English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

مدار گرد اکتشافی مریخ

 

 

 

مدار گرد اکتشافی مریخ گامی درخشان به سوی اکتشافات فضایی

Mars Reconnaissance orbiter MRO

 

 

 

بعد از موفقیت ماموریت دو مریخ نورد رو ح و فرصت که با همکاری دکتر فیروز نادری، مدیر ارشد جی.پی.ال ناسا به انجام رسید ،داده های بسیار ارزشمندی از این سیاره در دسترس ما قرار گرفت و به بسیاری از سوالات پاسخ داده شد ، اما از طرف دیگر با گشوده شدن افق هایی تازه از این سیاره ،دانش اندک ما نسبت به ویژه گی های برجسته سیاره سرخ، بیش از پیش خودنمایی می کند.

به راستی ما از این سیاره چه می دانیم ، سیاره ای که شاید روزی زمین دوم ما خواهد بود ،رازهای فراوانی را در خود نگاه داشته است و ام.آر.او می رود تا پرده از این اسرار  بردارد.

ماموریت جدید ناسا تحت عنوان ام.آر.او(مدارگرد اکتشافی مریخ) که تا چند ماه دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد، یکی از برجسته ترین گام هایی است که توسط ناسا در جهت اکتشاف سیاره سرخ برداشته می شود.

این کاوشگر که برای بررسی بسیار دقیق از سیاره مریخ طراحی شده است،  داده های جدید و ارزشمندی  از این سیاره برای ما ارسال خواهد کرد .

این مدارگرد که بیش از هفت ماه پیش (آگوست2005)سیاره زمین را به سمت مریخ ترک کرد، در کمتر از یک ماه دیگر (مارس2006)به هدف خود نزدیک می شود.

هنگامی که این مدارگرد به مریخ نزدیک می شود(اوایل اسفند 84 ،مارس2006)موتور های کاهنده کاوشگر برای کم کردن سرعت و قرار دادن آن در مدار مورد نظر(بوسیله گرانش سیاره) پیرامون مریخ شروع به کار می کنند

وقتی که این مدار گرد در پشت مریخ قرار  می گیرد،همزمان با شروع فعالیت موتور های بحرانی، برای مدت کوتاهی(حدود 30دقیقه) ارتباط رادیویی  خود را به مرکز هدایت زمینی از دست می دهد،سپس شرایط به وضعیت طبیعی بازگشته و در مدار ویژه خود قرار می گیرد.

 به گفته مک کیزشن مدیر اجرایی ماموریت اکتشافی مریخ از ویژگیهای منحصر به فرد این ماموریت اکتشافی می توان علاوه بر گسترش داده های ما نسبت به این سیاره و شناخت بهتر آن از دیدی بسیار دقیق تر نسبت به ماموریت های پیشین،به ایجاد شرایطی بسیار مناسب و مطمئن برای ماموریت های رو بوتیک مریخ در دهه های آتی و همچنین هموار کردن راه برای  فرستاده انسان به این سیاره اشاره کرد.او در ادامه افزود: همچنین این مدار گرد در تعیین محل آزمایشگاه تحقیقاتی علمی در مریخ و از آن مهمتر جایگاهی برای فرود و فعالیت انسان نقشی بسیار حیاتی دارد.

مدار گرد اکتشافی مریخ همراه خود ،شش نوع ابزار پژوهشی برای کاوش قسمت های مختلف سیاره (لایه های سطحی تا قسمت های فوقانی جو ) حمل می کند.

در میان این ابزار آلات، تلسکوپ بسیار قدرتمند و دقیقی وجود دارد که توانایی ثبت عوارض سطحی مریخ  به بزرگ نمایی یک میز تحریر را دارا می باشد.

همچنین در این ماموریت، کاوش هایی برای جستجوی آب چه به صورت مایع،یخ و یا بخار نیز صورت می پذیرد.

حساسیت این ابزار ها به حدی است که دانشمندان در نظر دارند ، آثار احتمالی آب در زیر خاک این سیاره را نیز جستجو کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، مدارگرد سطح سیاره را از نظر تغییرات جوی و دمایی و همچنین هواشناسی بررسی خواهد کرد.

جیم گراف مدیر این پروژه می گوید: از دیگر ویژگی های این کاوشگر همانطور که در بالا ذکر شد، علاوه بر  گسترش اطلاعات ما نسبت به این سیاره ،می توان به افزایش در سرعت و مقدار ارسال داده ها (تا10 برابر بیشتر نسبت به ماموریت قبلی) اشاره کرد. این امر بوسیله آنتن بسیار قوی  به پهنای سه متر(ساخته شده از سلول های خورشیدی)صورت می گیرد

دانشمندان با بررسی داده های آتی از این سیاره و کاوش های بسیار دقیق مدار گرد، اطلاعات بسیار مفیدی پیرامون تغییرات بوقوع پیوسته  در جو مریخ و همچنین مراحل و عوامل تشکیل دهنده ساختار های سطحی و تغییرات ناشی از آن و  وجود آب چه در گذشته یا حال بدست خواهند آورد.

شاید مهمترین بخش این ماموریت پاسخ به این پرسش باشد که آیا حیات در گذشته در مریخ وجود داشته یا خیر؟ و یا ایجاد و گسترش حیات بر سطح این سیاره ممکن خواهد بود؟

از برجسته ترین ویژ گی های  این مدار گرد می توان به این نکته اشاره کرد که حتی پس اتمام ماموریت دو سال اش، به عنوان یک رله برای تبادل داده ها از سایر کاوشگر های رو بوتیک برروی مریخ به فعالیت خود ادامه می دهد.

در پایان  باید اضافه کنم که مدارگرد اکتشافی مریخ شرایط بسیار مناسبی برای کاوشگر ققنوس که قرار است در اواخر سال 2008 میلادی در نواحی قطب شمال سیاره فرود بیاید، ایجاد می کند.

این مدار گرد پیش از اینکه ماموریت اصلی خود را شروع کند، بیش ازشش ماه را برای قرار گرفتن در مدار مورد نظر (مداری بسیار نزدیک به سطح سیاره)طی خواهد کرد.

 

مراجعه کنیدwww.nasa.gov/mroبرای دستیابی به اطلاعات بیشتر پیرامون مدارگرد اکتشافی مریخ به سایت

ترجمه :سید اسماعیل حسینی مروجی

    پارس اسكاي

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013