English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

نخستين نانوموتور خورشيدي ساخته شد

 

 

 


 

گروهي از محققان بين‌المللي به ساخت نخستين موتور مولكولي خورشيدي موفق شدند

 

 

Vincenzo Balzani  از شيميدانان دانشگاه Bologna  ايتاليا مي‌گويد: از اين موتور كه همانند پيستون حركاتي به جلو و عقب دارد، مي‌توان در خواندن اطلاعاتي كه به صورت صفر و يك مي‌باشند، كمك گرفت. به عنوان مثال مي‌توان از اين موتور در الكترونيك و فوتونيك مولكولي كه به سرعت رو به رشد مي باشند، براي ساخت كامپيوترهاي شيميايي بهره برد.

همچنين اين موتورها مي‌توانند به عنوان نانوشيرهايي كه سطوح نانوذرات متخلخل سيليسيومي را مي‌پوشانند، عمل كنند؛ بدين ترتيب دانشمندان مي‌توانند با استفاده از نور، اين تخلخل‌ها را از نانوذرات مولكول‌هاي مختلفي همچون داروهاي ضدسرطان خالي و يا پركنند.

J, Fraser Stoddart  از نانوشيميدانان دانشگاه كاليفرنيا مي‌گويد: پس از هدفگيري غدد سرطاني با اين نانوذرات تنها كافيست با استفاده از نور شير نانومقياس باز شده و دارو در محل مورد نظر رها شود.

اين موتور طي شش سال و توسط محققان دانشگاه‌هاي Bologna و UCLA  طراحي و ساخته شده است.

اين نانوماشين شبيه دمبلي به طول تقريبي 6 نانومتر مي‌باشد كه حلقه‌اي به پنهاي 3/1 نانومتر در اطراف ميله آن قرار گرفته است. اين حلقه مي‌تواند در طول ميله دمبل حركت كند؛ ولي نمي‌تواند از متوقف كننده‌هاي توده‌اي دو انتهاي آن رد شود.

دو نقطه روي اين شكل دمبلي وجود دارد كه حلقه بيشتر در آن نقطاط قرار مي‌گيرد. وقتي يكي از دو انتهاي دمبل نور خورشيد را جذب مي‌كند، الكتروني را به يكي از اين دو نقطه انتقال مي‌دهد و حلقه را به آن نقطه مي‌كشد و سپس با يك چرخش به وضعيت ديگر برمي‌گردد. پس از آن كه الكترون دوباره به سر دمبل برگردد، حلقه نيز به محل سابق خود باز مي‌گردد و همچنين چرخه مجدداً تكرار مي‌شود.

Stoddart  مي‌گويد: حركات اين نانوموتور كاملاً سريع است و يك چرخه كامل آن در كمتر از يك هزارم ثانيه صورت مي‌گيرد كه تقريباً معادل 60000  دور در دقيقه موتور يك خودرو است.

جالب آن كه اين نانوموتور براي حركت خود به هيچ سوخت شيميايي نياز ندارد؛ اين در حالي است كه موتورهاي مشابهي كه قبلاً ساخته شده بودند، از جمله موتورهاي بيولوژيكي، به سوخت نياز داشتند. اما نيروي اين موتور مستقيماً از نور خورشيد تأمين مي‌شود، بدون آن كه نياز به گردش سوخت و مصرف آن داشته و ماده زايدي توليد كند.

درست همان نسبتي كه بين يك خودرو خورشيدي با يك موتور بنزين سوز وجود دارد، در اينجا نيز هست و اين گامي مهم و رو به جلو در تلاش‌هاي شيميدانان براي ساخت ماشين‌هاي مولكولي به شمار مي‌آيد؛ به طوري كه ديگر دانشمندان هم تحت تأثير پيچيدگي ساختار تركيبي آن قرار گرفته‌اند.

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، در حال حاضر اين نانوموتورها مي‌تواند در محيط محلول به طور تصادفي و نسبتاً مستقل از هم، و بدون آن كه به هم بچسبند، حركت كنند؛ لذا فعلاً نمي‌توان كاري از اين سيستم انتظار داشت.

دانشمندان به دنبال آن هستند كه بتواند اين نانوماشين‌ها را دنبال هم و روي يك سطح و حتي داخل غشاء سلول‌ها قرار دهند به طوري كه بتوانند در كنار هم كاري انجام داده و در نهايت يك كار مكانيكي در مقياس ماكروسكوپيك به ثمر رسد.

 

 

 

گروه علمي نابغه هاي ايران

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013