English

Contact us

نظر دهید

تماس با ما

فارسی

Welcome to CPH Theory Siteبه سایت نظریه سی پی اچ خوش آمدید

 

 

نظریه سی پی اچ بر اساس تعمیم سرعت نور از انرژی به ماده بنا شده است.

اخبار

آرشیو مقالات

 

سی پی اچ در ژورنالها

   

 

راز گردش آب چهل ستون

 

 

 


 


راز گردش آب چهل ستون كشف تاريخ زاينده رود را به تاخير انداخت

 

 

 

پديدار شدن استخر شمال غربي چهل ستون

 مشخص کرد در اين عمارت صفوي با استفاده

 از دو استخر سيستم آبرساني محوطه انجام

مي گرفته است

 

 

کشف راز گردش آب در عمارت چهل ستون اصفهان باعث شد تا حفاري هاي تپه پيش از تاريخي رودخانه زاينده رود به سال آينده موکول شود. هم اکنون باستان شناسان در تلاشند سيستم آبرساني در اين کاخ صفوي را شناسايي کنند

«فريبا سعيدي»، سرسپرست هيات کاوش در کاخ چهل ستون گفت: «استخر جبهه شمال غربي کاخ چهل ستون از زير خاک بيرون آمده که با خود پديدهاي جديدي از معماري را نيز خارج کرده است. اين پديده سيستم گردش آب را در عمارت چهل ستون که تا پيش از اين ناشناخته باقي مانده بود آشکار مي کند.

با بيرون آمدن استخر شمال غربي چهل ستون مشخص شد که در اين عمارت صفوي با استفاده از دو استخر سيستم آبرساني محوطه انجام مي گرفته است.

سعيدي در اين باره گفت: «ما احتمال مي دهيم که استخر جبهه شمال غربي کاخ چهال ستون که به تازگي از زير خاک بيرون آمده ورودي گردش آب بوده و استخري که همواره ديده شده است محل خروج آب. اما اثبات اين موضوع نياز به جواب نتايج نقشه برداري دارد تا مشخص شود ضريب شيب محوطه به چه شکلي است و آيا اين امکان وجود دارد تا آب از استخر شمال غربي به استخر روبروي عمارت بريزد.»

به گفته سعيدي در جبهه شمال غربي يک ورودي آب وجود دارد که وظيفه آبياري درختان و نهال هاي باغ را دارد. از جبهه جنوبي نيز دو ورودي آب تعبيه شده که به سمت استخر ها مي رود. از سوي ديگر تمپوشه ها يا لوله هاي سفالي انتقال آب نيز از هشت بهشت وارد مجموعه مي شوند که يکي از آن ها به استخر جبهه جنوب غربي مي ريزد. 
به نظر مي رسد که در کاخ چهل ستون از سيستم قرينه براي آبياري و کنترل و چرخش آب استفاده شده است که از سيستم هاي رايج آن زمان بوده است.

سعيدي در مورد تداخل حفاري هاي باستان شناسي در کاخ چهل ستون با کاوش هاي تپه پيش از تاريخي زاينده رود گفت: «قرار بود كاوش در تپه پيش از تاريخ اطراف زاينده رود که مي تواند بخشي از اسرار نخستين استقرارهاي اصفهان و اطراف اين رودخانه را برملا کند در سال جاري انجام شود، اما از آنجايي که سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان اصرار بر پايان دادن به کاوش هاي باستان شناسي چهل ستون دارد، کاوش در اطراف زاينده رود به سال آينده موکول شد.»

وي در ادامه گفت: «قصد داريم تا براي مشخص کردن محل حفاري ها و سهولت در شناسايي ترانشه هاي محوطه پيش از تاريخي زاينده رود، نقشه توپوگرافي و بررسي هاي زمين شناسي محوطه را در سال جاري انجام دهيم تا سال آينده به فعاليت کاوش هاي باستان شناسي بپردازيم.»

اصفهان يکي از مهمترين استان هاي تاريخي و باستاني کشور است که تا کنون مطالعات اندکي در زمينه باستان شناسي داشته است. اين استان غني ترين محوطه هاي باستان شناسي کشور را دارد که همچنان ناشناخته باقي مانده است.
 

 

 

نقل از میراث فرهنگی

 


 

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 

26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

آخرین مقالات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEIBNITZ'S MONADS & JAVADI'S CPH

General Science Journal

World Science Database

Hadronic Journal

National Research Council Canada

Journal of Nuclear and Particle Physics

Scientific Journal of Pure and Applied Science

Sub quantum space and interactions from photon to fermions and bosons

مرز بین ایمان و تجربه  

نامه سرگشاده به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آرشیو موضوعی

اختر فیزیک

اجتماعی

الکترومغناطیس

بوزونها

ترمودینامیک

ذرات زیر اتمی

زندگی نامه ها

کامپیوتر و اینترنت

فیزیک عمومی

فیزیک کلاسیک

فلسفه فیزیک

مکانیک کوانتوم

فناوری نانو

نسبیت

ریسمانها

سی پی اچ

 فیزیک از آغاز تا امروز

زندگی نامه

از آغاز کودکی به پدیده های فیزیکی و قوانین حاکم بر جهان هستی کنجکاو بودم. از همان زمان دو کمیت زمان و انرژی بیش از همه برایم مبهم بود. می خواستم بدانم ماهیت زمان چیست و ماهیت انرژی چیست؟


 

 

free hit counters

Copyright © 2013 CPH Theory

Last modified 12/22/2013