English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

موج ضربه در پنج تايي استفان

 

 

 


 

تلسكوپ اسپيزر در اين تصوير چيزي را به ثبت رسانيده كه تا كنون مشابه آن در كيهان ديده نشده بود . يك موج ضربه قوي ! اگر به عكس دقّت كنيد كماني سبز رنگ مي بينيد كه به خاطر فرو افتادن يكي از اعضاي اين خوشه در ديگري ايجاد شده است . اين همان موج شوك است!

 اين تصوير با رنگ مجازي ، عكسي از خوشه ي كهكشاني است كه به پنج تايي استفان معروف است و در دل آسمان شب در صورت فلكي اسب بالدار درست در ۰.۵ درجه اي كهكشان آندرومداي كوچك قرار دارد . اين مجموعه از قدر ۱۲.۶ مي درخشد بنابراين رصد آن حتّي با تلسكوپ هاي ۸ يا ۱۰ اينچ كار ساده اي نيست .

 تلسكوپ اسپيزر در اين تصوير چيزي را به ثبت رسانيده كه تا كنون مشابه آن در كيهان ديده نشده بود . يك موج ضربه قوي ! اگر به عكس دقّت كنيد كماني سبز رنگ مي بينيد كه به خاطر فرو افتادن يكي از اعضاي اين خوشه در ديگري ايجاد شده است . اين همان موج شوك است.

 

 

 

 

۴ كهكشان از اين پنج تايي در يك تصادم شديد درگير هستند و اين امر باعث شده مقدار زيادي از گاز هيدروژن موجود در اين كهكشان ها از آن ها خارج شده و در فضاي اطرافشان شناور شود و اين منظره زيبا را ايجاد كند

امّا بگذاريد كمي تصوير را كنكاش كنيم . شما در راست ِمركز تصوير دو كهكشان مي بينيد كه هسته اي پرنور به رنگ صورتي دارند و بقيه ي اجزايشان به رنگ آبي كم رنگ است و با يكديگر بر هم كنش دارند

كهكشان اصلي كه بيشترين سهم را در اين بازي دارد

،NGC۷۳۱۸ مارپيچي است كه در بالا ،سمت چپ عكس مي بينيد . اما كهكشان پاييني در سمت چپ در زمينه خوشه قرار دارد و عضو واقعي آن محسوب نمي شود . 
 

در ابتدا تلسكوپ زميني اسپانيا كه در طول موج مرئي رصد مي كند توانست اين موج ضربه غول آسا را شناسايي كند كه در واقع باعث شده بود اتم هاي هيدروژني كه NGC۷۳۱۸  در خوشه پخش مي كند برانگيحته شوند و اين رنگ سبز بعد از مدّتي اسپيتزر به سمت واقعه نشانه رفت تا آن را در بخش فروسرخ طيف الكترومغناطيس بررسي كند .اين تلسكوپ طيف سنجي هاي دقيقي از نورهاي دريافتي انجام داد تا مشخص شود در طول موج هاي مشخص چه مقدار برونداد انرژي صورت گرفته است .نتايج نشان از وجود گازهاي متلاطمي داشت كه از جنس مولكول هيدروژن بودند . گاز هيدروژن مولكولي در چنين فضايي به هنگام وقوع موج ضربه با جفت شدن اتم هاي هيدروژن ايجاد مي گردد.

اخترشناسان از اين بابت متعجب شدند كه چرا گاز هيدروژن مولكولي در اين جا اين قدر برونداد انرژي زيادي داشته است . فرضيه هايي در جواب اين سوال مطرح شده ولي هنوز به بررسي هاي بيشتري نياز است.

 

 

 

صدرا جزايري

 

گروه علمی نابغه های ایران


 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013