English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

كوچك ترين هواپيماى جاسوسى جهان

 

 

 


 

 

 

 

 

وزارت دفاع ايالات متحده تا به حال از چندين گروه پژوهشى براى ساخت حشرات كوچك روباتيك كه طول، عرض و ارتفاع آنها كمتر از ۱۵ سانتى متر باشد، ميليون ها دلار پشتيبانى مالى به عمل آورده است؛ چرا كه استفاده از اين حشرات ساخته دست انسان، بهترين راه براى حفاظت سربازان از خطرهاى موجود در عمليات شناسايى دشمن است. اين روبات هاى پرنده كوچك، در اصل كوچك ترين هواپيماى جاسوسى بدون سرنشين در جهان است. نوعى از اين روبات هاى پرنده كوچك به تقليد از حركات پرواز و نحوه بال زدن حشرات مشخصى در حال طراحى هستند.

از جمله اين حشرات مى توان به مگس و زنبورعسل اشاره كرد. زيرا پرواز مگس نكات بى شمارى از هوانوردى را به بشر مى آموزد كه همه آنها با بررسى بال هاى ثابت هواپيما قابل دريافت نيست. چرا كه اصول و قواعد پرواز حشرات و بال هاى متحرك آنها با اصول و قواعد پرواز با بال هاى ثابت هواپيما تفاوت دارد. «مايكل ديكينسون» يكى از محققان دانشگاه بركلى در اين مورد مى گويد: اگر تئورى بال هاى ثابت را در مورد بال هاى حشرات به كار ببريم مى توان نشان داد كه پرواز حشرات غيرممكن خواهد بود، پس حتماً بايد از تئورى بال هاى متحرك در مورد پرواز اين حشرات روباتيك استفاده كرد. وى يكى از اعضاى پروژه حشرات پرنده ميكرومكانيكى يا MFI  است.

وظيفه او و همكارانش در اين پروژه ساخت روبات هاى كوچك پرنده اى است كه از اصول پروازى حشرات در طراحى آنها استفاده شده است. اين پروژه با همكارى آژانس تحقيقاتى دفاع پيشرفته ايالات متحده در حال انجام است. حشره روباتيكى كه اعضاى پروژه تحقيقاتى MFI  پيشنهاد ساخت آن را داده، تنها ۱۰ تا ۲۵ ميلى متر عرض خواهد داشت كه از حد و اندازه مشخص شده توسط آژانس تحقيقاتى ايالات متحده كوچك تر است و از بال هاى ثابت در آن اثرى نخواهد بود. همان طور كه مى دانيد هواپيما نيروى لازم براى برخاستن از زمين را به دليل وجود جريان هواى سريع تر در بالاى بال ها نسبت به قسمت پايين بال ها توليد مى كند كه اين سيستم ثابت آيروديناميك دائمى هواپيما نام دارد.

ولى كاملاً مشخص است كه مگس ها و يا زنبورهاى عسل از اين قاعده در پرواز خود استفاده نمى كنند؛ چرا كه بال هاى آنها هميشه در حال حركت است. به گفته «جين وانگ» فيزيكدان كالج مهندسى دانشگاه كورتل برخلاف پرواز هواپيماها با بال ثابت، حشرات در ميان انبوهى از حلقه هاى جريان هوا كه با حركت  دادن بال هايشان به وجود آمده اند، پرواز مى كنند. جريان هواى موجود در اين حلقه ها، در جهت مخالف جريان هواى اصلى حركت مى كند و در واقع همين حلقه ها هستند كه حشرات را بالا نگه مى دارند. همچنين به اعتقاد آقاى «ديكينسون» پى بردن به مكانيسم پرواز حشرات و بهره گيرى از آن در ساخت حشرات روباتيك بسيار مفيد خواهد بود. ولى بر پايه اصول و قواعد كنونى امكان پذير نيست. در حال حاضر دو پروژه بزرگ در مورد حشرات روباتيك يا هواپيماهاى جاسوسى بدون سرنشين تحت حمايت مالى وزارت دفاع ايالات متحده در حال انجام است كه در آنها از اصول پرواز حشرات الهام گرفته اند. يكى از اين پروژه ها، پروژه «مايكل ديكينسون» است و ديگرى را «رابرت ميشلسن» سرپرستى مى كند. درحالى كه «ديكينسون» در حال ساخت حشرات ميكرومكانيكى در دانشگاه كاليفرنيا است، يك مهندس ديگر به نام «ميشلسن» در موسسه فناورى «جورجيا» در حال كار بر روى حشره الكترومكانيكى است. محققان براى ساخت اين تكنولوژى جديد آزمايش هاى فراوانى را براى شناخت نحوه پرواز مگسى انجام داده اند. يكى از اين آزمايش ها ساخت يك جفت بال روباتيك ۲۵ سانتى مترى به نام «روبوفلاى» بود كه شش موتور در يك حركت چرخشى بال ها را به تمام جهت هاى ممكن حركت مى دهند. حسگرهايى نيز براى اندازه گيرى نيروى بال ها به آنها متصل شده است.

 

 

 

 

 

 

محرك فيزوالكتريك كه باعث به حركت درآمدن بال ها خواهد شد، توسط انرژى خورشيدى فعال مى شود. با وجود اينكه اين روبات  كوچك به طور كامل به پرواز درنيامده است، طبق گزارش ها توانسته تقريباً ۹۰ درصد از نيرويى را كه براى برخاستن مورد نياز است، به صورت آزمايشى و توسط يك ساختار دوباله كارآمد به دست آورد. قدم بعدى در كامل تر ساختن اين روبات، افزودن بخش هاى كنترل پرواز و ارتباطى براى كنترل از راه دور آن است. اگر نگاهى به رقم قابل توجه بودجه اختصاص يافته به پروژه هاى مربوط به اين پرنده هاى روباتيك در ايالات متحده بيندازيم (حدود سه ميليون دلار) مى توان به خوبى دريافت كه اولين مورد استفاده از آنها در هواپيماهاى جاسوسى كوچك خواهد بود.

وزارت دفاع ايالات متحده به فكر حشره روباتيكى است كه مى تواند براى ماموريت هاى شناسايى به كار آيد و توسط سربازان از روى زمين قابل كنترل باشد. اين شىء پرنده كوچك، فقط براى تصويربردارى از تحركات دشمن به كار گرفته نخواهد شد، بلكه مى تواند بر روى يك تانك، نفربر يا هر وسيله نظامى ديگر دشمن فرود آيد و يك برچسب الكترونيكى بر روى آن نصب كند. در اين صورت هدف گيرى آن توسط نيروهاى خودى بسيار ساده تر خواهد بود. طبق گزارش سال ۱۹۹۷ ميلادى  آژانس تحقيقاتى ايالات متحده، پيشرفت هاى حاصل شده و ميكروتكنولوژى شامل سيستم هاى ميكرومكانيكى به زودى در پروژه حشرات روباتيك عملى خواهد شد و ميكروسيستم هايى همچون دوربين هاى پيشرفته ديد در شب، حسگرهاى كوچك فروسرخ و ردياب هاى مواد منفجره به سرعت به سمت هرچه كوچك شدن در حركت هستند تا بتوان آنها را به راحتى در ساختار يك حشره كوچك روباتيك جاى داد.

نيروهاى نظامى از آن دسته پرنده روباتيكى استقبال مى كنند كه دامنه پروازى آن حداقل ۱۰ كيلومتر باشد و محدوديتى براى پرواز در شب نداشته باشد و بتواند در حدود دو ساعت به پرواز خود ادامه دهد. مقامات ارشد وزارت دفاع سرعت مناسب براى اين پرنده روباتيك را بين ۴۰ تا ۸۰ كيلومتر در ساعت اعلام كرده اند كه توسط ايستگاه هاى مخابراتى زمينى كه مجهز به آنتن هايى براى هدايت آنها هستند، كنترل مى شوند. پرنده هاى روباتيك نسل جديدى از كاوشگران فضا به شمار مى آيند. زيرا سازمان هوافضاى آمريكا (ناسا) به توانايى هاى آنها پى برده و براى پژوهش بر سر ايده استفاده از آنها به عنوان كاوشگر مريخ از موسسه تحقيقاتى جورجيا پشتيبانى مالى مى كند. اين روبات هاى كوچك مزيت هاى زيادى را جهت استفاده در امور فضايى براى ناسا به ارمغان مى آورند. به گفته سازنده آنها «رابرت ميشلسن» نمونه مخصوص سفر به مريخ بايد در اندازه اى بزرگتر ساخته شود و پهناى بال آن حداقل يك متر باشد تا بتواند در اتمسفر مريخ به پرواز درآيد.

اين پرنده روباتيك پس از وقوع بلاياى طبيعى مانند زلزله، گردباد و غيره بسيار باارزش و كارآمد خواهد بود زيرا با اندازه كوچك خود و توانايى پرواز بر فراز مناطق حادثه ديده مى تواند به جست وجوى افراد مجروح زير آوار پرداخته و به درون شيارهايى بروند كه انسان و يا ماشين بزرگتر قادر به رفتن به آنجا نيست. از ديگر مزاياى مهم استفاده از اين روبات هاى پرنده مى توان به گشت زنى مرزى، جست وجوهاى خطرناك، كنترل ترافيك و غيره اشاره كرد. در اصل پرنده هاى روباتيك نمونه ديگرى از كمك رسانى فناورى امروز به بشر است، به طورى كه ماموريت هاى خطرناك را به خوبى به انجام رسانده و از اين پس انسان با استفاده از آنها خود را كمتر درگير عوامل خطرناك خواهد كرد. جست وجوى حادثه ديدگان يك زلزله، ماموريت هاى شناسايى مناطق عملياتى دشمن و غيره همگى از ماموريت هاى خطرناك دنياى امروز هستند و اين روبات هاى پرنده اين امكان را به وجود آورده اند كه بدون هيچ گونه حضور فيزيكى در منطقه مربوطه فعاليت هاى خود را در آنجا انجام دهيم.
Boston-news.com
 

 

 

 

عليرضا سزاوار
نقل از شرق


 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013