمال ما درست باشد، نشانگر آن است که این بخش در مورد اعمال نقطه نظر خود موفق بوده است. چرا که از زمان انتشار مقاله سیمور هرش، مطالب در مورد ایران چند برابر شده و مخالفین حمله هم فرصت چند برابر پیدا کرده اند تا درمورد خطرات حمله به ایران به اظهار نظر بپردازند.

این امر تنها به جراید محدود نمی شود، بلکه در مجلسین نیز در مورد آن، صحبت بیشتری می شود. به صورتی که چندین تن از سناتورهای برجسته آمریکا هم اشاره کرده اند که باید با ایران مستقیماً وارد مذاکره شد. نمونه بارز آن هم مقاله چهار شنبه گذشته توماس فریدمن در روزنامه نیویورک تایمز است که اگر آمریکایی ها بخواهند - با همین افرادی که در عراق چنین مشکلاتی درست کرده اند- به ایران بروند، بهتر است ایران قدرت هسته ای بشود.

به نظرشما تصمیم ایران مبنی  بر  ادامه برنامه غنی سازی واعلام کامل کردن چرخه سوخت، از چه نوع ارزیابی ناشی می شود؟

مسلماً جمهوری اسلامی در حال حاضر - به چند دلیل- فکر می کند در موقعیت خوبی است ومی تواند با آمریکا با این زبان سخن بگوید. اولاً آمریکا در عراق در وضعیت بدی گیر کرده و اوضاع آن کشور روز به روزبه جای بهبود، بدتر می شود.

ثانیاً محبوبیت رئیس جمهور آمریکا خیلی پایین است و آمریکا ظرفیت زیادی برای حمله نظامی و اشغال ندارد. چرا که در عراق گیر افتاده، آسیب پذیری خیلی زیادی دارد وایران در موقعیتی است که می تواند به منافع آمریکا صدمه جدی بزند.

قیمت نفت هم مسئله مهمی است که بالارفتن آن برای اقتصاد جهان هزینه زیادی دارد. دروغ  آمریکا در مورد سلاح های کشتارجمعی در عراق، به اعتبار آن کشور به شدت لطمه زد و حالا مجبور است راه حل سیاسی را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

ایران هم در موقعیتی هست که بتواند حمله احتمالی  آمریکا را جبران کند و دست به اقدامات تلافی جویانه بزند. به این دلایل، ایران فکر می کند در موقعیت خوبی است واحتمال حمله - نه اینکه نباشد- خیلی پایین است.

 

 

 

 

به اعتقاد من ایران و آمریکا باید وارد مذاکره شوند وفقط در مورد عراق صحبت کردن هم، کار درستی نیست.

دیگر آن که کسی با حمله نظامی به ایران موافق نیست. در صورتی که درمورد عراق حداقل انگلیس با آمریکا موافق بود. فراتر اینکه به نظر می رسد خود ارتش آمریکا نیز با این موضوع مخالف است. یکی از دلایل درز کردن این اطلاعات هم ممکن است همین باشد که خیلی ها نگران حمله به ایران هستند و برخی از امرای ارتش هم - به خاطر اشتباهاتی که درعراق شده- خواستار برکناری رامسفلد شده اند.

اگر همانگونه  که اطلاعات درز کرده نشان می دهد، آمریکا درپی حمله غافلگیر کننده به مراکز هسته ای  ایران باشد، امکان تحقق چنین امری چقدر است؟

احتمال آن صفر است. این امر به چند دلیل گزینه خوبی نیست. اولاً کسی نمی داند چنین حمله ای تا چه حد برنامه هسته ای ایران را عقب میندازد. چرا که اگر ایران از حمله سال ١٣۶١(١۹۸۲)  اسرائیل به عراق درس خوبی آموخته و برخی از تاسیسات خود را مخفی یا مستتر یا پراکنده کرده باشد، معلوم نیست چطور چنین حمله ای می تواند سودمند واقع شود.

حمله اسرائیل به نیروگاه  تموز (اوسیراک) عراق نشان داد که صدام حسین پیش از این حمله ، ۵۰۰ نفر را برای تحقیقات هسته ای به کار گرفته بود، اما پس از آن تعداد این افراد را به ٧۰۰۰ نفر رساند. به علاوه اگر آمریکا واقعاً دست به حمله بزند، ایران مسلماً از پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای -ان پی تی- خارج خواهد شد وتمام توان وسعی خودش را مصروف این هدف خواهد کرد که هر چه زودتر به انرژی  هسته ای دست یابد. مسائل دیگر ی مانند قیمت نفت و یا اقدامات تلافی جویانه نیز مطرح خواهد شد.

برخی معتقدند که مساله نفت مهم نیست چون عربستان می تواند با افزایش تولید، کاهش تولید نفت ایران را جبران بکند. نظر شما؟

معلوم نیست که ظرفیت تولید (نفت) عربستان چطور می تواند کمبود نفت ایران را جبران کند. چنین امری با توجه به تقاضای زیاد در بازار نفت محتمل به نظر نمی رسد. در عین حال مساله اقدامات تلافی جویانه و ناامن کردن تنگه هرمز، می تواند عملاً موضوع صادرات نفت را با مشکل مواجه کند.

به علاوه ایران قادر است سختی موجود در عراق را بیشتر کند، در افغانستان و منطقه خلیج فارس نیز توانایی هایی دارد. شیعیان عربستان نیز در منطقه ای  بسیار حساس در استان  "الحصا" زندگی می کنند. جایی که بسیا ری از منابع نفتی عربستان درآنجا قراردارد و اگر اوضاعش به هم بریزد، قیمت نفت از مرز صد دلار خواهد گذشت.

این هم که ایران اعلام کرده چهل هزار نفردر حملات  انتحاری شرکت می کنند، موضوع دیگری است که به هرحال نمی توان از کنار آن گذشت. ایران به دلیل نفوذش بر حزب الله، می تواند از آنها استفاده کند. بسیاری از تحلیل گران معتقدند که دستیابی حزب الله به اهداف جهانی از القاعده خیلی بیشتر است.

 مساله ای دیگر این است در صورت بمباران ایران، تعداد زیادی از مردم بیگناه کشته خواهند شد. چرا که  آمریکاییها می دانند بسیاری از تاسیسات (هسته ای ایران) وسط شهرهاست. چنین اقدامی تاثیر بسیار بدی روی افکار عمومی ایران و جهان خواهد گذاشت. به خصوص که شاید ایران تنها کشوری باشد که مردمش خصومت خاصی با آمریکا ندارند و افکار عمومی با آمریکا مخالف نیست.

ولی اگر ایران را بمباران کند، تاثیری منفی خواهد داشت. مسئله خشم مسلمانان نسبت به آمریکا نیز وجود دارد که بر اثر چنین اقدامی بیشتر خواهد شد. موضوع دموکراسی در ایران نیز مطرح است که حمله به آن مسلماً کمکی به جریان دموکراسی در ایران نخواهد کرد و به عکس به آن قسمت از رژیم که می خواهد جامعه مدنی و مخالفان  را سرکوب کند، بهانه خوبی خواهد داد که نیت خود را عملی کند و طبعا این هم به نفع دموکراسی سازی در ایران نیست.

نظر شما درمورد  تصمیم  ایران مبنی  بر ادامه غنی سازی تا حصول به نتیجه مورد نظر چیست؟

به نظر من تصمیم ایران راهبردی (استراتژیک) است و تا زمانی که ایران وآمریکا با هم کنار نیامده اند وآمریکا به راحتی می گوید که در پی نابودی ایران است، طبیعی است که ایران بخواهد دنبال انرژی اتمی برود.

مقامات جمهوری اسلامی دیدند که در عراق چه اتفاقی افتاد ودر کره شمالی چه اتفاقی نیافتاد. عراق سلاح (هسته ای) نداشت و آمریکا به آنها حمله کرد وصدام را از بین برد، اما کره شمالی داستان دیگری پیدا کرد.

 به اعتقاد من ایران و آمریکا باید وارد مذاکره شوند وفقط در مورد عراق صحبت کردن هم، کار درستی نیست. البته ایران هم فقط در مورد عراق صحبت نخواهد کرد. خیلی واضح است که اگر ایران به آمریکا کمک کند که ثبات نسبی در عراق برقرار شود، به آمریکا فرصت می دهد که با ایران درافتد.

نتیجه حمله نظامی یه ایران به قدری ناهنجار است که از هر زاویه ای به آن نگاه کنیم، بهتر است که هیچ وقت اتفاق نیافتد. دو طرف باید بتوانند در مورد همه مسائل خودشان با يکديگر صحبت کنند. تا زمانی که نظام (ایران) از حمله آمریکا وحشت دارد، هیچ دلیلی برای دنبال نکردن برنامه هسته ای خود ندارد.

اما اگر ضمانت های امنیتی بگیرد، اوضاع تغییر می کند. به علاوه ایران به حدی در باره چرخه سوخت اتمی صحبت کرده است که عقب نشیتی کردن (از آن) بسیار مشکل است.

 

 

 

اميد معماريان - واشنگتن پریزم


 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013