English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

عوامل موثر در برد ذرات باردار

 

 

 


عدد اتمی یا عدد جرمی جذب کننده

انرژی ذره باردار

جرم ذره باردار

بار الکترونی ذره

ذرات باردار عموما در مواد با عدد اتمی بالا بدلیل تعداد بیشتر الکترونهایی که با آنها برهمکنش می‌دهند، دارای برد کوتاهتری هستند. ذرات با انرژی بالا بردهای طولانی‌تری نسبت به ذرات با انرژی کم هستند، چرا که به برهمکنش‌های بیشتری برای پراکندن انرژی نیاز است. بار بیشتر روی ذره منجر به کاهش برد می‌گردد، چرا که بارهای چندگانه موجب افزایش برهمکنش‌های کولنی با الکترون ماده جذب کننده می‌شود.

یک ماده با جرم بزرگتر ، برد کوتاهتری از یک ذره با جرم کمتر با همان انرژی جنبشی دارد. این حالت می‌تواند بوسیله زمان افزایش یافته برهمکنش توضیح داده شود، چرا که یک ذره سنگین آرامتر از یک ذره سبک با همان انرژی جنبشی حرکت می‌کند

 

منشا تولید ذرات آلفا

در هسته‌های سنگین آهنگ افزایش نیروی دافعه کولنی از نیروی بستگی هسته بر حسب افزایش z  بیشتر می‌شود و این امر ، عامل اصلی گسیل آلفازا بر اساس دافعه کولنی می‌باشد. ذره آلفا ساختار پایدار و مقیدی دارد و در مقایسه با اجزای تشکیل دهنده آن جرمی ‌نسبتا کم دارد. در مقایسه با ذرات دیگر ، واپاشی خودبخود از لحاظ انرژی فقط برای ذره آلفا امکان‌پذیر است.

 

آشکارسازی ذرات آلفا

در آشکارسازی ذرات آلفا اگر منبع آلفا را در بیرون آشکارساز در نظر بگیریم، از آنجا که برد ذرات آلفا بسیار کوچک است، شمارنده‌ها باید دارای دریچه خیلی نازک باشند. انرژی ذرات آلفای چشمه‌های رادیواکتیو بین 4 تا 10Mev   است. بنابراین ضخامت دریچه اگر کمی‌ کوچکتر از برد ذرات آلفا با انرژی‌های 4Mev  باشد، برای آشکارسازی آلفا مناسب خواهد بود.

آشکارساز گایگر مولر قادر است حتی با یک زوج .... ایجاد شده در داخل آن یک پالس خروجی بدهد. بنابراین اگر اشعه بتواند وارد حجم حساس آن شود، شمرده خواهد شد. بدین ترتیب ، شمارنده‌های گایگر برای تابشهای یونیزان که انرژی آنها تا حداقل 30ev می‌باشد، دارای کارایی یا راندمان 100 درصد می‌باشند. به‌هر حال ، این کارایی وقتی بدست می‌آید که چشمه بتواند در داخل شمارنده قرار داده شود. حتی در چنین حالتی باید تصحیح مربوط به اثرات دیواره انجام شود.

 

جذب پرتو آلفا

قدرت نفوذ پرتوهای آلفا بسیار کم است. بطوریکه برد پرانرژی‌ترین آنها در هوا از چندین سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. برای مثال ، مقدار آن در آب فقط در حدود چند میکرون است. اگر منبع رادیواکتیو پخش‌کننده پرتوهای آلفا در نقطه‌ای قرار داده شود و در مقابل آن آشکارساز مناسبی که به دستگاه شمارنده‌ای وصل است، گذارده شود، ملاحظه می‌شود که با افزایش فاصله بین منبع تشعشع و آشکارساز ، از فاصله زمانی مشخص به بعد ، از تعداد پرتوهایی که شمارنده نشان می‌دهد، به سرعت کاسته می‌شود و نهایتا این تعداد به صفر می‌رسد.

علت این است که چون پرتوهای آلفای ناشی از یک نوع منبع ، هم‌انرژی بوده و جرم آنها زیاد است، لذا طول مسیرشان یکسان و بطور مستقیم است. ولی به علت اینکه هر ذره بطور مستقل انرژی خودش را از دست می‌دهد، بنابراین ، انرژی همه آنها در آخر مسیر یکسان نمی‌باشد و برد بعضی از آنها کمی با هم تفاوت دارد.

 

 

 

گروه علمي نابغه هاي ايران

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013